Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 2017 ggr
[TanatosNyx]
3

Dålig lukt i tvättmaskinen

Har åter igen problem med en äcklig unken lukt ur tvättmaskinen som jag inte får bort. Har följt råden i användarmanualen, dvs tvättmaskinens självrengörande program, samt googlat fram tips om ättika + 90 graders tvättprogram. Inget av dessa hjälpte ett dugg. Har torkat ur där jag kommer åt, även mellan gummibussningarna och själva luckan.

Vi börjar få problem med förstörd tvätt, det stinker surt om allt…

Maskinen har inte många år på nacken alls, och är i övrigt välvårdad.

Inkanyezi
1

Du kan ha svampväxt i inloppet till tvättrumman. Det är inte särskilt ovanligt, och det beror oftast på något som har slunkit ner från tvättmedelsfacket. Jag har gjort rent sådant några gånger, och det kan vara mycket äckel där. Det göds av tvättmedlet, om man lägger det i facket när man ska tvätta (men också av sköljmedel som kommer från sköljmedelsfacket).

Själv lägger jag alltid tvättmedlet på kläderna i trumman och använder aldrig någonsin tvättmedelsfacket. Facket behövs ju enbart när man använder förtvätt, och för övrigt funkar det ju inte ens när man har flytande tvättmedel. 

Och om problemet är jox i slangen mellan tvättmedelsfack och trumma, måste man tyvärr demontera maskinen för att få bort det.
(Slangen är en grov bälg.)

Lillyrod
2

Har du rensat silen? Där kan det sitta fast mycket olika saker har jag märkt. Det kan även bli vatten stående där som rinner ut när man skruvar bort silen. Det har hjälpt mej när det luktat : )

Maria
1

Det är inte så att det är golvbrunnen som spökar?

/Maria

Inkanyezi
1

Nja, om kläderna luktar illa efter tvätt, kan det knappast röra sig om något fel där vattnet åker ut, utan mer sannolikt är det någonting inne i maskinen, som hamnar på kläderna när man kör den. 

Det som ligger i silen kommer knappast upp dit, eftersom den ligger vid utloppet, men möjligheten finns ju att det vållar dålig lukt i och från maskinen. Men det borde inte smitta på det man har tvättat.

När jag har tagit isär maskiner är det främst sköljmedelsfacket som har varit särklassigt äckligt, och förbindelsen ner till inloppsslangen (den invändiga, som sitter under tvättmedelsfacket). I någon maskin har det varit så täppt att vattnet inte ens har runnit ner, utan svämmat över via tvättmedelsfack och ut på golvet. Det har ibland berott på klumpar av tvättmedel som har täppt till, när det har klumpat ihop sig. Jag misstänker att facket då har laddats med klumpar.

Och jo, jag har sett svampväxt i den där förbindelsen mellan facket för tvättmedel och trumman. Jag kan intyga att det luktar illa, och att det hamnar på tvätten, då också sköljvattnet passerar den vägen.

Maria
1

Aha, jag fattade inte just att kläderna luktade illa utan att det luktade allmänt illa vid tvätt.

/Maria

[TanatosNyx]
1

Jag misstänker att #1 är på rätt spår, det var rätt sunkigt sist jag gjorde rent tvättmedelsfacket, även om jag ofta gör rent och skrubbar så långt jag når med tandborste.

Vi ska snart flytta så då kan jag passa på att se över slangarna. Tack!

Inkanyezi
1

Det är alltså inte den utvändiga slangen det handlar om, utan en invändig förbindelse mellan tvättmedelsfack och tvättrumma. Det är en mjuk gummibälg, som lätt kan samla upp diverse jox, och där det förekommer att man får illaluktande smörja som lever på tvättmedelsrester och sköljmedel. Och man når inte ner dit med en tandborste, utan det sitter ända nere i kröken där den ansluter till kärlet runt tvättrumman.

[TanatosNyx]
1

Men kan man ta loss en sådan slang utan att garantin går åt fanders?

Inkanyezi
1

Om man öppnar maskinen gäller nog inte garantin. Men det där är ett ställe som man inte kommer åt, och om det har blivit påväxt av mikrober där är det nog nära omöjligt att få bort utan att öppna.

[LadyK]
1

Kör ett par matskedar bakpulver i tvättmedelsfacket och tvätta varmt, utan tvätt i förstås. bakpulver dödar ev svamptillväxt.

