Stövlar - luktar starkt ladugård
Finns det något "magiskt" knep som kanske kan lätta doften stövlar jag haft i ladugården tillräckligt för att ha dem framme? Just nu står de bara i en stängd sopsäck och det ser ju.. sisådär ut..
Tack i förhand :)
//Joanna
Jag tror man får låta dom stå där det blåser så vädras dom av. Kan ta månader om man har otur.
Kanske glömde nämna att jag bor i lägenhet inte har tillgång till att lämna saker ute 🤔 Men jag funderade på att lufta i källaren.. men vill ju inte att de ska bli misstänksamma på att det luktar ladugård där nere! 🤪
//Joanna
Om du hittar en plats som du kan ha på landet och låta stövlarna stå under en takås eller takkant där det inte regnar in eller flyger en massa fåglar, så är det ju en möjlighet. Gäller att hitta någon som har ett sånt bra hus.
Tror jag läste att någon lyckades bli av med skunklukt på sina läderstövlar genom att varje kväll låta stövlarna hänga ovanför en eld så att röken tog med sej lukten. Det tog 4 (eller var det 7?) månader och sedan hade skunkstanken rökts borta från läderstövlarna.
Doppa de i en hink med ättikavatten? :) altså, fylla de innuti med ättikavatten och sådan, låta de stå i hinken en liten stund och sen tömma och vädra ur medan de torker?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#3 Hmm :c tror inte jag kan lösa det..
#4 Ättika torkar väl ut gummi? :/
//Joanna
Oj, är det gummistövlar. Jag trodde det var läder. Då återstår nog bara vädring och vatten med tvål om jag skulle försöka.
Ja, då blir det ju annat. Men ta använda tepåsar, så många du kan (torkade förståss) och lägg de innuti stövlarna inne i påsen. Torra använda tepåser drar åt sig lukt :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Har du ingen balkong.
Nu vet jag inte hur det skiljer på att få bort olika lukter, men finns ju en tråd där det frågas efter tips om hur man får bort röklukt ur bilen. Ett av tipsen där är kaffesump eller kaffepulver i en nylonstrumpa. Finns även andra tips i den tråden som kanske går att prova.
.
Haha.. får väl dricka teeee då och torka påsarna 😂
Men det här har jag tänkt att göra… hitills
Byta påse som stövlarna är i
Lägga in tepåsar (och kaffet… från ica som smaka usch 😎)
Tills jag köpt äppelcidervinäger och bikarbonat c:
och om det inte funkar.. kanske den kemiska luftsprayen från clas ohlson hon hade köpt i den andra tråden😃
(Bor i en etta och sällan de kommer med en balkong 😕)
//Joanna
Det finns något på Biltema som heter "Luktborttagningsspray".
Hur har det gått med stövlarna? Luktar de fortfarande?