Huskurer mot mensvärk
Någon som har några bra huskurer/husmorstips som kan lindra mensvärk? Misstänker att vi är en och annan tjej här inne som har dessa besvär :-)
jag vill veta
En värmd vetekudde kan ju lindra för stunden iallafall :)
Min syster och jag körde med att vi skakade mattor. Om det var nystädat så klippte vi gräs eller skottade snö. Alltså något riktigt jobbigt. Då släppte allt och vi blev människor igen.
En varm katt eller hund på magen 😃
Bästa jag vart med om är dok att jobba bort det i stallet samt kört ponny i rockad antar det var gupplandet som vart lite som ryggmassage 🙂
Massa massa värme är det enda hittills som har funkat på mig. Beror väl på lite hur extrem mensvärk man har också. Själv har jag rätt jobbig och lägger på jättevarm vetekudde/gelekudde som jag oftast brukar få brännskador (röda märken som sitter kvar en vecka) eftersom mensvärken dominerar och jag känner inte att jag bränner mig :/ brukar även dricka varmt, te eller choklad, såvida man inte spyr upp det vill säga. men om det finns andra bra tips mottages det gladeligen, följer denna tråd :D bra inlägg Gasoline :D
örtte på rölleka hjälper (rölleka är smärtstillande för värk som är pga kramp på ett eller annat sätt så det är ju perfekt för tex mensvärk)
För mig funkar det bättre än ipren el liknande men det är ju olika för alla.
Obs glöm inte att kolla upp så att man inte är allergisk, använd det inte för en längre tid (mer än 2-3 veckor) och kolla med läkare om du äter mediciner så att det inte krockar. Rölleka örtte är det bäst att undvika under graviditet om inte barnmorska el liknande sagt annat.
l'm back
Jag brukar sova på en fårskinnsfäll, eller ha den över magen, när jag har allvarligare mensvärk (: Vet inte om det är själva fällen som hjälper, eller om det är värmen, men det lindrar i alla fall.
Vetekudde tycker jag är alldeles för varmt.
//Jessie
Absolut det där med värme, och att ligga på rygg med böjda knän.
/Christine
Sen jag börjat använda menskopp har jag mycket mindre menavärk. Vet inte varför men jag har experimenterat fram och tillbaks och det finns inge tvivel om att det är menskoppen som ser till att det lättar på värken! :)
"På natten är alla katter svarta"
Jag använder det alla har hemma en varm dusch mot magen innan jag ska gå och lägga mig och sova det funkar varje gång :).
Jag ska göra mitt bästa för att vara en snäll och skötsam töss....
Min mormor sa alltid att det bästa boten mot mensvärk var ett varmt grytlock. Jag undviker själv att använda värme eftersom jag blöder rikligt som det är och värme gör det värre. Men något tungt och stabilt hjälper förvånansvärt bra även utan värme. Jag har tillverkat en liten sandsäck som ser ut som en vetekudde ungefär som jag lägger på magen.
Att sitta och gunga i gungstol är också något som får värken att försvinna, speciellt bra de första dagarna när det är riktigt rejält med kramp.
#5 Tack, tänkte att det formodligen fanns fler än jag som skulle vilja ha lite fler tips på lindring inom detta ämne.
Någon kanske sitter på ett superbra tips som man inte tänkt på, och jag tycker att det skrivits en hel del bra tips och råd. Ni är super! 🤗
När jag en gång fick extrem mensvärk så satte jag mig i duschen med jättevarmt vatten det var det enda som lindra något
Jag har inga tips mot mensvärk men ska prova de som ni andra har tipsat om. Dessutom, ni som har riktigt svåra besvär med mensvärk, kolla upp så att det inte är endometrios ni lider av. Det är nog dock svårt att få diagnos då det är en relativt okänd (?) sjukdom, som jag har förstått det. http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Endometrios/
#14 tack för tipset! :-)
Men menssmärtor är naturligt men visst om man har extrema smärtor och ofta ska man kanske kolla upp det. Jag har väldigt sällan några extrema smärtor och det är jag glad över för när det någon gång kommit är det verkligen galet hur ont det kan göra
Ja, menssmärtor är naturligt, men till en viss gräns? Jag vet flera inklusive mig själv som blir hemma från jobb etc. då menssmärtorna är så vidriga så man mer eller mindre svimmar eller spyr om man försöker ställa sig upp. Det är alltså inte vanlig mensvärk och det finns behandling för att lindra smärtan. Men som du säger, det är när smärtan är mycket svår och återkommer man bör söka hjälp.
