Annons:
Etikettskuraochdona
Läst 8294 ggr
Ria74
3/2/14, 10:56 AM

Blomflugor

Har du fått flugor i blommorna?

Ett knep är att sticka ner vitlöksklyftor i jorden så försvinner alla kryp.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Gasoline
3/2/14, 1:38 PM
#1
[Thiah]
3/7/14, 11:22 AM
#2

De är aldrig i blommorna men nog i resten av lägenheten. Katterna tar en del och vi ignorerar resten 😂

Rita-S
3/7/14, 6:58 PM
#3

Mamma stoppade alltid svavelstickor ner i blomkrukan med svavelspetsen ner så fanns de inte vid blommorna nåt mer :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Raija Danielsson
3/8/14, 12:36 AM
#4

Jag har också blomflugor överallt, utom bland blommorna. Fick till och med en i örat en natt när jag sov. Gissa om jag vaknade. För den HÖRDES. Jag kände inte att den flaxade därinne men jag hörde det. Det krävdes tre vändor med en topz innan det blev tyst. Har försökt med ättika blandat med sirap och lite vatten. Har försökt med vin och diskmedel. Alla de varianter på något som ska locka de små rackarna. En till två hamnar i blöt, resten är överallt ändå.

Åsa S
3/8/14, 6:08 PM
#5

Blomflugor lär man nog inte ha inomhus de är stora och härmar getingar i utseendet och de är nyttodjur i trädgården.

De vanligaste små flugorna som flyger runt och irriterar i huset är

fruktflugor- kommer från frukter, avlopp, sopor de dras mot dofter som påminner om jäsande frukt, så de dras gärna mot vinglas, ölglas, vinägervatten

Vattenflugor/sorgmyggor- Deras larver lever i jorden hos blommorna och de trivs extra bra när man vattnar lite för mycket de gillar blöt jord. Minskar i mängd ifall växterna får torka upp + man kan vattna ut mikroskopiska parasiter i jorden som tar död på larverna. Dessa flugor dras inte mot vinglas etc.

Gasoline
3/8/14, 6:30 PM
#6

Snusar någon i hushållet lössnus så ska även det vara bra att lägga i krukorna :-) Jag vet att pappa gjorde det hemma och det verkade som att mamma tyckte att det fungerade.

Annons:
Svarttusch
3/9/14, 8:56 AM
#7

Jag har alltid kallat flugorna vi fått inne för bananflugor, just för att de inte kommit från blommorna ;) Min mamma kallar dock dem för blomflugor… De har vi fått väck genom att ställa ut glas med vinäger eller vin med lite diskmedel i (diskmedel för att ta bort ytspänningen). Sen har vi kokat vatten och hällt i vasken flera gånger om dagen för att döda eventuella ägg. Vi har fått för oss att de gärna lägger ägg där. Men i blommorna har vi inga problem, för det finns inga blommor här 😂

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Gasoline
3/9/14, 11:20 AM
#8

#7 ja, jag har också hört att dom små rackarna lägger ägg i vasken. Urk!

Svarttusch
3/9/14, 11:23 AM
#9

#8 De gör nog det, för när vi hällt kokande vatten i vasken flera gånger om dagen till alla flugor är borta så har de hållit sig borta.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

annia1
3/10/14, 2:38 AM
#10

När det gäller banan/fruktflugor så kan de nog även lägga ägg på annat håll. Man får se till att städa överallt där man eventuellt kan ha slängt/tappat nån fruktbit. Kika även ner i springorna i köket så inte nåt ramlat ner vid tex diskbänken.
Jag läste på ett annat ställe att de hade "sitt bo" i vattenbehållaren på en toalett så de kan finnas på annat håll. Jag ska inte säga säkert att det var fruktflugor, men det var som sas.

Jag har själv småflugor och jag trodde först att det var fruktflugor så jag ställde ut muggar med vinäger och lite diskmedel, men det gjorde ingen nytta så jag kom underfund med att de kom från blommorna.

Det jag gjort är att jag ställt muggar med lite vanligt vatten som har jag har lite diskmedel i. Och faktiskt tittar jag i muggarna så ligger det flugor i dom. Men visst jag har fortfarande enstaka flugor kvar.

.

Tant Grön
3/10/14, 8:16 PM
#11

Om flugorna kommer från blommorna så kan man ta gul såpa blandat med vatten i en liten skål som man ställer i fönstret. Det är väldigt effektivt.

sao_ming
3/13/14, 11:31 AM
#12

Vi lyckas jämt få blomflugor på sommaren..

Men har kommit på ett knep! Häll bara en liten skål full med vit-vinsvinäger och tillsätt 1 droppe diskmedel (för att ytspänningen ska försvinna)

Blomflugorna älskar vinäger så dom flyger dit hela tiden o sätter sej på vattnet (ytspänningen) o dricker, men om man har diskmedel i så finns de ju ingen ytspänning kvar, vilket gör att dom drunknar.

Saknar dej Nelly <3 RIP 1998-2007

monstermash
10/16/15, 3:29 PM
#13

Håll tummarna att jag blir av med kräken nu. 

Fick tips om ättika men det fungerade inte. Cigarettfimpar i kombination med torka 1 vecka ungefär, sedan testade jag att vattna lite och de var tillbaka igen. Nu har jag tändstickor nedstuckna i samband med att torka dem igen. 

Ska jag slänga på fimpar igen med tändstickorna? 

De har fått vatten två gånger de senaste två-tre veckorna och nu är det återigen torka, blir inte förvånad om de dör istället. Ska ta tillfället i akt och kolla upp vad jag har för blommor och kolla om jag skött dem fel.. 🤪

Vi har en köttätande växt, fungerar i perioder men så fort den får byta fönster (andra fönstret har en växt som lätt får flugor också) så kommer de tillbaka igen. 😡 Den har dock hamnat i fönstret nu för att förhindra att de flyttar sig från blommorna istället.

Fick blomman som är mest angripen för minst sju år sedan, och det är enda växten som i alla år hängt kvar. Alla förutom fyra blommor i fönstret slängde jag för jag lessnade på alla förbaskade flugor.. 😐

Annons:
Upp till toppen
Annons: