Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2963 ggr
InkaAthilea
1

dammsugarfrågor

Jag tycker jag byter dammsugarpåse ofta, kanske var 4, 5:e vecka. Då är den proppfull.  Har vi väldigt mycket damm i vårt hem eller är det normalt att byta så ofta i en förhållandevis liten lya. Dessutom är det dyrt med dammsugarpåsar  Hur ofta byter ni påsar? Var köper ni dem?  Kan man köpa dem billigt nånstans?

Dessutom stinker det… antar att jag dammsugit upp matrester och annat men man vill ju gärna att det ska dofta gott när man städar :) 

Har ni några tips för hur man får dammsugningen att lukta fräscht? Vill inte köpa sånna där doftkulor.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

VildaVittra
2

Jag byter inte påse alls, eftersom jag har en påslös, men jag tömmer behållaren minst tre gånger när jag dammsuger, men jag bor ju i ett mindre zoo (99,999 % päls och hö).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

Jo, och du kan dammsuga upp lite vaniljsocker, alternativt spraya påsen med lite av din favoritparfym om du vill att det ska dofta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

Vi ger 79 kr för 4 stycken påsar.

Var 4-5 vecka tycker inte jag är ofta,

Dammsugar nästan dagligen, bor på 50-55 kvm ungefär.Vi är så fräcka så vi tömmer dock våra och återanvänder så går runt 2 påsar per månad :) 

Jag brukar suga upp lite kanel eller doftkulor :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

InkaAthilea
1

#1 Bra dofttips!  Vaniljsocker! Cool! :)

För miljön skulle kanske man skulle ha en sån där som man bara tömmer…  men  antar att det beror på dammsugaren..  vår dammsugare är inte så gammal, så får nog dras med den några år till.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

VildaVittra
1

#4 Vilken modell är det? För till vissa finns det flergångspåsar som går att tömma.

Och är den så pass ny, så är det ju dumt att köpa en ny, min gamla brann upp, så då investerade jag i en där jag slapp leta efter dessa evinnerliga dammsugarpåsar, affärerna har ju aldrig rätt modell hemma.

InkaAthilea
1

#3 Ok, beställer ni dem på nätet ? 

De jag köper kostar väl 99 kr för 4 st, på ICA..  blir ju väldigt dyrt i längden,,,,

Fridaaaa
1

#6 Nej köper på Maxi :)  Har S-bag.

Rekommenderar ingen billig på tex Ö&B om man ska ha påslös.
Haft två billiga och båda har blivit skit snabbt, tyvärr.
Vill med ha påslös i framtiden :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

InkaAthilea
1

#5 Nä precis.  Tycker den är bra så får som sagt ha den till den lägger av…eller brinner upp. (usch, läskigt…hoppas på att den bara tröttnar och somnar  in)

Det är en samsung, eco wave…  får kolla upp om jag hittar några såna där tömningsbara. Bra tips!

Inkanyezi
4

Jag har köpt påsar på Ö&B. De är rätt mycket billigare än från annat håll.

Eftersom man inte alltid hittar rätt påse är det ju bra om man på något sätt kan anpassa till hållaren i dammsugaren. Jag har många gånger klippt till pappskivan för att den ska passa, när jag inte har hittat rätt påse.

orraklett
0

Byter oftare än så. Har hund och katt

Åsa S
1

Bakpulver är bra på att ta bort dålig lukt så hjälper det inte att ex. suga upp kanel så kan man ju testa suga upp lite bakpulver som blandas in i påsen.

Zadeira
1

Det beror väl kanske också på hur stor dammsugare/dammsugarpåsar du har. Jag har en liten söt dammsugare till min etta på  28 kvadrat, men det gör också att påsarna är väldigt små så de behöver bytas ganska ofta. Känns inte jättemiljövänligt, men jag har liksom itne plats till en normalstor dammsugare.