Gröna städtipps!
Stopp i avloppet: blanda 1dl vatten, 2msk ättika och 1dl bikarbonat, häll i avloppet, vänta en kvart och spola med varmt vatten.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Kalkavlagringar: gnida citron och en nypa salt mot ytan, på diskbänk eller badrum. Vänta några minuter och torka bort med trasa.
pös på med ekologiska eller gröna städtipps ni sitter på :)
Om ni inte har många disktrasor eller inget desinficerande diskmedel: koka upp disktrasan med några droppar ekologisk diskmedel i vattnet och låt den bubbla några minuter, då dödas bakterier :D Ni kan även ha disktrasan på galler över kokande vatten så den ångas dyngsur, ångan är ännu hetare och dödar även den bakterier! Skölj efter det trasan i vatten med en gnutta diskmedel.
Bra tips! :) Har tyvärr ingenting att bidra med i skrivande stund
Få bort lukt från skärbrädan; gnid in med citron och kaffesump spola sedan med kallt vatten!
Göra rent kastrull med fastbränt mat (obs inte teflon): Gnugga med sockerbit i botten! Du kan även polera sen kan du doppa en svamp i vetemjöl och putsa ytan med det.
Få bort kaffe/teavlagringar i kopp: ha lite koksalt och vatten och skura med fingret!
massor av ingrodd/gammal skit i badkaret? Dela en citron, strö rejält med salt på och gnugga loss: Syran i citronen tar sig genom smutsen, saltet gör att citronen får en skursvampeffekt!
Fet krage på skjortor är ett ständigt problem. Det fungerar bra att gnussa in schampoo på kragen, men du kan även blanda bikarbonat och vinäger och gnussa på innan du tvättar vanligt i tvättmaskinen!
Tvättmaskinen är, tro det eller ej, en av de största bakteriebomber i vårat hem. Du kan göra tvättmaskinen bakteriefri vid att köra en koktvätt en gång i bland, men om du även vill få tvättmaskinen ren och fräsch efter en koktätt kan du fylla citronsyra på i tvättfacket och köra en kort tvätt normalt utan kläder. Tvättmaskinen blir ren och fräsch!
få bort äckliga lukter med hjälp av ättika, samt använda ättika som sköljmedel för mjukhet/ klarhet, i diskmaskin och tvättmaskin, tvätta rutorna med ättika för att rutorna ska bli rena och klara. Citron fungerar riktigt bra på kalk om man skrubbar med en disksvamp
#11 Hur mycket ättika använder du till tvätt och fönster? Luktar inte kläderna av den sen?
Till fönster vet jag inte hur mycket man ska ha, jag bara har i kanske 1/10-15 med ättika. I tvättmaskinen endast ca 2 teskedar iaf och då i sköljdmedel facket. Mina kläder luktade iaf inte
En påse citronsyra någon gång då och då i diskmaskinen skadar inte. Det blir glänsande rent 🙂
Tack, pusselbit!

Följer
Städa i princip allt med grumme såpa! Funkar även i maskinen, då gäller 1-2 tsk/maskin
Du kan använda en rakhyvel för att ta bort färg på kläder efter du har målat i stället för att använda kemikalier att få bort fläcken :)
Vattenringar på trävirke kan du värma med hårtork eller strykjärn sen polera med olivolja sen försvinner de!
Du kan gnussa tavelkrita mot fetfläckar för att få bort de lättare i vanlig tvätt :)
#19 "Vattenringar på trävirke kan du värma med hårtork eller strykjärn sen polera med olivolja sen försvinner de!"
Bör nämnas att man absolut inte ska använda strykjärn på fanér, limmet som håller fast den tunna skivan smälter nämligen då. Förvisso försvinner ju fläcken garanterat. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om du har målat t.ex huset eller annat med oljefärg och fått massa färg på dig själv (garanterat inte bara jag som lyckas kladda) så kan du, innan du desperat försöker tvätta händerna med tvål och vatten gnugga händer grundligt med en bit smör eller margarin.
Funkar kanoners och tvätta efteråt med tvål och vatten. 😃
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#22 Det funkar även med olivolja!
