Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 1242 ggr
Miss3577
1

Tips sökes: svalare hemma

Hej! 
Vet inte om detta räknas som ett husmorstips egentligen, men jag frågar ändå. 
Jag har sol genom fönsterna hela dagen i min lägenhet och det blir väldigt varmt. Har införskaffat en fläkt men den hjälper bara om man sitter precis framför den, den kyler alltså inte luften i rummet.
Att ha öppna fönster funkar ganska bra när det inte är mitt på dagen, men sen när det blir så varmt hela dagen kommer jag väl bara släppa in den varma luften om jag öppnar?
Någon som har något sätt att handskas med detta problem? (förutom att köpa AC:s osv. )

Niklas
1

Ofta är det svalare ute när solen värmer upp inne genom fönstren så öppna fönster brukar hjälpa. Det är bara de riktigt varma dagarna som det är lika varmt ute. Vita mörkläggningsgardiner borde reflektera ut mycket av det värmande ljuset.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ria74
1

Kan du så försökt ha tvärdrag, det hjälper mer än om man bara öppnar på ett håll.

Vissa säger att man ska ställa en skål is framför fläkten för att kyla ner ytterligare.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Niklas
1

#2: Isen borde kanske stå lite ovanför fläktens höjd då eftersom kallare luft sjunker.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ria74
1

#3 Det är mycket möjligt att det är bättre 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Zadeira
2

Man bör ha öppet och lufta när det är svalt och under natten. När solen sen börjar värma ska man hålla stängt fönster och ha mörkläggningsgardiner för alla fönster där solen står, så tätt det går. Då bevarar man den kyliga luften inomhus och stänger ute både varm luft och solljuset som värmer. Mörk blir det ju, men då får man väl vara ute istället.

Em_
1

Vi har stora söderfönster . På sommaren har vi en ac för att hålla temperaturen dräglig mitt på dagarna. Att stänga fönster och dra ner persienner är inte tillräckligt. Den låter mycket men det är värt det.

Karmatarerskanise
3

Stängda fönster när solen står på samt mörkläggningsgardiner. Vädra på nätterna.

Agafia
1

Jag har satt upp en slags fönsterfolie sådan man sätter på bilfönster för att slippa insyn . Det finns olika sorter bla. De som skyddar inte bara mot solljus utan är även värmeavisande till en vis procent . Fungerar bra ihop med fläkt o öppet fönster nattetid .

Maria
1

Markiser är ju annars bra men det kanske är svårt att fixa i lägenheten.

/Maria

tlover
1

I nödfall kan man fästa aluminiumfolie över fönsterna. Det blir mörkt däremot därför gör vi det bara i sovrummet (som ju ändå ska vara mörkt)

l'm back