Tips mot husflugor?
Tips mot husflugor?
Vi har börjat få och vi brukar få en hel del :(
Vanliga klibbspiraler hjälper i princip ingenting :(
Vill gärna förebygga/få bort redan nu, så det inte blir massor sen :)
Vi är noga med att hålla rent i vasken samt att ta ut sopor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vatten med vinäger i och en liten gnutta diskmedel. Funkar mycket bra hos oss.
#1 tack men sånt har aldrig fungerat här. Provat massa varianter. Inte fungerat ens på bananflugor :(
Jaha, nu läste jag vad du skrev. Jag tänkte på bananflugor. Sorry.
Det enda jag testat som fungerar är klibbspiraler.
/Maria
#4 Det har vi :) Det fastnar men brukar bli väldigt mycket flugor ändå :(
Då är det väl vanlig hederlig "flugsmällare" som gäller😉
Min man skötte jakten på kvällarna på landet haha.
/Maria
Spindlar är rätt bra flugjägare också.
Det enda som man kan göra är att gå runt och smälla flugorna. När vi bodde granne med en bondgård, hade vi samma problem, så varje dag avslutades med att vi gick runt och smällde flugor. Har man fönster och dörrar öppna så måste man ha myggnät i dem. Hygienen är också mycket viktig och man bör aldrig ha mat framme inte heller frukt och grönsaker. Husdjur av alla slag förvärrar också situationen, särskilt djur som har bur. F ö har du fått bra tips här i tråden.
/Désirée
#9 har nät för vissa fönster men ytterdörren gick inte pga hundarna :( Men de kommer mer och mer nu med trots att vi knappt har öppet Ja smäller gör vi men de är sjukt jobbiga på natten och känns som att man gör inget annat än smäller flugor. Tänkte om det finns något bra knep att minska dem / få bort dem :) För de är många oavsett om vi har dörr / fönster öppet tyvärr
Det går att lära hundar att acceptera nätdörr, det gjorde vi, utan några större problem, då hade vi en gammal borzoi och en ung akita. Minsta öppna springa gör att flugorna kommer in. Vi tyckte heller inte att det funkade med sånna där pärldraperier mm. Du kan testa att ställa ut skålar med ättika i, det kan ev hjälpa.
/Désirée
#11 De rev ner det samt att när de sprang ut & in, så blev det öppning = flugorna kom in. Roxy totalvägrade gå in, spelade ingen roll vad vi lockade med. Den stora hunden öppnade själv. Vi har testat både med kardborre och med såna magneter. Så tyvärr fungerar inte det, vi försökte i flera veckor i somras.
Inte testat med pärldraperi då jag inte gillar dem.
Men de kommer in ändå, fastän varken dörr eller fönster står öppet. Så behöver något inomhus som kan minska dem helt enkelt, då kommer sjukt många sommartid :( Flugskit överallt, de bits ect:/
Jag gillar inte heller pärldraperier, men vi testade det i alla fall, eftersom vi hade så mycket flugor och en granne sa att det hjälper med pärldraperi, men vi tyckte inte att det hjälpte. Testa, som sagt, med ättika i skålar, du kan också spraya ättika på snickerierna runt dörrar och fönster. Vad menar du med ect?
/Désirée
#13 Mina föräldrar har bland annat haft det och fick gå och trassla upp det stup i ett :/ Helt värdelöst :/
ECT = etcetera dvs med mera :)
Tror du enbart ättika fungerar? För provat olika lösningar mot bananflugor med vinäger, diskmedel och ja olika kombinationer men påverkade inte dem alls. Men påverkar enbart ättika?
Kan bara spraya svagt i så fall, jag ogillar verkligen stark ättikslukt, djuren är inte helt överförtjusta i det heller. Men kan prova spraya svagt.
Jag har inte provat ättika själv, bara läst att det ska hjälpa.
Ahaa, du menar etc som i et cetera, jag kliade mig i skallen och undrade vad du menade, men förstår nu att du har kastat om de tre bokstäverna 🙂
/Désirée
#15 Nja kastat om de två sista. Skrev lite för snabbt :)
Jag frågade en kompis, som bor i Australien och han sa att det finns ljusfällor, de ska visst vara rätt effektiva. Kolla på byggvaruhus om du hittar någon ljusfälla där.
/Désirée
#17 Såna elektiska?
Ska se om det finns några billigare, går i vissa rum om jag hittar till vettigt pris :)
Ja just det, de är elektriska. Tror att det kan vara kvalitetsskillnad på dem, så låt inte bara priset avgöra, ifall du köper en.
/Désirée
#19 Mycket måste priset avgöra i mitt fall :( , om jag ska ha mer än en. Har inte råd att lägga kanske 150-200 kr st när jag ska ha flera, tyvärr. I så fall blir det bara en :/
De verkar kosta från 200:- och uppåt, men den där som ser ut som ett tennisracket kostar dryga femtiolappen.
/Désirée
#21 Då har jag bara råd med en :/
Sån elektisk flugsmäck har vi haft. Men samma effekt som vanlig: Springa omkring och döda. Tar väldigt mycket tid och energi dagligen :/ Så behöver något som "sköter sig själv" eller som inte kräver så mycket av oss eller hur man ska säga.
