Knep mot tvestjärtar?
Hej!
Jag vet inte om det ens är rätt forum men är det närmaste jag kan hitta bland intressesajterna (finns ju fler men då måste man ju veta vad de heter för att kunna hitta..) som kändes vettigt så om ni vet en mer passande sajt länka gärna!
Mitt problem är tvestjärtar. Jag bor i ett gammalt källargarage som byggts om lite och det har satts in ett större, öppningsbart fönster (se bild) men jag har stora problem med dessa äckliga små kryp som älskar att krypa in i mitt rum om fönstret står öppet, jag bor alltså 'under marken' mitt fönster är precis i marknivå. Räcker med två sekunder från att jag öppnar fönstret så har jag en tvestjärt inne (troligtvis som suttit mellan fönster och vägg när det var stängt)
Jag har provat med myggnät (som fungerar super mot flygfän) som ni ser på bilden, den är lite trasig här och där, därav tejpen… Men det hindrar inte krypande saker.
Jag har nu tillfälligt satt upp Flysons Fly Window men har fått fästa dem med tejp för att själva fästet var uruselt så vet inte hur länge de kommer fungera. Jag vet att jag måste göra något annat för det kommer absolut inte hålla i längden. Börjar bli desperat då jag är trött på att hitta de små äcklen i min säng. Har knappt vågat ha fönstret öppet nu i sommar för jag inte haft orken att leka krypjägare 24/7.
Finns det någon som har något bra knep eller förslag på hur jag ska slippa dessa kryp?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har du provat att strö ut Myrr?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
#1 Fungerar myrr även mot tvestjärtar? Nej har inte provat det, trodde det endast var för myror men då ska jag prova det! Får spärra av så inte hundarna kommer i närheten av mitt fönster :)
Finns annat som vad jag vet är giftfritt för djur.
Jag kommer inte ihåg vilken det är som den riktiga, så jag använder båda när jag har tvestjärtar i postlådan och det håller dom borta. Och det är vitpeppar och kanel (båda malen).
Problemet är mer att ett fönster har fyra sidor. För du har rätt i att de finns redan i fönsterspringorna när du öppnar fönstret.
Nertill är det ju lätt att strö ut för det är plant. Upptill försöka få in så det lägger sig uppepå fönstret, risken finns väl då att det kommer ner emellan rutorna. Problemet är sidorna. För du ska helst ha runt om då de kryper överallt. Enda jag kan komma på att för att få det på sidorna är väl att blanda det i lite vatten och stryka på sidorna, men jag vet inte om det är effektivt när det är vått.
Har du fönsterbleck utanför (bör du ha) så strö även på det så nära fönstret du kan och likaså på marken nära väggen under fönstret och så det sträcker sig lite på sidorna av fönstret. Det som är utomhus det kan du få fylla på det kan regna bort eller blåsa bort.
Annars ett alternativ är att sätta tejp (typ frys/maskeringstejp) på myggfönstret (runt om så att du tätar springorna på det mellan myggfönster och vägg) du har så att du tätar på det viset när du öppnat fönstret. (syns nertill att du har en ordentligt springa) Men det är ju det att du får byta ut det varje gång du öppnat/stängt fönstret. Det tar ju inte bort dom som kommer direkt, men det bör stoppa att få in nya medan fönstret är öppet.
När det gäller småkryp (beroende på vilken sort) så kan man ju även ställa frågan inne på tex hemmet eller inne på trädgård eller även inne på svensk natur. Alla de sajterna plus denna passar för tvestjärtar.
.
#2 Alla medel mot myror brukar fungera även mot andra krälande kryp. Som #3 skriver så kan du kolla upp myrmedel som inte är farliga för däggdjur. Det ska t.ex. finnas ett som heter "Myr-NIX" eller något liknande, som ska vara ofarligt för däggdjur, det kanske är bättre än Myrr?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Flugpenna, om man vill använda gift. Själv har jag satt generöst med myggnät på utsidan av mitt sovrumsfönster. Då kan jag öppna o stänga fönstret obehindrat. Det står öppet dygnet runt utan att småkryp kommer in.
#5 Öppnar du ditt fönster inåt då eller? (Tänker på att du skrev nät på utsidan)
Att strö Bikarbonat där tvestjärtar håller till ska fungera bra enligt många. Har själv aldrig testat dock……..
