Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 9699 ggr
älvornas dal
4

Få bort dålig lukt

Vi har köpt en begagnad soffa och jag skulle vilja fräscha upp den. Den luktar lite… jag vet inte riktigt vad, men en blandning av cigarettrök och svett. 🤢

Har använt grön såpa och det känns lite bättre. Men jag undrar om det finns något annat jag kan göra för att få bort lukten?

Rita-S
2

Samma som jag föreslog till hon som frågade om sin julduk, blanda ättika och vatten och duscha på, kanske i omgånger då det nog inte är så bra att dränka soffan dyngsur då den ju är lite svår att torka :D Om du har tillgång på nån som har en liten handburen ångtvätt kan man även varva med att ånga soffan mellan att duscha med ättikavatten

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
3

Du kan också använda te (riktigt te dvs svart, grönt, vitt, gult, oolong eller pu-erh) lägg i tepåsar eller tygpåsar och lägg där det ska ta åt sig lukt. Jag har inte testat på en soffa men många använder te mot skor som luktar fotsvett tex (i Japan finns det till och med speciella tepåsar som man ska stoppa i skor).

l'm back

älvornas dal
1

Tack! Får testa så får vi hoppas att det hjälper.

VildaVittra
1

Är dynorna löstagbara kan du även lägga ut dom i minusgrader, när de fryser försvinner en hel del lukt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

älvornas dal
1

#4 Ja, dynorna är löstagbara och jag har tagit av och tvättat dem. Men det är sidorna (armstöd) som jag inte kan göra något åt.

Tant Grön
1

Varför inte ställa ut hela soffan när det blir riktigt kallt, över tio minus, helst över natten.

älvornas dal
2

#6 Visst skulle vi kunna göra det. Men jag undrar om det verkligen kommer att fingera? Den är gammal och jag kan tänka mig att soffan samlat på sig lukten en lång tid. Det kanske inte är så lätt att få bort det.

Rita-S
2

Nej lätt är det nog inte. Har ni råd att hyra en ränsemaskin, sådan som sprutar på tvål och sen suger i sig vattentvålen från soffan igen så vore ju det bästa alternativet på att kunne få det rent i djupet, annars har jag tro på ättikavatten och duscha på i omgånger :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Tant Grön
1

#7 Att enbart ställa ut den fungerar nog inte. Men ihop med dom andra råden så borde det i alla fall bli bättre. Går det inte att ta av tyget på dynorna och tvätta?

#8 Är det inte risk att soffan möglar?

Rita-S
1

Nej inte med mindre du dränker soffan som jag sa tidigare, bara duscha så den fuktas på ytan. Ytan torkar på några timmar. Men då når du ju inte in till doft och eventuell skit som dragit djupt in i stoppningen. Då får du nog ta till med en maskin för att rensa soffan.

[Lummer]
0

Vad är det för material? Sadeltvål funkar bra på skinn och sen smörja med nån trevlig läder smörja gärna med bivax i.