Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 4330 ggr
kattöga
1

Vitlökspress - Hur gör jag ren den?

Jag är en vitlöksälskare, så jag äter vitlök ofta, ofta, ofta. Ofta i pressad form. Då använder jag mej av en sån här vitlökspress.

Men jag blir irriterad varje gång jag ska diska den. För jag tycker det är så trixigt att få bort vitlöksresterna i den. En diskborste funkar ju inte alls. Jag tar oftast en matkniv + naglar och försöker skrapa bort dom små vitlöksresterna som fastnat i hålen. Men det tar sin lilla tid och "retar mig" varje gång…. 

Läste nånstans att man kan pressa vitlöken med skalet på, för att det inte skulle fastna så mycket i själva pressen. Provat det också. Visst, det blev inte lika mycket vitlöksrester att trixa bort men å andra sidan så fastnade en hel del av den pressade vitlöken i skalet istället, så den följde inte med ner i maten.

Har ni nåt bra och smart tips på att göra ren vitlökspressen? 

Ska tillägga: Jag handdiskar. Och jag tycker om att diska, det är lite avkopplande liksom….. 😉 Men vitlökspressar i disken är jag osams med 😡!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Leffe
0

Vore intressant få ett nra svar. Tycker också den är besvärlig

Amandla
0

Använd rivjärn istället, blir godare smak dessutom 🙂Jag har ett minirivjärn, det är bara att skölja av det direkt efter användning så är det redo för nästa gång. Tidigare hade jag likadan press som du, men tröttnade på det ständiga pillrandet för att få den ren. Den lilla vita plastmojängen som är med på din bild följde med mi press men den funkade bara ett tag tills plastpiggarna vek sig.

leemland
1

Fick du inte till en sån vit sak som är med på bilden? Om jag inte hittar vår sån så brukar jag använda tandpetare , det brukar funka rätt så bra 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Perly
0

Brukar använda en potatissticka innan vitlöken torkat fast alt. efter blötläggning, fungerar felfritt här iallafall. 👍

Alltid Oavsett

Veda
3

Jag har visserligen en annan sorts vitlökspress, som är något större, men jag tycker det går bra att vända den upp och ned och liksom sticka in borsten på diskborsten genom hålen och trycka ut resterna under rinnande vatten.

kattöga
0

#1 Eller hur!? 😃

#2 Tack för idén om rivjärn. Har en stor en men den attackerar mina fingertoppar jämt…. Kanske ska investera i en liten en…… är nog inte så dumt.
Å andra sidan så tycker jag pressarna är toppen, enkelt och smidigt att pressa.

#2-#3 Plastmojjen till vitlökspressen har jag aldrig sett (visste inte ens vad det var när jag såg bilden). Jag har flera st av dessa vitlökspressar av samma sort, men dom är gamla och på den tiden så fanns nog inte dom där plastmojarna antar jag…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amandla
1

Ah, nu kom jag ihåg en sak som jag kom på med pressen: det går fint att pressa vitlöksklyftorna med skalet kvar på! Då är det dessutom plättlätt att peta bort skalet som blir kvar, eventuellt klet brukar följa med.

Silver83
0

Brukar också köra med tandpetare… Den där vita plastsaken har jag inte ens sett tidigare, men har ju klarat mig utan den hittills i alla fall, så går säkert ett tag till 😃 Dock kan jag få världens spel på pressen när det sitter kvar vitlöksrester i den som inte vill komma ut, så då avverkar jag en eller några tandpetare för att lösa det problemet.

kattöga
0

#3-#4  Potatissticka har jag ingen, men tandpetare kanske funkar. Men det är ju ändå trixigt…. pillrigt och jag tror inte jag skulle bli mindre irriterad…. Men, jag ska prova! Absolut! :)

#5 Provat den tekniken också. Jag pressar in diskborsten så mycket jag kan, från alla håll. Har t o m försökt med en sån där gammeldags diskborste av "naturstrån". Vet inte vad dom heter. Men det är strån som är bundna i mitten till en knippe. Men nepp. Det är ändå kniv o naglar som måste fram.

Meeow! 

kattöga
0

#7 Som jag skrev i #0; det vart lite bättre, men så mycket av vitlöken satt kvar i skalet istället….

#8 Ja, "få spelet" är väl det rätta uttrycket! Det får jag nästan varje gång! ;)

Meeow! 

Silver83
0

#10 Då är vi minst två då 😉

Rita-S
0

Jag använder shaker med tvålvatten och skakar runt. Dock har jag vitlökspräss med uttagbart hålbit så jag skakar ju bara hålbiten då :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Veda
0

#9 Gör du det på en gång  eller får det torka fast lite? Men som sagt min är lite större öppning på än den på bilden.

Amandla
0

#10 Där ser man hur noga jag läste #0… 🤦‍♂️😂

JMW
4

Jag brukar alltid ta diskborsten och liksom slå med borsten på hålen. Inga problem då, allt åker ur och sen är den ren. Fast grejen är att gör det direkt efter pressning så klart. Aldrig behövt tandpetare eller annat.

Veda
1

#15 Precis så gör jag också men du beskriver det bättre än mig.

kattöga
0

#12 Shaker har jag aldrig provat…. 