Lexie82
1

Jag brukade ha samma problem, maskinen luktade och tvätten blev att lukta surt om jag inte tog ur den DIREKT maskinen blev klar. Men nu är det mycket bättre, och så här gjorde jag;

Jag började med att skura ur maskinen ordentligt, skrubbade ordentligt mellan alla gummilister osv. Sedan körde jag två tomma maskiner utan tvättmedel på 90 grader. Gjorde även rent tvättmedelsfacket.

Jag har börjat att alltid ha luckan på vid gavel när jag inte använder maskinen, så att den hinner torka ur ordentligt mellan tvättarna.

Jag tvättar alla sängkläder och handdukar i 90 grader, för att se till att det programmet körs med jämna mellanrum (räcker inte med bara en gång, då kommer lukten tillbaks).

Jag har drastiskt minskat på mängden tvättmedel och mjukmedel jag använder. Jag upptäckte att jag hade använt mycket mer än vad som faktiskt behövs.

På det här viset har jag sluppit att den dåliga lukten kommit tillbaks.

[TanatosNyx]
1

jag gör redan allt det där. Tyvärr räcker det inte :(

Men tittar man t.ex. i slangen ner till filtret så finns det tvålrester där som stinker, precis som i ett sunkigt avloppsrör. Gissar att det är likadant i flera slangar.

Record
0

Avloppsslangen ur tvättmaskin får inte kopplas direkt till avloppsrör utan måste finnas vattenlås på dess väg. Ex. golvbrunn med fungerande vattenlås.

Inkanyezi
1

Normalt har man aldrig tvålrester i en tvättmaskin, men om man använder "sköljmedel" finns flera som kan lämna rester efter sig. Tvättmedel, med undantag för tvåltvättmedel, lämnar inte några rester. Med hög kalkhalt kan det bli beläggning som samlar bakterier, vilket luktar. Annars brukar det vara rent vid utloppet, utom joxet som hamnar i filtret, hopfiltade fibrer mest.

Om du har använt ett sköljmedel som lämnar såna rester, är det bästa att inte använda det mer. För det mesta funkar vanlig ättika bättre.

Syntetiska tvättmedel som inte överdoseras lämnar inga avlagringar.

Åttika som föreslås gör att kalkhaltigt vatten inte lämnar beläggning. Dessvärre kan man inte lösa upp sådant i utloppet från trumman utan att helt enkelt hälla i ättika och låta det stå, efter varje tvätt, tills avlagringarna har lösts upp och spolats ut, och det kan ta lång tid. Det går fortare att rensa mekaniskt, med borste, men då måste man demontera slangen ner,, filter och avloppspump.

Så om du har beläggning där nere, är problemet en kombination av vattnets kalkhalt och eventuelt sköljmedel, eller tvåltvättmedel. Jag föredrar flytande tvättmedel, som jag lägger direkt på tvätten i trumman. Bara när jag kör förtvätt lägger jag tvättmedel i facket.

[TanatosNyx]
1

Har provat ättika väldigt mycket, men det går inte att få våra kläder mjuka med. Jag skojar inte badlakan blir som brädor, går att hålla rakt ut tills de efter en stund viker sig med ett fras.

Det sköljmedlet vi använder är det enda jag tål.. Är jättekänslig/allergisk. Helst vill jag så klart vara utan, men det går bara inte.

#13 Tvättmaskinen är korrekt installerad i lgh. i ett vanligt sånt där tvättmaskinsavloppsrör som går ner under badkarets golvbrunn.

#14 Tvättmedlet är vanligt via sensitive.. sköljmedlet är comfort sensitive. Vi har hög kalkhalt ja, även om kommunen hävdar annorlunda.. Har värre kalkproblem här än när jag bodde i uppsala konstigt nog.

Har inte fått det att fungera med flytande tvättmedel förr men kan prova igen.

DesK
0

Tråkigt att du inte får ordning på luktproblemet! Jag fick lite liknande problem med diskmaskinen, så jag köpte speciella rengöringstabletter, som man lägger direkt i maskinen och sedan kör den tom på högsta värmen. Det avhjälpte mitt problem, kanske finns det något liknande för tvättmaskiner?

/Désirée

[TanatosNyx]
1

Det verkar tyvärr inte så :( man hänvisas bara till 90 graders tvätt och ättika.. Hopplöst.

Sammet1
1

Klart det finns rengöringsmedel! Whirlpool har en sort och Dr Beckmann har både flytande och pulver.

**Surface of Velvet
**Core of Steel