#18 :)
En sak som jag brukar göra är att krypa ihop till en boll och lägga mig på sidan i sängen. Tycker det hjälper lite. Gärna med en värmedyna mot magen/ryggen.
#19 Jag kör samma sak för tillfället, om jag är hemma dvs.
9# Jag har upplevt samma, min mensvärk blir 1000 gånger lättare att hantera när jag sätter in menskoppen, nästan på sekunden när den gjort vacuum! Däremot om jag tar ur den efter några timmar för att tömma den, och då inte haft mensvärk, så sekunden efter den är ute och jag tömmer den så får jag så ont att jag bara skriker. Sätter in koppen igen och tio minuter senare är jag människa igen! Helt sjukt bra är den!

Lider av extrema mensmärtor och ett niagrafall under mensen så jag får ha både tampong och binda. Att ställa sig i en kokhet dusch är det som fungerar bäst för mig, sen är det en riktigt varm vetekudde som jag lägger på nedanför magen medan jag ligger på mage så det blir ett tryck. Men det bästa för mig är faktiskt P-piller, har fortfarande samma problem men bara 4ggr per år.
Värmeflaska, vete/riskudde, och för vissa att kyla ner vete/riskudde brukar hjälpa. Massage i ländryggen, och min mormor svor till att smörja mintsalva eller kamfersalva över magen. Sen vet jag många får lindring av kamillete, samt att de som fylls med vatten kan få lindring från det vid att dricka hallonbladste.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
För mig gör tryck mer ont. Jag brukar duscha varmt och anstränga mig mer än vanligt, för då går det över snabbare. Sen tycker jag att värken blir lite mildare med tampong än med binda som jag hade förr, men jag kanske bara inbillar mig.
#25 spelar väl inte så mycket roll om det vore placebo att tampong lindrar lite tycker jag. Om det känns bättre för dig är det ju bara att fortsätta med det, och så får det väl vara upp till forskarna att klura på om det är eller inte är så 🙂 Det kan ju vara trycket av tampongen mot livmoderhalsen som lindrar lite?
#25 Kan nog hålla med Rita-S, även om det är inbillning så är det iallafall bra om du tycker att det hjälper 🙂 Utan att ha någon som helst aning om hur det egentligen är.
Även jag tycker att tryck gör mer ont. När jag har mens så går jag för det mesta med byxorna uppknäppta.
#26 & #27
Ja, för mig hjälper det i alla fall lite. :) Tänkte mer om någon provar och blir besviken för att det inte funkar för dem.
Kamomillte! Och choklad kan hjälpa en del. Annars rörelse vid lättare mensvärk, typ promenader tycker jag är det skönaste. Och som sagt värme! Något tryck vill jag definitivt inte veta av när jag har mensvärk, usch! :S
Jag tycker det hjälper att hålla fötterna varma!😃 Och pojkvännen brukar "killa" mig med fingertopparna på ländryggen eller magen, oavsett om jag har laktos-ont eller mensvärk. Hjälper att slappna av. Har gärna en värmekudde på magen och ligger i fosterställning.👍
Dottern som har extremt jobbig mensvärk ( spyr och blir helt yr, svimfärdig) fick rådet utav en läkare i Lund att äta järntabletter, dom håller visst på att forska kring det. Jag har köpt på apoteket och dom 2- 3 sista gångerna har hon haft betydligt lindrigare smärta. Det gav effekt redan första och andra mensperioden. Kan vara värt att prova….
