Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthuskurer
Läst 1187 ggr
SaraU
0

Omslag mot myggbett

Någon som har något bra tips på omslag mot myggbett? Jag är en myggmagnet och sitter just nu med 20 myggbett på mina tå stackars ben och jag vill bli av med allt kliande.

the esthetic grown up is the child who survived

tlover
1

Groblad eller kådsalva

Något som jag och min man märkt är att man kan lägga den varma tekoppen (då man ändå dricker te) mot myggbettet också. Det är inget gammalt beprövat knep eller framforskat men det funkar för oss. Myggornas gift bryts ju ned i värme.

l'm back

fiafia89
0

Har du en aloe vera växt hemma så ta ett blad därifrån och använd gelen och stry på. Funkar toppen, och om man brännt sig på brännässlor.

SaraU
0

#1 Får gå och leta groblad ute sen, hade jag helt glömt bort.

#2 Nej jag har inte det, får kanske införskaffa en, finns dem på vanliga blomsterhandlar?

Rita-S
1

Myggbetten slutar klia av värme. Proteinet som sprejas in för att blodet inte skall koagulera är det vi kliar av, och om du värmer en tesked och trycker snabbt mot byggbettet bryts det ner så det slutar klia. Det skall självklart inte vara så varmt att man får brannskada, men flera gånger med att trycka en tesked mot myggbettet, så varmt som du klarar, och proteinet spaltas sönder. Du får kanske göra det några gånger i rad på myggbetten men det hjälper mig iaf (jag får halva tennisbollar för varända myggbett, och när jag upptäcker en mygga biter mig är jag snabb med värmen för att släppa det)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SaraU
0

#4 Tack! Värme är tydligen ett bra sätt. Får skriva upp det så jag kommer ihåg det

Rita-S
1

jag tippsade islenningen som flyttade hit att ha en tändare och en tesked i fickan när han skall grilla ute :) Värma insidan av teskeden med tändare, och sen trycka runda utsidan mot myggbettet så länge man klarar direkt brukar fixa grejsen ganska snabbt. Man får ju lära sig med att räkna "tusen-og-ett, tusen-och-två" och så vidare så man vet hur många skunder uppvärming man pallar själv :) Dess varmare ju bättre, men man vill ju inte ha brandsår i stället så man måste bara lära sig mellanvägen :) En fördel om man värmer teskeden en liten bit från flamman så man kan kontrollera bättre hur varm skeden blir och hur snabbt den blir varm. prova med två sekunder uppvärming först och öka en och en sekund till du känner det är på gränsen vad du orkar utsätta huden för så vet du :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

kattöga
0

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tant Grön
0

Lök skall jag prova. Annars fungerar tlovers tips väldigt bra. Jag spolade skeden i hett vatten från kranen och höll den på bettet en stund. Skulle nog inte våga prova med tändare.