Bananflugor
Hej! Jag skulle behöva hjälp med hur f*n vi blir av med dessa jävla små flugor. Vi har storstädat huset från golv till tak och har även en städfirma som kommer varannan vecka men inget har hjälpt. Har ättika i alla rum där dör några varje dag men varje dag är det dubbelt så många :( Vi har all frukt i kylen, kastar vi matrester (sånt djuren inte äter) går vi ut med det direkt, har ingen disk som står och alla burar städas dagligen. Snälla någon som vet hur vi kan bli av med dom :)
Är det de bruna bananflugorna eller de små svarta sorgmyggorna (blomflugor) du menar. Jag har många sorgmyggor men inga bananflugor just nu.
Små svart är det
Kolla i och runt era krukväxter om det är därifrån de kommer. Vet inte exakt hur man blir av med dom men det borde ju gå att söka efter på nätet.
Jag brukar blanda lite vinäger (brukar funka med olika sorter), saft och diskmedel. Där i dör dom och sen brukar dom försvinna. Detta är alltså såna som kommer i blomjorden. Jag vet faktiskt inte varför dom kommer men det har säkert med för blött/torrt i jorden eller något sånt att göra.
Mvh Linn
Ok tack ska gå genom alla våra växter
#2. Jag har stora skålar med vatten på golvet vid elementen under vintrarna för att tillföra fukt till luften. Många sorgmyggor drunknar i vattnet.
Har ni någon annan färsk mat framme? Är de fler på något ställe än på andra? Vill du ha hjälp att byta användarnamn? ;-)
#8 hehe ja till nästanalladjurärvälkomna. Nej ingen mat framme alls :( fattar inte var dom kommer från, allt är avtorkat med klorin och ytsprit
Blomflugor brukar dö av sånt gift man har i blomvattnet. Vill man inte använda det går det kanske att testa med att vattna med såpvatten. Det brukar ju blommorna klara.
Eftersom rubriken är bananflugor så börjar med dom.
Bananflugor (fruktflugor) brukar normalt sett bara finnas sommartid. De brukar komma i samband med att frukt och bär mognar ute. Det är relativt enkelt att bli av med dom.
Ställ undan all frukt/bär i kylskåpet. Städa rent där det ev kan finnas rester. Har man öppnade vinflaskor ståendes framme ställ i dom i kylskåpet och har man tomma så endera diska ur dom ordentligt eller släng dom. Spola igenom hett vatten i diskhon/slask. Sen SuperLimm tar upp om vinägerblandning, göra ett par tillägg till det. Man behöver inte ha ren vinäger utan det går att blanda ut med vatten, sen ett par droppar diskmedel. En del har i nåt sött som saft eller honung, men behövs som regel inte. Ställ nån kopp där flugorna verkar vara mest. Sen tar det runt en vecka innan bananflugorna är borta.
När det gäller sorgmyggor (blomflugor) så är det annat. De finns året runt och de lever i/av blommor. Larverna äter i första hand av rötterna, men har för mig att det även kan äta vissnande delar. Men det som krävs för att larver ska kunna leva och utvecklas till flugor är vatten/fukt. (antar att det är därför ordet mygga ingår i namnet) Så det man får göra är att göra rent under krukan och sen låta jorden torka ut ordentligt. Sen får man vattna sparsamt under en tid. För varje gång man vattnar så kläcks nya ägg. Hur lång tid det tar innan de försvinner vet jag inte, det beror ju på hur mycket ägg som finns i blomkrukorna.
Nästa vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig för att få rätt. Det med att använda vinägerblandning är inte effektivt när det gäller sorgmyggor i alla fall inte på det sätt som gäller för bananflugor för så länge jorden är blöt/fuktig så finns ingen anledning för flugorna att leta efter annat. Däremot när jorden torkar ur så söker sig flugorna till vinägerblandningen eftersom det är vatten. Och för den delen så behöver man inte göra vinägerblandning utan räcker oftast med rent vatten och några droppar diskmedel i och ställa de faten/kopparna i närheten av blommorna.
Sen är det bara tålamod som gäller.
.
När jag får för många småflugor har jag ett knep som funkar jättebra. Ta ett vanligt dricksglas och häll upp äppelcidervinäger, typ 1-2 cm upp i glaset. Droppa sedan 1 droppe diskmedel där i och låt glaset stå framme. Flugorna gillar vinägern, och diskmedlet tar bort ytspänningen så de drunknar i vinägern. Detta i kombination med att slänga ut matavfall varje dag och ta bort all frukt som ligger framme brukar alltid funka.
Är det sorgmyggor så är det bästa att blanda gul såpa och vatten i en kopp och ställa i fönstret. Är det bananflugor så är den här otroligt effektiv. http://www.clasohlson.com/se/Bananflugef%C3%A4lla-Nelson/31-8034
Den finns även på Coop och större ICA-affärer, m.m.
#13 Hur vet man vilken sorts flygfän det är? 🤔
/Désirée
Banan/fruktflugor är rödaktiga och blomflugor svarta. Blomflugorna trivs också bäst runt blommorna medan de små röda flugorna blir som tokig när man ska äta mat och dricka vin.
#15 Jag har aldrig sett att de är rödaktiga, för mig ser alla småflugor svarta ut, men de är vid frukt, mat och vin 🤔
/Désirée
Du kan ju prova såpa i en kopp i fönstret, bryr dom sig inte om den så är det bananflugor. Bananflugor är lite större och dras till frukt och alkohol.
Såg nu att du skrev att dom är vid frukt och vin, då är det bananflugor.
Eftersom det rätta namnet för blomflugor är sorgmyggor kallar jag dem så nu för att blomflugan är en stor randig sak som sitter på blommorna ute.
Bananflugor finns inte här hos nu bara sorgmyggor som älskar att flyga runt 'mattes' ansikte när hon sitter vid datorn. 😉
Sorgmygga (blomfluga) svart o ca 2mm lång.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor
Blomfluga 5-15mm lång.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blomflugor
Bananfluga (fruktfluga, ättiksfluga)) gulbrun o 2-2,5cm lång.
#18 Den randiga blomflugan (utomhusflugan) har jag alltid trott vara ett vilt bi. Och när jag tänker efter så var det randiga bananflugor som vi använde i skolan (men det är rätt länge sedan) och de var betydligt större än de små jag besväras av ibland. Hur som helst kommer det svärmar av små genomskinliga, rödaktiga flugor i slutet av juli. Dessa gillar rött vin och diverse annan mat. De små svarta, som jag kallade blomflugor, uppträder mest runt blommorna, framför allt övervattnade blommor.
#18 De rödaktiga är bananflugor som jag alltid har i komposthinken f.o.m juli som du säger. Sedan försvinner de.
De blir jag lätt av med genom att lägga en bit av ett bananskal i en glasburk. När jag ser många flugor i burken smyger jag fram o sätter snabbt på locket. Då skakar jag burken så att de blir mosade. Sedan gör jag om proceduren.
Man måste smyga på dem 😉