Dimmiga glas
Jag köpte några glas på second hand. När vi diskat dem upptäckte vi att de var liksom dimmiga i glaset. Jag såg det inte vid inköp. Nu har vi diskat dem 2 ggr i diskmaskin med det hjälpte inte. ¨
Har ni några bra tips som kan ta bort det dimmiga, eller ligger det i glaset? Och hur kan det bli så egentligen i så fall? Det är enkla glas och vi slänger dem om det inte går att få bort.
De tål antagligen inte maskindiskmedlet. Använde lite bikarbonat upplöst i vatten och diska med och se om det blir bättre.
Tack för tips. Konstigt, ngt sådant har jag aldrig sett förut. Men jag provar bikarbonat och ser hur det verkar på glaset.
Häll diskmaskinssalt i diskmaskinen. Det brukar ta bort den vita beläggningen på glas efter några diskar.
Om det är kalk så fungerar någonting surt, t ex ättika. Annars så kan du testa att köra dem med citronsyra i diskmaskinen.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Nu har jag testat med bikarbonat, swinto, ättika. Jag gissar att glaset tagit skada av att diskas i maskinen. Förmodligen innan jag köpte dem. Ja, att det dimmiga inte är på utsidan utan i själva glaset. Annars skulle det ju försvinna och då hjälper ju inget alls. Det är en liten synlig smutskant oxå upptill. Så det blir sophinken nu. Inget att hålla på med, lite intressant bara om ngt skulle funkat på dom. Tack för alla tips.
Det finns ett fenomen som kallas glassjuka.
Här är en intressant sida om du vill läsa om det :)
http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/vad-ar-egentligen-glassjuka-6370398
Även glaspest
Eller kristallsjuka. Ifall det är kristall eller halvkristall så blir de mjölkiga ibland. Är det helkristall av den gamla typen med bly i så behöver de behandlats med fluorvätesyra på ett glasbruk för att bli blanka igen. Är det halvkristall så är det dessvärre kört.
Tack för alla svar. Eftersom inget hjälpte och det var enkla glas så slängde vi dem.
Man får lägga sitt krut på viktigare saker. Men jag lärde mej en del av er. Tack.
Jag har också såna glas. Vi handdiskade med bikarbonat och jag trodde det var det som löst problemet.
Nu "erkände" maken att han tar extra mycket diskmedel när de är i maskinen. Han tycker jag är alldeles för snål med sånt. Nu är de jättefina.
# 10 Då är det garanterat inga helkristallglas.
Åh nej, det var meningen som vardagsglas som man kan ha ute och inte vara rädd om.