Bor på landet, mindre än 1 km från mjölkbonde och åkrar som gödslas året runt hela tiden. Det luktar jämt bajs här. Flugplågan kallar jag sommaren för…
Mitt sätt att hålla borta flugor:
klibbspiraler o klibbgrejer på fönster
hålla rent - dvs diska och städa till djuren hela tiden
hålla fönster/dörrar stängda eller ha nät
#23 Bor med inte ens en km från en med kor, och kanske 400 meter ifrån en med hästar & höns/kalkoner.
Det kör vi redan, utom nät för dörren då det inte fungerar här. Men just nu har vi inte öppet och ändå har det kommit en hel del flugor :( Tack ändå :)
Vet bara inte hur vi ska göra med ytterdörren till sommaren, eller med katterna till sommaren ang nät hmm klurigt.
#24 Ja, massor med höns o får osv i närområde här med.
Och mina djur (iller, mus, råtta o hund) vill ha rått kött.. jäij… Dock fryser jag in o tar bara ut små dagsportioner som jag vet att de äter upp och diskar snabbt.
När vi hade sommarstuga kunde jag klappa hästarna i hagen från ena fönstret inne så närmre än så kan man knappast komma😃
Vi hade som sagt flugjakt på kvällarna och flera klibbspiraler + myggnät. Vi testade flera doftspirale och en elektrisk sak där flugorna skulle flyga in i och det gjorde de visserligen men eftersom det var så mycket flugor så hjälpte det bara lite.
/Maria
#25. Varken katter eller hundar har fri tillgång här. Marsvinen har till höet och havregryn. Men ett måste. Annars inget framme :) #26 det biter som sagt inte tyvärr då får vi jaga 24/7 :/
Min far har stall hemma och därför en hel del flugor. Självklart får man springa runt och smälla flugor inne då dörrar står öppna nästan dygnet runt, men sedan han började använda sådana här flugfällor ute så har det blivit mindre flugor både inne och i stallet. http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/Skadedjursbek%C3%A4mpning/Flugor-%26-Insekter/Flugf%C3%A5ngare-Fly-City/p/1063326_BASE
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#28 Luktar dom något? =)
Om du går nära. Deras hänger ca fem meter från stallet. På det avståndet känner du ingenting, utan mer när du står precis bredvid den.
#30 OK, för behöver i köket bland annat nämligen :) Så avstånd är inte så lätt men kan ju kika på dom i butik och så :)
Vet inte om jag var tydlig, men du hänger dem utomhus för att få in mindre flugor🙂
#32 Men hur kan det hjälpa inomhus? För de kommer in även om det är stängt :/ Och har en hel del fönster :/
På något sätt kommer de ju in. Vet inte om det är via springor eller när ni går in och ut, men det kan väl inte skada att försöka minska antalet som kommer in?🙂
#34 Mjo sant, men kan inte ha vid alla fönster, får bli en på varje sida av huset i så fall.
#34 Nä, det är väl mer att ha någon för att se om det minskar flugorna. Fungerar det inte så är det ju ingen ofantlig summa pengar🙂 Det tar dock någon vecka efter "aktivering" innan de får full effekt.
Har ni förresten sett över så att ni inte har någon ventilation eller springor där de kan ta sig in?
#37 Flugor kan nog ta sig igenom det mesta. Men vi har inga tydliga springor.
#38 Ja framförallt flugbäbisar behöver inte mycket för att ta sig igenom.
#39 Nej precis.
Vi försöker med ha så städat som det går med sopor mm. Tror marsvinen drar till sig lite med, trots mycket städning. Men de kan jag ju inte kasta ut direkt .
Sätt upp fågelholkar för svartvit flugsnappare. De äter omkring 2.400 flugor och myggor per dygn.
Det finns en sak man sätter i vägguttaget som avger något ljud eller liknande som insekter inte tycker om. Påstås det.
Har själv två. Återstår att se om dom fungerar.
#42 vad ligger de i pris ungefär och vad heter såna? :)
#43 Finns från 40kr och uppåt. Jag kan inte länka. Men vet att både jula och halens har. Googla på insektsskrämma.
#44 tack får kolla det ikväll :)
Ett annat tips är att köpa krukväxter som flugorna inte gillar, t ex Eukalyptus.
/Désirée
#46 Är det lättskötta blommor? =)
Och icke giftiga för katt? =)
Eukalyptus är ju Koalans huvudsakliga föda och vi människor använder den ju också som smaksättare, så giftig är den inte. Hur lätt- eller svårskött den är vet jag inte riktigt. Det finns säkert flera andra växter som flugorna inte gillar.
/Désirée
#48 Får kolla upp det närmare, tack :)
Jag fick en Eukalyptus i present och den verkar hjälpa mot flugor. Grannen beklagade sig över att bonden hade gödslat åkern, så nu har de mycket flugor inne, men vi har inga alls hos oss. Vi bor bredvid varandra och våra tomter gränsar mot en åker.
/Désirée