Dammsugare?
Min svärmor behöver köpa en ny dammsugare. Den ska vara liten och lätt och suga riktigt bra. Vilken dammsugare rekommenderar ni? Berätta gärna om för-och nackdelar med just den dammsugaren.
/Désirée

Jag tror att det är motstridiga önskemål där.
Jag jobbar ju emellanåt med att städa hemma hos folk och på några kontor, och då använder jag den dammsugare som finns på platsen. Det är lite olika, och hemma har jag två, en i tvättstugan och en i lägenheten.
Jag har provat dammsugare som är små och lätta, men inte stött på någon sådan som suger riktigt bra. Till en del är det ju faktiskt tyngden som gör att suget blir bra, eftersom en kraftigare elmotor i regel är tyngre.
Den bästa dammsugare jag vet är Electrolux UltraSilencer, som suger bättre än alla andra jag vet utöver Nilfisk industridammsugare. Den stora och klumpiga Nilfisk, som ser ut som en burk, är långt ifrån bekväm att använda, och den låter som ett jetplan. Electroluxdammsugaren är tung när man ska dra den över högre trösklar, men den rullar lätt på golvet. Den är praktiskt taget ljudlös, man kan dammsuga utan att störa den som ligger och sover.
Enda nackdelen som jag ser med Electrolux UltraSilencer, utöver vikten, är att sladden är väldigt klen, så att man bör rulla ut den helt och inte använda den med sladden bara delvis utdragen. Den har väldigt lång sladd med bara tre kvarts kvadratmillimeter tvärsnitt på ledarna. Om den är inrullad och man dammsuger några minuter, blir den hoprullade delen av sladden het. Jag drar alltid ut dammsugarsladden helt på alla dammsugare av det skälet. Det är bekvämt att man kan nå praktiskt taget överallt utan att behöva flytta kontakten.
Det är en sak till, som gäller nästan alla dammsugare, och det är att sladden krullar sig, eftersom man har en tendens att alltid vända åt samma håll, så att sladden med tiden tvinnas. Det gäller särskilt när man har den inkopplad jämt, som kan kan frestas till av att den har så lång sladd att det är bekvämt att inte dra ur den ur väggkontakten. Därför, hos den familj som har två sådana, tvinnar jag ibland upp sladden, så att den blir slät igen, och jag vänder själv alltid åt det håll som är minst bekvämt med avseende på sladden - det är att sladden sitter vid hörnet som gör att dammsugaren alltid vänds åt samma håll, runt sladden.
Och skälet till att de har två är att det är en villa i två plan, och en dammsugare är tung. Det är helt enkelt jobbigt att släpa den upp och ner. Bekvämare att ha en uppe och en nere. Jag bär den visserligen i handtaget när jag dammsuger trappan, men det är inte så mycket, och jag är rätt stark. Min fru överlåter gärna dammsugandet åt mig.
Det finns några påsfria dammsugare som suger lika bra, men de låter som ett jetplan och de är verkligen ett skitjobb att tömma. Efter att ha provat, skulle jag aldrig själv välja en sådan dammsugare, men de är faktiskt lättare.
ELECTROLUX Classic Silence ZCS2000EL
Denna har vi och är nöjd med den. Lätt att dammsuga med den rullar lätt och väger lite. Man kan justera suget på dammsugaren och på handtaget.
Det jag säger var sämre är munnstycket det gick inte så bra att dra den på alla mattor fram o tillbaka den låg inte platt mot mattan(svårt att förklara), och är lite bulligt=går inte under vissa möbler. Men detta löste jag enkelt genom behållt den gamla munstycket från gamla dammsugaren :) Finns även att köpa Twinner munstycken som går fint överallt samt under låga möbler. Vi köpte våran på Netonnet men såg inte dammsugaren på deras sida :)
#1 Tack för ett riktigt bra svar. Jag ska prata lite mer med svärmor nu när jag har mer kött på benen. Själva har vi några Nilfiskar, så vi byter inte ut dem. Vi bor i ett enplanshus utan källare, så det gör inte så mycket att dammsugarna är otympliga. Jag hade en påslös dammsugare i min förra bostad och den var riktigt bra. Den bor numera tillsammans med min ena dotter. Tänker dock att påslöst inte är så lyckat för svärmor, eftersom den är rätt meckig att tömma.
#2 Tack för bra tips!
/Désirée

