Stekpanna
Tänkt köpa ny stekpanna. Ska det vara teflon-panna eller en sån där som TVINS gapar om? Keramisk. Vet nån vilken som är bäst?
Angående teflon så fick IKEA väldigt bra betyg på deras pannor i Råd o Rön får många år sedan.
Med tanke på att man inte får använda teflonpannor om man har fåglar i närheten (de dör), så skulle jag hoppa över en sådan, för det kan inte vara nyttigt för oss heller då. Keramiska har jag ingen erfarenhet av då jag enbart använder en hederlig gammal gjutjärnspanna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag köpte en sån där vit keramisk stekpanna. Den var värdelös. Funkade några gånger, men sen började maten bränna fast i pannan. Det var bortkastade pengar.
Det enda som gäller är gjutjärn. Botanisera i secondhandaffärer, loppisar, auktioner mm Jag har 6 st i olika storlekar, plus plätt- och pannkakslagg. Kan inte tänka mig något annat.
Det som är viktigt att kolla är att pannan inte slagit sig (nästan omöjligt med gjutjärn, men jag har haft en sån), sedan kan de se ganska förskräcklig ut med avlagringar både på in- och utsidan, men det går att få bort. Jag brukar använda skrapan till spishällen.
Om du köper en mindre panna, kolla också att handtaget inte är för kort, då kan det bli varmt. Jag undviker pannor med trähandtag, de har skruvar som kan lossa + att du kan inte sätta in dem i ugnen.
Jag har en i keramik från Tvins. Min man använder den till att steka fisk i som lätt bränner fast. Tycker den är väldigt bra, men ändå gillar jag mina gjutjärnsstekpannor bäst. Har tre storlekar + pannkakslagg.
Ok. Det var bra åsikter. Jag måste faktiskt hålla med om att gjutjärnspannor är bra. Har en sån från IKEA men den åkte in i skåpet när jag köpte induktionsspis. Fick för mig att spisen funkade sämre tsm med den pannan. Nu har jag nån rostfri stor grej som är egentligen för grytor etc.
Kanske jag ska damma av gjutjärnspannan o prova igen.
Absolut!
Menar du att du har en traktörpanna? Det är också en bra grej, man får ta mycket smör bara. 😃Har en NilsJohan som jag haft i snart 35 år. Bra när man skall steka nåt, ha på vätska och sedan laga färdigt i ugnen.
Ja, jag tänkte på Traktor när jag packade upp den. Men den blir så äckligt bränd. Äggen kan fastna som fasiken i den. Bättre med en svart. Då ser man inte skiten lika lätt. :-) (Eller kanske det är mindre bra. Ha ha)
Ja, ägg skulle jag nog inte steka i traktörpannan. Om jag t ex bryner kyckling runtom i den så fastnar det visserligen lite protein i botten, men när jag hällt på sås och puttrat ett tag, eller ställt den i ugnen så har det lossnat.
Men ägg skall inte fastna i din gjutjärnspanna heller. Då får du fetta in den igen. Antar att du vet att du aldrig skall använda diskmedel i den.
Jag låter alltid min panna stå och kallna innan jag diskar den, då kryper mycket fett in i pannan igen. Ibland behövs det bara att man torkar ur den.
Har den blivit torr i botten så häll i lite rasolja och låt pannan stå på låg värme ett bra tag. Torka sedan ur överblivet fett. Du kan behöva göra detta några gånger i rad innan pannan blivit mätt.
Jag älskar mina gamla stekpannor i gjutjärn. Outslitliga och passar dessutom vår gasspis perfekt.
#8 Jag låter mina kallna också innan rengöring. Ibland låter jag dom t.om stå över natten innan jag gör rent med bara varmt vatten.
/Maria
De bästa pannorna är av gjutjärn eller kolstål. Inte billiga att köpa nya, men håller hur länge som helst.
/Désirée
Vi har induktionshäll och använder nästan bara gjutjärn, både stekpannor, traktörpannor och grytor. Gjutjärn är helt klart bäst 🙂
Med gjutjärn kan man dessutom steka på eftervärme även med induktionshäll vilket i princip är omöjligt med rostfritt stål (jag har aldrig testat keramik och jag skulle inte röra en tyflon så jag har bara rostfritt att jämföra med).
l'm back
Gjutjärn och kolstål är mina favoriter.. Men om jag skulle välja mellan keramisk och teflon så väljer jag keramisk. Det ska vara en keramisk yta som tål hög värme. Och metallredskap. Av de jag kollat upp verkar de inte speciellt giftiga. Teflon, och liknande mjuka beläggningar är jättegiftiga.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Gjutjärn och induktionshäll fungera utmärkt tillsammans. Här har vi samma gjutjärnspannor och gjutjärnsgryta som när vi gifte oss för 38 år sedan.
Lite OT!
Undvik Teflon som är en Fluorförening och giftig som det sagts. På en större tillverkningsindustri i Danmark där jag var anställd satt det rökare med pipor, när det kommit lite tobak vid sidan vid stoppandet så skrapade de ner detta tillsammans med kabelspill (Teflon) som låg där. Vid 300 grader i pipan smälte Teflonen och följde med ner i lungorna. Alla undrade varför de dog.
Rekommenderar en gjutjärnspanna trots att den är tung att lyfta.
Ta gjutjärn.
Teflon är vad jag tror giftigt och de där keramiska köpte mina föräldrar och dom var värdelösa.