Snabbstädning - Tips
jag misstänker att det är fler än jag som inte alltid har välstädat och snyggt hemma? Det känns ibland som att folk känner på sig när det ser ut som värst hemma, för då kommer det alltid folk på spontanbesök.
Lösa prylar som ligger här och var kan se lite skräpigt ut, har du inte tid att plocka undan allt så stuva undan det på ett bra ställe (under sängen, garderoben eller liknande) så ser det iallafall lite städat ut. När det åkt/gått hem kan man plocka undan de saker man just stuvat undan. Lite fusk har ingen dött av 😉
Doft betyder mer än vad man tror, vädra och tänd ett doftljus eller något annat som sprider en behaglig doft. Har man lavendelkuddar kan man lägga dessa bakom elementet.
Eller varför inte slänga i lite kanel i en varm stekpanna, det sprider en härlig doft av nybakat.
Har ni några bra snabbstädar tips för oväntat besök?
Förr brukade man gno in elementen med möbelpolish för att ge rummen en doft av nypolerat, men man kan gno en citronhalva på varma element för att ge en fräsch lukt. Det fungerar ju bäst på vinterhalvåret när man kanske inte vill vädra och elementen är varma.
För mig är det viktigt att ytan man sitter mest vid ser trevlig ut när man får besök. Jag brukar fluffa upp soffkuddarna och lägga dem och filtarna snyggt, torka av soffbordet och ta bort saker som ligger huller om buller.
Minns att min mormor har berättat att hennes kompis aldrig orkade diska upp all disk, så hon ställde in det i skafferiet. Så när mormor kom på besök tyckte hon alltid att hennes kompis hade det så fint och snyggt, men sen fick hon reda på sanningen… Fniss…😊
Alltid lika uppskattat att ni fyller på med mer tips 🤗
#2 I skafferiet? 😐
Haha, ja, alla sätt är ju bra utom dom dåliga 👍
#3: Haha, ja, skafferiet. 🤔

En gång hittade jag min långpanna i ugnen med gammal pommes i. Den hade jag tydligen slängt in där i ett försök att snabbstäda då det kom gäster och sen glömt bort. 🤪
Annars brukar det räcka med att ställa in disken och plocka undan kläder som ligger framme så är det snyggt igen.
>>>Malum domesticum<<<
Har man en massa krukväxter i fönstren så kan man passa på att rotera dessa som ofta har en tendens att "luta sig mot ljuset" De ser fluffigare ut när man vänt på dem.
Att snabbröja ytor som arbetsbänkar, köksbord och köksö är vad jag brukar göra.
Att alltid försöka ha ett rent badrum är också ett bra skydd mot oväntade besök😉
/Maria
Aromlampa med citrongräs (eterisk olja) doftar som efter en hel storstädning😃
Om du får fram skurhinken så droppa några droppar citrongräs där i, för både doft och effekt.
Annars brukar jag tänka på 80/20 regeln:
Hitta de 20% av arbetet som gör 80% av resultatet🌊
På tal om disk i skafferiet, här har det åkt ut på balkongen 😐
I börja när vi träffades så gömde sambon allt i den enda garderoben han hade. Han bodde i en etta och jag kom väl lite hastigt på besök vissa gånger.
Sen när jag flyttade in där och visade min pedanta sida så hittade jag allt möjligt överallt. Tog ett kort på alla pizza kartonger och ölflaskor som vi förde ut men ingen av oss hittar det. Ganska komiskt.
Jag brukar rusa runt i panik och skyffla ner saker i kartonger som jag staplar lite sådär halvsnyggt… Jag är i ärlighetens namn ganska usel på att hålla det rent omkring mig. 😂
Det är det alla mina korgar är till för, allt som ligger framme åker ner i en korg och in i bl.a. bokhyllan. 😃
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Jag vräker in allt i garderoben när det kommer oväntat besök. Det gäller att vara lavintränad när man sen ska öppna den igen ;)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Puttar upp denna, bra att läsa :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag låter helt enkelt bli att bjuda hem folk 🤫 Har nog haft färre än 10 pers totalt i min lägenhet det här året jag bott här…

Mvh Stephanie 

#14 kommer det aldrig folk på spontanbesök? :-o Låter lyxigt iallafall, tänk om man åtminstone kunde slippa det. . . Jag tycker det är kul när det kommer folk och hälsar på, men inte när de bara dyker upp.
#15 Nope, det får dom inte :p