#14 + #15 Diskborsten har jag provat (att trycka ut med hjälp av stråna) både direkt efter att jag pressat vitlöken eller efteråt. Jag brukar inte låta vitlöksresterna torka utan lägger pressen i vatten direkt om jag inte gör ren den på en gång (så det torkar aldrig).
Jag brukar dessutom "skära" bort överskottet på undersidan med en kniv, kapar alltså "vitlökstrådarna" för att det ska bli lättare.

Få se om jag ska pressa vitlök ikväll, får väl ta och daska vitlök med diskborsten en gång till och sen skaka loss den! Och hoppas på att det funkar. 😉 Tack för alla tips!

Meeow! 

TjockaBerta
1

Har i alla år gjort som #15 och aldrig haft problem med det.

>>>Malum domesticum<<<

AnnaKarin
1

Jag brukar sätta pressen mot munnen och blåsa ur hålen innan jag sköljer den efter användning. Lätt som en plätt.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Regale
1

15s teknik fungerar för mig.

🙂

Halvdansken
1

Skär av "botten "på vitlöksklyftan. Ta en bredbladig kniv och lägg den över klyftan och tryck till så den blir lite platt . Hacka sedan klyftan i småbitar. Enklast. Du får med hela vitlöken och inget att göra rent. Det är så proffsen gör.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AnnaKarin
0

Hackad vitlök smakar så mycket bättre än pressad dessutom.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

kattöga
1

#19 Ett tips som jag aldrig har provat. Måste testas nästa gång! 😉

#21 #22  Så brukar jag också göra ibland. Och ja, det är gott, smakar "lenare" tycker jag. 
Vitlök är gott! På bredden och tvären, bladen (plantan), hel, grovhackad, finhackad, tunnskivad. Och pressad. 

Rivjärnet och Blåsningen är ännu ej testade tips. Dom står på tur.

Meeow! 

InkaAthilea
0

Jag brukar använda skaftet på en liten sked och skrapa loss resterna av vitlök. Tycker jag funkar bra! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

sisela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har den här. Den är lätt att rengöra då botten sluttar så platsen för vitlöken liksom är öppen. Svårt att förklara med ord. http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?linkinfo=34542 Hoppsan, jag glömde att man inte ska lägga ut bilder hur som helst. Har linkat istället men kan inte ta bort bilden från mobilen. Någon admin får gärna göra det när ni ser detta. Sorry.

[Juel70]
0

Jag gör rent direkt så vitlöken inte torkar. Jag bankar lite med diskborststråna ner i hålen och sen sköjer.  Fort går det och rent.

Sammet1
0

Jag har inte precis den här modellen, men en väldigt lik. Man tar helt enkelt ut insatsen, som är plättlätt att diska. Har haft i min i säkert 10 år eller mer, och minns inte var jag köpte den.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

kattöga
0

Härligt med alla tips! Jag har inte pressat vitlök på ett tag nu. Men kommer att testa alla tips jag inte testat ännu. 😉

#24 Sked eller kniv e d har inte funkat för mig, inte så att jag är nöjd iaf. ;)

#25 Har inte testat den versionen av vitlökspress, men på vilket sätt skulle det vara annorlunda med den för att den "lutar"? Fastnar inte vitlöken i "hålen" då?

#26, så gör jag också. Men jag tycker att jag får trixa ändå, för att få vitlökspressen ren….. (Kanske har jag fel diskborste…. fast jag har testat olika, just nu har jag svinborst, den håller bättre än nylon o plast….)

#27 Intressant! Min man som kommer från annat land har endast hittat just såna vitlökspressar, som han tyckte var värdelösa! Han blev eld och lågor när han såg mina vitlökspressar….. Så nu har vi "svenska vitlökspressar" i vårt hem utanför Sverige…. 😉 

Kul att se hur olika vi upplever en sån liten detalj som vitlökspressen, både när det gäller utformning och rengöring!

Meeow! 

sisela
0

#28 Modellen i 25 har en pressyta med hål som inte är nere som i en skål men mera som i en sopskyffelform. När man har pressat vitlöken, svänger man runt skaften och pressar de röda piggarna upp genom hålen, och så kan man ta bort all vitlök som är kvar, med pekfingret och bara fösa ut det. Väldigt sällan nåt sitter fast.

kattöga
0

#29 Aha, då missuppfattade jag bilden. Det låter ju som en vettig produkt! Ska kika närmare på den! Tack för tipset! 🙂

Meeow! 

[TanatosNyx]
0

jag knackar mot hålen på utsidan med en diskborste, några strån brukar träffa rätt ganska snabbt, sen är det bara att ta ut kakan som blir av vitlöksresterna. Sen är det bara att diska som vanligt.

Ikajo
0

Jag brukar låta den ligga i vatten ett tag så att resterna sväller. Efter ett tag är det bara peta ur dem och därefter kan du använda en disksvamp för att diska.

På tal om handdisk. Om du har en diskmaskin så är det mycket mer miljövänligt än att diska för hand. Mängden vatten du sparar är enorm. Även om du tycker om att handdiska kan det vara värt att ha miljön i åtanke också.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Tant Grön
0

Jag brukar trycka in diskborsten i hålen samtidigt som jag spolar vatten på den. Så håller jag ett finger i den och pillar ut allt. Får trycka in borsten några gånger innan den är ren. Går jättelätt och snabbt att få ren. Har en exakt likadan press som TS.