Huskur mot halsont?
Jag är förkyld och har jätteont i halsen. Te och honung hjälper inte ett dugg, inte heller halstabletter (det gör ju ont att svälja den extra saliven som blir) och zyx hjälper lite men knappt ens det.
Nån som har något tips? Helst inte något som måste sväljas då det gör jätteont men funkar det jättebra så kan det gå
l'm back
Om du ska äta mat, lägg i en massa vitlök! Jag hade en gång otroligt ont i halsen. Jag kunde inte svälja så jag fick spotta en hel del. Sen åt jag en pizza med en massa vitlök och vips så hade jag inte mera ont i halsen. Jag var helt förundrad.
Så jag rekommenderar vitlök i massor. :)
Rivv färsk ingefära, lägg i en mugg och häll på kokande vatten, tillsätt pressad citron eller lime och honung. Drick så varmt som du kan. Gurgla med tea tre oil löst i lite varmt vatten, är ett till tips.
/Désirée
#2 Det där har jag testat och det skulle tydligen vara en dunderkur men gjorde tyvärr ingen skillnad. Jag dricker dock det fortfarande nu som då för jag tycker att det är faktiskt riktigt gott.
Jag skulle vara väldigt försiktig med tea tree oil. Fick höra bland annat av veterinären att en katt hade dött då den hade fått i sig någon droppe av tea tree oil. Det är tydligen otroligt dåligt för levern och njurar, även för människor.
"Tea Tree Oil is difficult for the liver and kidneys to process, so much so that in some animals, like small dogs, cats, and birds, even very small amounts may cause tremors, stupor, or even death. "
http://www.teatreewonders.com/eating-or-drinking-tea-tree-oil.html
Jag skulle med andra ord aldrig våga gurgla med tea tre oil ifall jag skulle råka svälja något av det. Jag tänker dock fortsättningsvis använda det på finnar! Helt otroligt hur bra det fungerar mot dem. Sätt på lite på kvällen och vips är de borta eller betydligt mindre på morgonen.
Om man inte är för sent ute så brukar gurgling med varmt saltvatten hjälpa.
Kör också med ingefärsavkok.
En tuss med fetvadd i öronen ger värme och kan lindra. Att gå och lägga sig med det och en Ipren har hjälpt mig ibland.
Men allt beror på vad halsontet kommer av. Är det t ex halsfluss så kan dessa huskurer lindra, men knappast bota.