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Kom visst på snisken :-D
Tvestjärtar ogillar humle. Du kan lägga små tygpåser med humlekottar där du inte vill de kommer in. Eller gro humle i fönstret under
Du kan även strö vitpeppar tex i brevlådor, fönsterbrädor och annat där du inte vill ha de. Även vitlök ogillar de som fasiken, skala och kläm några fedd så de blir spruckna och plassera där du vill hindra de att komma in. Eventuellt även äkta pepparmynteolja kan droppas runt.
Du kan fånga in de med att blöta wellpapp och rulla i hop så det blir utrymme i den, håll den i hop med en gammal hårsnodd eller dyl, sen kan du kasta ut tvestjärtarna med wellpappen tex till komposten där de faktisk kan göra lite nytta för sig ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Min spontana tanke var "eldkastare", men tror inte det skulle vara till mycket hjälp.
Avskyr verkligen tvestjärtar, äckligaste jäkla krypet någonsin :S
Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel
Sätt in ett "nätinnanfönster" vilket sluter helt tätt mot befintliga fönstrets karm, så går det att öppna det befintliga fönstret utåt, eller hur? Samtidigt kan du bjuda dem på lite bikarbonat, mellan fönstren. 😎
#12 Jag har ju ett när innanför fönstret (som du kan se på bilden samt att jag nämnt det i inlägget)
Problemet är ju att jag hela tiden måste flytta på det för att kunna öppna och stänga fönstret.
Jag har inga insekter mellan glasen (antar att du syftar på det när du skriver "mellan fönstren") det handlar om öppet fönster som är inbjudande för insekterna.
---
På senaste tiden, sedan jag satte upp klisterlisten så har jag inte haft några stora problem med tvestjärtarna. Vet inte om det beror på väderförändring eftersom de verkar ha försvunnit utan att jag lagt ut någonting.
Jag har två tvestjärtar som tagit sig in Under klisterlisten men de har legat där (på samma ställen) i över en vecka nu och rör sig bara om jag försöker komma åt dem så jag har låtit dem vara. De två lever för tillfället men verkar inte bry sig om att röra på sig så jag antar att de kommer svälta ihjäl snart.
Utöver det så har En ung tvestjärt (ljusfärgad) fastnat i klistret samt en massa småknott och andra flygfän.
Då har du löst problemet innan du skrev, men det fordras en "packning" mellan fönster o nätfönstret samt en stabilare ram, med lättöppnade lås. Vintertid behöver du inte innanfönster.
#14 Har du någon bild eller länk till bild så jag ser hur du menar?
Hänger inte riktigt med hur det skulle se ut när jag bara läser :)
Nätfönstret skall ju inte vara så att det hindrar dig att enkelt öppna det andra. Går säkert att få nätfönstret med gångjärn det också.
Bikarbonat funkar inte. Fyllt postlådan med det och tvestjärtarna gosar runt lika bra för det i lådan. Har nu testat med flugpenna runt dörrar och fönster, ska se om det hjälper. Har massa av krypen nu framförallt i köket. Brrr…
Topsys är smart. Bara man fått upp nätet så behöver man inte bekymra sej mer. 👍
Jag hade i ett antal år en fin humle som växte mot en stallvägg, ingenstans har jag sett så mycket tvestjärtar som i närheten av den humlen, så att humle hjälper är nog en önskedröm. Tvestjärtar trivs i all slags tät vegetation, så ett sätt att slippa dem imohus är att undvika att ha klätterväxter mot huset.
Anticimex ger några bra tips på hur man blir av med tvestjärtar.
Länk till Anticimex
https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/tvestjartar/
/Désirée
Tack för länk!
Jag har inte använt bikarbonat och inte hört det före denna tråd gällande tvestjärtar. Det jag däremot hört/läst om bikarbonat, att vill att man myror ska flytta så ska man strö ut bikarbonat. Det är tydligen så att dom inte gillar ph-värdet på bikarbonat. Dock inte provat så vet inte om det är så.
Inte provat humle heller. Det jag tänka mig om man använder kryddan humle att det kanske kan hjälpa.
Annars det som hjälpt mig är det jag skrev tidigare. Jag har mald vitpeppar och mald kanel i postlådan och det håller tvestjärtar borta från min postlåda.
Vet inte om vitpeppar och kanel hjälper överallt mot tvestjärtar är ju svårt att få att fastna på lodräta ytor som väggar, kanske mest effektivt på mindre ytor eller instängda delar som postlådor.
.
#21 kanel hjälper iaf bra mot små myror :)