Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: husmorsprat
Läst 11470 ggr
IaMiaMaria
2

Få madrasskyddet att ligga still??

Är det nån som har nåt bra tips på hur man får madrasskyddet att ligga still i sängen. Jag har en 160 cm bred säng och ett madrasskydd från IKEA på bäddmadrassen. Problemet är att när jag rör på mig på natten så ligger både lakanet och madrasskyddet som en korv på min vänstra sida. Det sitter ju fast i hörnen med gummiband, men rör på sig ganska mycket ändå.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Maria
2

Det finns ju sådana där tunna rullar i något nästan klibbigt material som man har som mattunderlägg men det borde väl funka i sängen också.

/Maria

Maria
3
IaMiaMaria
0

Ja det kanske skulle kunna funka, vart kan man få tag på sådana, På jysk?

//Maria

Maria
2

Länken jag lade in är från Ikea men det finns säkert på andra ställen också. Som Jysk kanske?

/Maria

Sindri
1

Antiglidmattor hittar man ofta på såna 10-kronorsbasarer som bl a City-Gross kör med. Halkskydd för mattor körde jag med i ett av barnens sängar, men det var mellan madrass och bäddmadrass.

Prova också med ett par barnhängslen. Lägg under madrassen och knäpp fast i madrasskyddet i ett kors.
Du kan också sy fast en bred resår i madrasskyddets långsida på t ex två ställen. Resåren skall vara rätt tajt och ligga under bäddmadrassen.

IaMiaMaria
2

Nu har jag lagt halkskydd till mattor under bäddmadrassen och madrasskyddet, så ska bli spännande och se om det fungerar.

//Maria

Maria
1

Hoppas att det hjälper

/Maria

JMW
1

Hur gick det? Fungerade det? Jag har samma problem nämligen och har funderat på hur jag ska lösa det.

IaMiaMaria
3

ja, jag tror det, den har inte glidit inatt iaf :)

//Maria

IaMiaMaria
1

Det funkade tyvärr inte så bra som jag hade hoppats på. Madrasskyddet och bäddmadrassen glider fortfarande. Jag behöver kanske inte rätta till det varje morgon, men så där tre gånger i veckan iaf, så det har blivit lite bättre. Funderar på att köpa ett nytt madrasskydd som är lite tjockare. Det jag har nu  är väldigt tunt och från ikea och korvar gärna ihop sig när jag rör på mig i sängen. Det är lite störande.

//Maria

Sindri
3

Om både bäddmadrassen och madrasskyddet är i syntet så blir det svårt att få dem att inte glida mot varandra.

Vad jag vet så har IKEA ett med yttertyg i bomull och lyocell (cellulosa)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00255553/#/50255555

Du kan förstärka med mer resår runt bäddmadrassen. Köp lite bredare resår, ca 2 cm och sy fast på ett par ställen på madrasskyddet och gör den så kort så det stramar lite.

Det finns också lakanssträckare som du kan sätta under lakanet, funkar ungefär som mitt tips med barnhängslen.