Hormoner och städning
Ja nu menar jag inte att jag har PMS och inte vill städa, utan jag har nyligen genomgått en hormonutredning för att för att få ordning på hur jag mår och mina problem med mens/pms. Då gick de också in på att jag bör hålla mig till såpa, diskmedel och i övrigt husmors-tips som bikarbonat, ättika, citron etc vid städning. Totalt uteslutande av typ medel man sprayar som sen ska verka, klorin mm. Så nu har jag lite frågor! 1. Vad kan man använda för att få spis och flottigt kakel rent mer än såpa? 2. Glasväggar på duschkabinen som är fulla med kalkfläckar - vad gör man där? 3. Badkaret häller jag ibland ut akvarievatten i och då vill man ju få det riktigt kliniskt rent sen innan man badar i det själv. Tips? Kommer tyvärr inte ihåg vad ämnena heter man ska undvika i dessa farliga medel men kan vara värt att tänka på för alla som vill undvika onödig påverkan på sina hormoner!
2. Ättika löser kalk.
1: Bikarbonatsmet som du trycker ut och låter verka först, ättikavatten efter såpa.
2: ättika :)
3: Ättika ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag avskyr att städa oavsett hormoner….
så
1. jag torkar med fuktig, varm trasa efter varje disk, det får räcka
2. Jag har ställt in en vattenskrapa i duschkabinen, och skrapar av vattnet från väggarna efter var dusch, och det får andra som duschar också göra. Hjälper bra. För ännu bättre effekt kan man snabbt torka efter med mirakelduk.
3. Jag brukar hälla ut äckelvatten i toaletten istället.
Allt för att förebygga jobbig städning.
Kan du inte hälla ut akvarievattnet i toalettstolen istället?
Rita-S, vad är bikarbonatsmet? Blandar man det med nåt då? Sen var det ättika ja, haha, alla var eniga :). Jo visst kan man hälla ut äckelvatten i toan, eller ut i trädgården på en lycklig växt, det gör jag oftast, men ibland måste jag tömma 240 L och då behöver man en slang och duchkoppling om man inte ska köra ett tungt pass för biceps hehe. Använder oftast hinkar och då är det lättare att välja. Men nu ska jag skrubba igen så får det vara fräscht ett tag. Och Lisabet, jag har testat att ha en skrapa i duschen, höll inte länge tyvärr, behövs iaf en riktig grundrengöring först! Gällande kök så är jag lite mer noga än övriga rum då vi har högblanka vita skåp och samma med kaklet plus keramikhäll. Aaaalllt syns… Nackdelen med att flytta in i nyrenoverat hehe.
bikarbonat/bakpulver du blandar med vatten till du får som en tandpasta typ :)
Aha, tusen tack! Här ska skrubbas 💪
tandpastaen behöver inte vara särskillt tjock, den skall bara inte flyta runt när du nuddar det där du vill ha det :) Funkar som katten i ugnen med, kleta ner insidan, låt det verka över natten och skura bort sen.
"Som katten i ugnen"? 🙂
#9 no phun intended 😛