Kanske det borde nämnas att UltraSilencer har en profil på röret som inte passar tilll Twinner, eller åtminstone inte den Twinner jag har.
Om mattan är tung, går det utmärkt att dammsuga med borsten ute och fungerar bättre än att dra in den. För lättare mattor funkar det bättre att dra in borsten och öppna pysventilen uppe vid böjen.
Som nämnt går munstycket inte under låga möbler, vilket väl särskilt gäller en del soffor. Jag löser det genom att dra ut soffan, men det är tungt jobb. De flesta möbler utöver just väldigt låga går bra att dammsuga med Electrolux munstycke.
En sak jag tycker är bra är att änden på röret är plastskodd, så att den inte gör märken på socklarna när man tar av munstycket för att komma åt i vrån.
Vi har inte det problemet som 1 tar upp om sladden, vet inte hur lång sladden är men tycker inte jag behöver byta kontakter lika ofta som på den gamla.😉 Vi har haft våran i 2 år och ännu nöjda med våran.
Nu har vi en sommarstuga sen en vecka tillbaka och här kommer jag inte köpa någon liten billig dammsugare , då jag tycker dessa små billiga (300-500 kr) låter mycket och suger dåligt samt går sönder lättare. Bättre lägga några hundra till och kunna ha kvar både hörseln och få ett renare golv😎
Vi köpte nyligen en Electrolux Ultrasilencer Green. Den var bäst i flera tester, rätt liten och den tystaste jag har hört. Den kostade under 2.000 kronor vilket verkade bra.

Jag har en Kärcher grovdammsugare : http://www.jemfix.se/tvaett-foervaring__11743/grovdammsugare-mv3p-kaercher_9041004
Men den är verkligen inte tyst, däremot suger den enormt effektivt.
Jag har både barn, hund och skitig gubbe hemma så måste ha en väldigt effektiv dammsugare 😉
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag har en ganska ny Ultrasilencer, men tyvärr fick den åka till stugan när jag flyttade ihop med min sambo och hon hade en lika ny Miele. Dock så stör jag mig på Mielen varje gång jag använder den. Står man rakt ovanför den, t.ex. om man ska justera effekten på ratten på dammsugaren, så blåser den en i ansiktet på ett otrevligt vis. Ångrar att jag inte protesterade mer när vi bestämde vilken vi skulle ha hemma… 🤓
För övrigt kan jag rekommendera en batteridriven dammsugare som komplement till en vanlig dammsugare. Vi har en ganska förmånlig Electrolux Ergorapido som är perfekt för att dammsuga smulor i köket, damm i trappan och annat smått. Den står i ett hörn i köket i sin laddningsställning och är betydligt lättare och snabbare att ta fram än den fullstora, så det dammsugs så gott som dagligen hos oss sen vi skaffade den. Speciellt kraftig är den inte, men tillräckligt för det som den är avsedd för i alla fall.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#8. Det jag tycker gör Miele sämre än Electrolux är att sladden är så mycket kortare.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

#9 Det där med sladden är tveeggat. Eftersom sladden till alla dammsugare utom industrimodeller är väldigt klen, och motorstyrkan i dammsugarna ganska stor, blir det alltid en viss uppvärmning av sladden.
Det gör inget att sladden värms en aning om den är helt utrullad, men om den är ihoprullad kan den bli väldigt varm, eftersom värmen inte har någonstans att ta vägen från de inre varven. Värmen skadar sladdens isolering, så att den blir styvare om den är isolerad med PVC.
Därför drar jag alltid ut sladden helt, oavsett dammsugare, men den osedvanligt långa sladden på Electrolux är just en PVC-isolerad sladd, vilket gör att man kan få den att hålla och hålla sig fräsch mycket längre genom att dra ut den helt.
Fördelen med den långa sladden är att med lämpligt placerat eluttag kommer man åt i hela lägenheten utan att behöva flytta till ett annat. På ett ställe där jag städar har de två sådana dammsugare, som ständigt sitter i, och genom rörelserna när de dammsuger tvinnas sladden. Jag brukar tvinna tillbaka den och vända åt motsatt håll mot det som faller sig naturligt när jag dammsuger.
Emellanåt gör jag också ren sladden med fuktad mikrofiberduk.
#10 Jag jobbar som städerska och utbildare inom städ. Jag drar alltid ut sladden helt, främst för att det underlättar arbetet och dels för att när man utbildar sig till lokalvårdare får lära sig att dra ut den för att inte skada motorn.
Jag arbetar med ett 20-tal olika dammsugare och den enda skadan jag har sett på sladdar är på dom modeller som har automatisk indragning. Inte att du trycker på knappen så rullas den in, utan att den drar in hela tiden. Jag stänger alltid av de funktionen, men kunderna använder den och sladdarna "öppnar" sig alltid mot stickkontakten.
Det där med att sladden tvinnas har jag endast märkt av hos två av ett femtiotal kunder. De sladdarna tvinnar jag rätt för att de inte ska trassla sig.
I en mindre lägenhet så har sladdlängden ingen större betydelse, men i ett större hus så kan man behöva byta uttag 5-10 gånger om dammsugaren har en kort sladd, jämfört med ca hälften om den har en lång sladd. Dessutom så har vissa möblerat för sina uttag så att en dammsugare med kortare sladd inte når överallt i huset/lägenheten. Men där är det nog mer människorna än dammsugarna som är problemet.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik