Få bort klister efter prislappar och etiketter
Brukar ofta vara svårt. Inget vill riktigt bita på det.
För några år sen var jag i Vietnam. Jag såg en handlare i en souvenirshop i Saigon ta bort klisterrester med lackrengöring för bilar. Idag testade jag själv. Hur enkelt som helst! Några sekunders gnuggande - inte ett spår kvar av klisterlappen.
Med lackrengöring menar jag ett sånt där lite kraftigare för matta billacker. Nåt mellanting mellan schampo och rubbing. Finns av flera fabrikat. Turtle, Hagman, Simoniz m.fl.
Kanske inte direkt ett husmorstips, men en lite udda lösning som fungerar väl.
Och jag kan inte svära på att det fungerar på alla slags klister.
Fett brukar också funka bra. Smör matolja. Något som alla har hemma.
plasterborttagare från apoteket kör jag på om det inte är tyg, utan plastinpackning eller sådan :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag brukar använda rödsprit. Det fungerar oftare än inte. Den värsta sorten är pappersetiketter som sitter på en del äpplen. De smulas sönder när man försöker pilla bort dem och där vill jag inte använda rödsprit. Då brukar jag gnugga med hushållspapper.
Jag brukar använda medicinsk bensin. Det brukar finnas på samma plats som Aceton i vanliga matbutiker.
/Maria
#3 Äppeletiketter tycker jag är fruktansvärt onödiga. Minst en förb… etikett på varje äpple som man ska stå och pilla bort.
Om de nu nödvändigtvis måste märka varje enskilt äpple istället för att nöja sig med företagsloggan på lådan kan de väl sätta sig ner och uppfinna en bläckstråleskrivare för karamellfärg.
Finns ju ätbara klisteretikätter? :) En sån borde ju räcka :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag brukar bara bita av skalbiten där etiketten sitter.
Till annat brukar sprit fungera, testade i ren desperation alkogel häromdan och det gick det med.