Ättika - det bästa som finns?
Alltså.. jag älskar min ättika. Måste vara en 50års kris 😃
Har den som sköljmedel - först var min gubbe tveksam, men nu är han supernöjd med den rena mjuka tvätten.
jag rensar avlopp
Jag kör ättika i diskmaskin och tvättmaskin emellanåt. Håller maskinerna fräscha.
Jag sätter fötterna i fotbad med ättika och lite grönsåpa. Otroligt mjuk hud och överskottshud är lätt att gnugga av efter en kvart.
Om badlakan/handdukar fått en unken lukt så kan man lägga i blöt i ättika/vatten och sen köra en 60/80 graders tvätt.
Om man har silverfiskar i badrummet kan man hälla lite ättika i brunnen och även stryka ättika utefter listerna. Fiskarna flyttar snabbt.
använder vinäger/ättika som sköljmedel till håret. Det luktar lite när håret är fuktigt men när håret torkat så finns ingen doft av ättika/vinäger kvar. Håret blir mjukt och hårbotten är nöjd.
Jag får börja leta efter storpack/dunk med matättika för här går det åt. Många andra städprodukter utgår allteftersom.
Fler tips/användningsområden? - fyll på.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Många bra tips. Jag håller mig dock borta från grönsåpa, använder istället linsåpa, som inte har så stark lukt. Jag använder ättika och linsåpa som målartvätt också. Niklas har i en annan tråd här berättat att ättika finns på dunk hos Willys. Jag har dock inte hittat det här på västra sidan. Däremot hittade jag ättika på stor dunk på Saigon food.
/Désirée
Jag använder attikssprit till mycket jag med. Ska kolla på Willy's här i Nybro om de har dunkar.
Ättika är väldigt bra på att lösa upp kalkavlagringar på kranar och handfat också.
Tar bort dålig lukt i ett rum också.
Att spraya en blandning med vatten, ättika och några droppar diskmedel om det har hänt en olycka på mattor, säng eller soffa är kanon. Har djur och det har hänt att de har kissat på fel ställe då de var små och då sprayar jag blandningen på och torkar av med en torr trasa. Ingen lukt, inga fläckar. Att tvätta bort lukt från andra ställen med där just djur har pinkat är kanon så att de inte får för sig att kissa på samma ställe igen.
Till ugnsluckan och spisen är ättika bra också.
Jag är petig och vill gärna få bort alla små vattenringar dom blir på kaklet i duschen har köpt hem Perstorps 24% ättika och blandat det med lite varmt vatten tagit det på städsvamp låtit det verka 15 minuter och sen skrubbat och sköljt av det men ser ingen skillnad efter. Tog mer ättika än vatten. Det är slätt kakel med glansig yta, kommer köpa hem ett medel för se om jag får bort ringarna med det annars får jag helt enkelt sluta se ringarna/fläckarna 🥵
Ättika på ogräs.
Ättika i diskvattnet, får disken att bli riktigt glänsande.
Ättika som rengöring av köksbänk, diskbänk och spis.