#31 vad lustigt att du säger det, har precis börjat äta extra järn och tycker faktiskt att jag har mindre mensvärk en tidigare. Vore verkligen bra om de fick fram något svar på det eftersom många lider pågrund av mensen. Vilket är väldigt frustrerande tycker jag.. Och ärligt talat lite diskriminerande. Det är så himla hysh pysh på något sätt.
#31 intressant! :-) ska man äta detta varje dag eller bara vid mens?
Du ska nog äta det varje dag , en om dagen. Sedan är väl jag själv lite sådan att jag inte vill stoppa i mig en massa allt möjligt. Tror egentligen mest på att ta den här typen utav tabletter liksom vitamintillskott i perioder. Man köper en förpackning eller två, äter upp tabletterna , gör ett uppehåll på en månad eller två, allt efter hur man känner sig men jag vill inte hamna i en situation där kroppen slutar ta hand om sig själv utan jag vill mera ge den en skjuts så att den klarar sig själv igen. Perioder av stress och infektioner kan ju göra att man måste hjälpa till lite utifrån.
# 32 Vad härligt att du oxå blivit hjälpt, då är dom nog på rätt spår i sin forskning. Undrar hur många fler som kan bli hjälpta med så enkla medel, hellre en järntablett än smärtstillande o dy. =)
#34. Ja du har nog rätt i det att man ska äta det inte bara under mens. Jag tror jag har haft järnbrist i flera år egentligen, bara inte tänkt på det. Mycket huvudvärk, en del yrsel, trötthet, osv. Började dricka järnbrustabletter för ungefär 2 månader sen och är piggare nu, inte lika mycket huvudvärk och som sagt denna mens MYCKET mindre mensvärk. Det är otroligt skönt! Vad skönt att din dotter börjar må bättre nu också! Vet precis hur vidrigt man mår när det är som värst. :(
Så här är i alla fall ett levande exempel på att de är på rätt spår i sin forskning! :) Hoppas det når ut till fler tjejer att järn kan hjälpa.
Ja verkligen hellre järntillskott än värktabletter, speciellt då jag tycker att värktabletter inte ens funkar särskilt bra!
Läste på något ställe när jag googlade på järn att det faktiskt kan linda mensvärk, då man gör sig av med mycket blod så får man även lite brist på järn i kroppen.
Tänkte googla på det för att kunna länka, men hittade det inte utan större ansträngning, men hittade en artikel från aftonbladet där de ger lindrande tips.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10850095.ab
Först graviditet och lite olika tabletter, men längre ner finns även husmorstips 👍
Och jag totalsågar järntabletter som hjälp mot mensvärk 😊 tvärtom fick jag väldigt mycket ondare då tabletterna påverkar tarmarna, och tarmarna påverkar mensvärken. I övrigt har jag ett stadigt HB på 140 och mycket svår mensvärk, så jag ser inget samband 🤪
Mamma sa alltid till mig , "Spring ett varv runt huset, ansträng dig" , och det är nog det bästa tipset jag någonsin har fått, och jag har extreeeem värk. Kan dock vara svårt att komma igång när man har så ont, men det hjälper.
Lite humor fäller jag in lite här också 😉
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Innan jag fick barn hade jag en hiskelig mensvärk varje månad, det var värktabletter som gällde. Lätt motion kunde hjälpa lite tyckte jag annars.
Men nu efter jag har fött känner jag ingenting.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Återupplivar tråden lite! Till mig har alla sagt att jag ska röra på mig när jag har mensvärk, men det funkar inte för fem öre.. Det lättar efter en stund, men strax efter att man slappnar av så kommer värken dubbelt så stark.. Alla knep funkar inte på alla. P-piller blev en helomvändning för min del. Före jag började med det hade jag mens i 7-8 dagar varav typ 4 dagar var en pina. I tablettväg var det en Voltaten + 1-2 alvedon/panodil som hjälpte.. Jag kan fortfarande ha riktigt ont, men det är kanske var 3-4 månad och då bara en dag istället för fyra. Har jag ändå ont är det i första hand värme som gäller (långkalsonger och mjukisar & tjock tröja) och gärna en veterligen på magen. Även fötterna är viktiga för min del. Sover med raggsockor och går med tjocka luddiga tossor på dagarna. Som någon annan skrev är det också väldigt skönt att vagga fram ock tillbaks i typ en gungstol eller fåtölj med en filt om kroppen. I sista hand sväljer jag en Ipren.