Ett annat tips är att ifall man har fått stearinljus på kläder, tyg eller liknande ska man lägga plagget på en strykbräda, lägga hushållspapper eller kaffefilter där stearinet är och stryka några gånger. Det försvinner direkt 🙂 Fick stearin på min finaste topp, trodde jag skulle behöva slänga den, men min vän hjälpte mig på detta sättet. OBS! Det kan bli en mindre fettfläck kvar, men den kan man behandla som ni redan har beskrivit här 😉
Sajtvärd på Polen
#24 Intressant med metalltvålen. Här ett annat tips om att få bort lukt från händerna/fingrarna som också är kopplat till metall:
"Blöt händerna och gnugga sedan dem mot diskbänken - och vips stinker du inte vitlök längre."
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Inte så mycket städtips, men bananflugor smutsar ner fruktansvärt faktisk!
Självklart vet de flesta att man städar bort mat och kastar skräp ut fort som man kan men har man ändå bananflugor i hemmet kan du göra följande:
1 del vinäger, 2 delar vatten och endast en droppe diskmedel i ett glas. Låt det stå framme. Gärna i en gul kopp! De dras åt doften, och pga diskmedlet går de genom ytan.
Fungerar i övrigt utmärkt med riktig söt cider (jordgubbs-xcide testade jag!) och diskmedel med ;)
Sprej ugnen med vanlig såpa och vatten, och ställ ugnen på 100 grader i en halvtimme. låt det svalna, sedan kan du skura lättare.
Blanda såpa, citron och vatten och spreja i toaletten. Låt verka över natten och spola på morgonen. Kalkavlagringar tar Coca Cola som får stå en timme, fast jag vet inte riktig hur grönt coca cola är ;) Förmodligen mer grönt än mycket annat av städremedier kanske?
Rengöra fogarna i kakel:
Ta en del bikarbonat, en del potatismjöl och gör en tunn pasta med vatten. Kleta på kaklet och låt det verka över natten. Spola av, skura kanske med en diskborste eller hård tandborste om du vill!
24% ättiksyra tar bort det svarta på golvklinkers-foger exempelvis, spreja på, låt verka en stund, skura med tandborste eller golvskrubb och repetera om nödvändig.
Tack Rita för alla tips med bikarbonat, kanske inte alltid gröna, du missade matolja färgad med grönt … 😉
Vi får väl lägga till lite myntablad då, så blir det grönt :)
4 matskedar citronsaft och 1,8 liter vatten är det bästa du kan använda för rena fönster!
Tidningspapper ger en klar och ren yta när du polerar med det…. men fönsterkarmen kanske kan bli lite svart. Så även dina fingrar :D Det måste vara ovaxat och inte glansat papper dock.
Gnussa en citronskiva på en fläck på vinylgolv eller linoleum kan ta bort fläckar. Synnerligen om det varit lite klibbigt och en plastpåse färgat av lite på golvet.
(Japp, det har jag testat själv!)
2 delar olivolja och en del ren citronsaft blandat ger en perfekt möbelpolish som dessutom luktar gott!
Fläckig koppar eller mässing? lika delar med ättika, salt och mjöl kan du blanda till en pasta. Kleta ut det på mässingen och låt det torka. Polera bort med mjuk och ren trasa.
Du kan även spreja oförtynnat ättika direkt på och sprida salt på. Gnugga ordentlig med svamp eller en bommulsklut, och passa på att få bort ALLT salt eller det vill irra. Detta kan du repetera tills det är tillräckligt bra!
Du kan regelbunden kasta in en handfull eller två med salt i vedspisen för att förebygga sotavlagringar i pipan. Detta hjälper lossa litegrann från pipväggen så det går längre mellan varje gång du måste sota, samt att det förståss hjälper att hålla insidan av spisen renare!
Något grönt städtips på hur man rengör micron? Kanske finns i tråden men min hjärna har inte hittat det i så fall :)
Ställ en skål med ättikavatten och en droppe diskmedel i microen och micra 10-20 sekunder, vänta lite och gör en rond till, sen kan du nog torka av skiten på insidan :)
#40 Tack så mycket! Vilken ättika ska man ha? Alltså hur ser flaskan ut och vart sjutton hittar man den i affären?😂
Haha jag är en sån grönis när det kommer till det här, har ingen koll🤪
Jag brukar köpa av denna här. Hittar jag tillsammans med drässing och såser och så i mataffärn :) Jag använder den även som sköljmedel då pojkvänen är kännslig mot alla sköljmedel, även de parfymfria!
tack tack!
Så lite så :) Använter ättika till i principen allt här :)
Har alltid beundrat flaskan med Ättiksyran (Perstorp 44%) vilken visar destillationsprocessen.
I dag gäller ättikssprit 12%, nästan lika bra som bikarbonat. 👍