Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: skuraochdona
Läst 1171 ggr
[Angelic]
0

Citronsyra i tvättmaskinen

Man kan tydligen ta citronsyra för att fräscha upp tvättmaskinen invändigt. Har köpt 100 gramspåsar. Räcker en sån påse? Ska man köra ett helt tvättprogram? Vilken temperatur?

Elsa
2

Jag brukar köra citronsyra i tvättmaskinen och diskmaskinen kanske 1 gång varje månad. Funkar superbra! Jag har 150g i påsarna och brukar då dela det på två så både tvättmaskinen och diskmaskinen får sig en omgång :) men någon gång har jag kört en hel påse till tvättmaskinen. Jag kör på förtvätt och lägger alltså i båda facken då, kör på 90 grader.

[Angelic]
0

Tack för svar! Då kan jag testa med en påse först.

_Fisken
0

Citronsyra finns att köpa i lösvikt på färghandeln om ni undrar.

[Angelic]
0

Tack, visste jag inte! Vet du på ett ungefär vad det kostar också?

_Fisken
0

65kr för ett kilo tror jag det var. Hur mkt kostar 100gr?

[Angelic]
0

Jag köpte 150 gram men kommer inte ihåg vad jag gav. Men 6.50 per 100gram låter rimligt tycker jag. Kan man köpa större mängd och ha hemma. Tack, Fisken!

Record
1

Ett bra räknesätt, som togs bort 60-talet. Reguladetri 😃

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reguladetri

_Fisken
0

Aha! Heter det reguladetri? Det har högt imponansvärde!
Det ska jag säga till mina flickor när jag har mattestuga hemma här i köket.  "Använd nu reguladetri för att räkna fram x!". 

(Ärligt talat, det är möjligtvis ORDET reguladetri som försvunnit. Metoden är dock lika vanlig som smör på smörgåsen)

Record
0

#8_Fisken

Ett bra sätt, men ja kan tänka mig att fabrikanterna har en konstant med för att korrigera priset. "Till de bättre"

_Fisken
0

DET är garanterat så!

[Angelic]
0

Då fick jag lära mej nåt nytt :-)