Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 2055 ggr
Eda
4

Krånglande kaffefilter

Jag har skaffat mig en ny kaffebryggare som är bra, men den har ett fel, trots att jag använder rätt filterstorlek viker sig filtret allt som oftast. Men jag kom på att om jag fuktar filtret innan jag lägger i kaffet fungerar det bra!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
3

#0 Ja det är ett bra tips. 

Ett annat är att vika ordentligt vid sömmen så att säga så att filtret stannar i sin utfällda storlek.

/Maria

JMW
2

Jag har sett de som blöter filtret innan bryggning och jag har aldrig riktigt förstått varför. Kanske är det för att det inte ska vika sig. Jag viker alltid till botten och sidan och då håller filtret formen sas.

Maria
2

#2 Ja det var precis så jag menade. Att vika är toppen.

/Maria

Eda
1

Tack för tips!
Jag har provat tidigare med att vika botten men det fungerade inte så bra, jag skall testa med att vika sidan också!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

DesK
1

Ett annat tips är att köpa ett filter som kan diskas och återanvändas.

/Désirée

Carrosh
2

Vika vid sömmen brukar jag alltid göra, både på undersidan och på sidan. Det är ett knep som sällan sviker :D

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

ettrenthem
4

Ett annat tips på saker man kan göra med ett kaffefilter är att använda som förpackning för att inte spilla ner sig när man äter burgare haha :D

Gillar tips, tricks och knep! Jobbar som VD och städare på mitt företag som är en städfirma i Stockholm!

Eda
3

Fiffigt med hamburgerhållaren! 

Vad jag i alla fall tycker är märkligt är att till min förra kaffebryggare behövde jag varken vika eller fukta filtret, det fungerade ändå. Antagligen var filterhållarens storlek bättre anpassad efter filtret!

JMW
3

När barnen var små så fick de alltid sina hamburgare i kaffefilter. Väldigt bra sätt att undvika alltför mycket kladd.

Eda
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foto: Butiken Varsams hemsida

När jag för min blogg letade upp hushållsartiklar för personer med funktionsnedsättning hittade jag bl.a. denna metallring som ser till att kaffefiltret i filterhållaren ligger på plats. 10 cm i diameter.

Förutom kafferingen hittade jag många hushållsartiklar som är praktiska om man har nedsatt handfunktion, men också många artiklar som t.ex. ”pysöppnare”, tubklämmor, köksstegar m.m. vilka är praktiska för gemene man.
Se: https://handikapptips.wordpress.com/2020/12/03/tips-pa-husgerad-hjalpmedel-for-koket/

Mängder av ”praktiska” hjälpmedel finns för personer med funktionsnedsättning, en del är jättebra en del mindre bra. Många av dessa hjälpmedel är också bra för gemene man, t.ex. har jag i många år använt mig av en ”pysöppnare” köpt i butiken Varsam. Den gör att det går lätt att skruva upp konserver med lock som…
  • Redigerat 2020-12-07 11:41 av Eda
Maria
3

Jag viker alltid den smala "klisterkanten" och det viker sig aldrig.

/Maria

DesK
1

Jag gör som Maria och har inte heller problem med att kaffefiltret viker sig. Bra med ett alternativt tips 😊

/Désirée