Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthuskurer
Läst 2064 ggr
hund_katt
1

Magsjuk

Finns det något man kan äta/dricka som gör att man inte spyr? De flesta tips är ju att man ska dricka något som gör att man spyr upp allt, så att bakterierna försvinner. Kommer ihåg hur mamma lurade i mig avslagen coca Cola… Mellan 5:30 - 10:00 ungefär, har jag spytt så mycket att jag tappat räkningen. Jag spydde upp saliven… Drack lite vatten och nu är det lugnt än så länge. Men känns som att det är påväg närsomhelst. Så.. Finns det något man kan dricka/äta (helst dricka då jag är sjukt törstig, och mår för illa och är för slö för att vilja/orka äta något) som inte går ut på att man ska spy upp bakterierna?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Aleya
2

Brukar köra avslagen cola och lite vitpepparkorn som jag sväljer hela. Nu var det år sedan jag ens hade magsjuka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Wellcraft
1

Oftast om man slutat spy, alltså om det blivit ett uppehåll - behöver man inte spy mer.
Överraska inte magen med en massa mat.
Drick vätskeersättning och testa på lite lättsmält mat, försiktigt så magen kommer igång i sin egen takt.
Vitpepparkorn är ju omtalat och sägs kunna minska risken för magsjuka, men jag vet flera som även anser att det lindrar illamående - testa!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

DesK
0

Te brukar funka och likaså rumsvarm sur yoghurt, som du har gjort tunnare med lite saltvatten.

Krya på dig! 🌺

/Désirée

Ria74
1

Se till att dricka, gärna vätskeersättning eftersom man förlorar mycket vätska när man är magsjuk.

Sen tror jag inte man kan göra så mycket när man väl fått det mer än att vänta ut det. Det brukar ge med sig på några timmar.

Krya på dig!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

hund_katt
1

Tack för alla snabba svar! Tror inte vi har vätskeersättning hemma så ska be mamma köpa :)

Sindri
1

Vätskebrist är det farligaste när man kräks mycket. Salt binder vätska så se till att få i dig lite. Drick bara små klunkar eller ät med sked.
Du verkar som om du tömt hela systemet, så se till att få i dig rätt sorts näring för dina tarmbakteriers skull. Surkål är bra, lök, vitlök, jordärtskockor, sparris mm. Man kan också köpa probiotika i tablettform. Det behöver man äta i fyra veckor för att det skall ge effekt.

Ta det lugnt med socker, gluten, mejerier och för grova fibrer tills magen är i balans igen.

Om du fortsätter att spy och blir omtöcknad kan du behöva dropp, då får du åka in akut.

VildaVittra
1

När jag är magsjuk, så dricker jag helt vanligt vatten samt filmjölk och börjar med att slicka av saltet på chips/ostbågar. Allt eftersom börjar jag mumsa i mig de några smulor åt gången. De är perfekta magsjukemat, då de innehåller många kalorier och salt, vilket är det du behöver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hund_katt
0

Tack! Har inte spytt mer sen vid 10, men har ont i magen och mår lite illa. Förmodligen för att jag är hungrig. Kan jag äta frukt? Typ det ända jag är sugen på. Tror vi har banan och äpple hemma, funkar något av det?

Sindri
0

Egentligen inte. Frukt är jobbigt för tarmarna med sina fibrer, mycket socker också. Banan kan verka lösande.
Har du ris? Morötter? Koka ris i massor med vatten, sila av och drick. Går det bra kan du äta riset lite senare. Kokta morötter är också skonmat. Buljong om det inte innehåller för mycket tillsatser.
Men ät sakta och lite - tugga mycket.
Går allt bra kan du kanske ta äpple imorgon. Skala och riv det fint, låt det ligga tills det blir brunt. Ät bara lite och vänta och se hur det går.

Koka te på torkade fikon + kanel, det är stoppande.

hund_katt
0

Okej, tack så mycket!