Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 1317 ggr
Eda
1

Spruckna keramikformar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två av mina ”ugnseldfasta” gratängformar (snygga och ganska dyra) har nyligen spruckit i ugnen, detsamma hände en god vän som jag var på middag hos som ställt formen på ett galler varvid middagen rann ner på botten – trist!  

En person jag pratade med sa att det är ganska vanligt om man använder varmluftsugn, vilket jag gjorde. Är det fler som råkat ut för samma sak?  

Jag har därför övergått till att använda mina teflonformar till gratänger och pajer, på bilden syns dagens middagsmat: laxpudding i sockerkaksform!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2

Tack för bra och roligt tips! 🙂Jo det där hände mig, när jag hade min första varmluftsugn. Dels bör man ha lite lägre värme när varmluften är igång och dels kan man välja traditionell över- och undervärme för att undvika sådana tråkigheter som spräckta formar.

/Désirée

Eda
1

Tack Désirée för tipsen!
Det kan ju vara roligt om jag kan använda mina återstående formar åtminstone när jag har gäster.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.