👆 Djurnörd
Ta ett kokhett bad eller knarka ipren är det ända som funkar bäst. Snabbast och lindrigast brukar vara ett bad dock. När jag inte har möjlighet till bad brukar jag försöka ta ipren innan det utbryter dock.
Kul att ni fortsätter att fylla på med tips, det uppskattas och alltid är det någon som blir hjälpt av era/våra tips :-)
Jag och mina kompisar är överens om att det som funkar bäst mot mensvärk är; en orgasm! 👍

prova pronax och enstark kopp kaffe
#45 Vad är pronax?

pronaxen ska det stå ,en tablett,
Guuud vad många bra tips ni ger. Sedan jag fick barn för 3 år sedan och satte i min kopparspiral så har min mensvärk varit hemsk och tabletter fungerar inte. Ska nästa gång testa lite av det ni skriver här.
#9 har funderat länge på att testa menskopp och nu när jag läser att det även hjälp med värken så känns det bara ännu mer motiverande att fixa.
Hannah
http://bokstavsmama.blogspot.com/
Håller med #44 att en orgasm brukar normalt sätt hjälpa en hel del för min del. Annars är det värme som gäller.
Jag har dock märkt att om man äter mycket citrusfrukter under mens så blir den antingen rikligare eller så stannar den upp. Då brukar jag normalt sätt då ännu mer mensvärk.
----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse
R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se
#48 Jag har också haft jätteont av min kopparspiral. Och jag använder menskopp och den hjälpte mig inte alls mot värken :(
Inga tabletter funkade heller.
Men en sak som funkade var att lägga sig i barnets position (yoga).
Fast sen när jag reste mig kom värken tillbaka snabbt och i sån ställning är man inte så produktiv..
Ta av sig byxorna och kura ihop sig under täcket och sedan kolla på youtube med hörlurar och hög volym är det som fungerar för mig. Tyvärr har man ju inte alttid tillgång till det :P
Graviditet, bästa hemmakuren mot mensvärk och mens i överlag men du får andra krämper, svullna fötter och illamående men mensvärk slipper du.😂
Skämt åsido så tycker jag att en nybäddad varm säng efter en lång dusch är det som fungerar bäst sedan somna till en film i fosterställning medans man kramar en stor kudde som blir varm. Tycker även att Jag får mindre mensvärk när jag använder tampong, varför vet jag inte.🤔
Däremot kan man ju förebygga att fåv mensvärk med träning och bra kost…
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Träning och bra kost gjorde inte ett skvatt skillnad på min mensvärk faktisk, snarare tvärtom ;) när jag fick min mens vid 15-16 års ålder hade jag sådana kramper och värk att jag kräktes i 4 dagar och hade mensturation i 9. Inte ett jäkla skit hjälpte, tabletter var bortkastat att ta i och med att jag kräktes upp de innan de hann verka alls. Så slutligen började jag med hormoner typ p-piller för att minska lidandet. Det tog några år men efter jag fyllde 18 slutade de vidriga smärterna och gick till mer normala former typ lite molnande värk i mage och ländrygg och pufslig känsla, så numera räcker det med värmekudde på magen och sådan :)
#53 Konstigt! Jag märker på en gång när jag äter och motionerar fel på mensvärken.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Vi är alla olika, så det är ju inte allt som fungerar på alla, varken av de olika huskurer eller mat eller träning helt enkelt :) En polare till mig kräks som vansinnig om hon badar varmt eller har värmekudde på magen när hon har mens, medan om hon lägger ispåse på magen inlindat i handduk lindrar det för hon exempelvis
Fiskolja har hjälpt min mamma och mig. Tar 1-2 månader innan det får full effekt.