Mvh Stephanie 

Ett annat tips för väldoft är att blanda lite sköljmedel alt. eterisk olja med vatten i sprutflaska och spruta på alla textilier man kommer åt: soffan, mattorna, gardinerna, kläderna i hallen, arbetsstolar etc. Då doftar allt nytvättat.
Jag är nog bättre än jag tror på att hålla ordning för är det rörigt så tar det aldrig mer än tio minuter att röja upp om det skulle komma spontanbesök. Disken däremot… den är det inte så mycket att göra åt i dagsläget, men inom kort kommer vi ha diskmaskin och då tar det ju max fem minuter att ladda den - förutsatt att den är tom från början förstås… 😃 Mitt skrivbord kan också bli rätt rörigt, då gäller det bara att samla ihop alla papper och lägga dem i en snygg hög, samt skyffla ner småplocket i en låda. Sedan torkar man av bordet, fluffar till kuddarna i soffan och är redo.
Jo, en sak till: Jag håller med om att ett rent badrum alltid är bra att prioritera! Ett smutsigt badrum är myyycket sunkigare att mötas av än dammråttor i hörnen i vardagsrummet! Och att städa badrummet tar ju en stund.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Brukar inte få spontanbesök särskilt ofta, men fluffa kuddar i soffan och snabbt plocka undan i vardagsrummet! Där får dom sitta om dom ska hälsa på. ^^
Just nu får dom dock ta det för var det är, för det sommarstädas här hemma så rörigt och stökigt lite överallt.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Har en sån swiffer (minns ni dom från reklamen från för längesen?). Man kan använda en vanlig borste också. Sen sätter man fast en dammtrasa längst ner och kör över golvet. Myyycket bra sätt att samla ihop djurhår och dammråttor!
Mina problemområden inför "spontanbesök" är vardagsrumsbordet och köksbordet, även disken. Så försöker att antingen röja undan så mkt det går eller åtminstone ställa det i ordning så det inte ligger om vartannat. En snygg hög med papper ser inte lika illa ut som papper och saker om vartannat utspritt över hela bordet. Ser till att disken står i ordning på bänken, lite sådär med att stapla glasen för sig, tallrikar för sig, lägga alla bestick i en gryta tex. Då ser det ut som om det är lite ordning och påväg att bli omhändertaget än om det står huller om buller. Filten i soffan åker upp på ryggstödet lite snabbt men snyggt ihopvikt. Släta till täckena i sängen så det ser lite hyfsat bäddat ut. Har vi annat som ligger framme så ser jag till att det ligger i ordning framme, rakt och snyggt ser mer skötsamt ut än huller om buller är min princip rakt igenom ;P
Tillräckligt dammsuget för besök har vi alltid eftersom vi har robotdammsugare som går varje dag oavsett om vi är hemma eller inte.
Får nästan bara "spontanbesök" fast aldrig att dom bara står utanför dörren, tjatar hål i huvudet på folk att slå en pling när dom är på väg. Bor ju så att man vet om man tänkt komma eller inte liksom och då kan man ju bara ringa en signal o kolla att jag är hemma innan man kör hit. Det av två anledningar, dels att jag vill hinna snygga till lite (det kan man ju inte göra när folk redan står utanför dörren liksom) och dessutom för att jag vill inte att folk kommer och knackar på dörren om hunden skulle vara ensam hemma om jag är iväg.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Puttar tråden lagom till julen :)
Mitt snabbstäd-tips till julen
På badrum, sprej tvål på toastol, tvättställ och badkar och låt verka. Använd hink du fyller med rent vatten eller duschen och spola av tvålen. Svabba vattner ner i avlopp och torka med torr trasa så toastol och tvättställ blir tort, och torrmoppa golvet så vattnet försvinner. Tar 3-4 minuter.
Kök:
Ta av strumoprna och bind fast skursvampar av de större lite grovre varianter på fossingarna. Spreja lite tvålvatten på golvet så allt är fuktat, och "stepp/släpa benen" runt med fossingarna medan du torker av skåpluckor och bänkytor, plockar och tar disk.
Torrmoppa upp vattnet sen och våtmoppa med rent vatten efter.
Vardagsrum/sovrum:
Dammsug allt, inklusiva huvudbräda, nattduksbord, fönsterbrädor och annat så du släpper dammtorka. De få ställerna som inte blir ren av dammsugning kan dammas normalt sen, men blir nog rätt få ställen. Moppa sen över golven som vanligt.
Står spontanbesökarna på trappen då får de ta det som det är. Det är klart när vi ska fika så blir bordet röjde så alla får plats. Resten struntar vi i. De flesta spontanbesökare vet hur vi har det.
Hör någon av sig kan vi ha tio- 15 minuter på oss. Då blir det kolla tvättställ och toalett på gästtoan, men det är oftast ok, sen sopa skräp på köksgolvet och kamma mattfransarna (tips från mina föräldrar)
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#22 Kamma mattfransarna! Vilket underbart tips. ☝️
Vi får spontanbesök lite nu och då. Jag gör inget speciellt, de får ta det som det är helt enkelt.
Ja kammade mattfransar ger ett väldigt städat intryck 🙂
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
det gör ju faktisk det :D Bara att ruska matterna ute ger ju omedelbart ett snyggt inntryck med!
Umgås bara med folk som kan ta lite skit i hörnen ;) Trivs själv bäst om jag hälsar på hos folk där det syns att någon bor där - att det ligger lite grejjer på bordet eller grus under skohyllan gör att jag kan slappna av och inte känna mig som en stor stökig elefant på väg att tappa ett hårstrå i den perfekta soffan..
Fast det är förståss trevligt om det luktar fräscht och inte ligger gammal mat i soffan eller så.. lite hygieniskt men inte nödvändigtvis o-stökigt om ni förstår skillnaden? :)
Annars:
- doft är viktigt, vädra om man har tid. Tänd ett milt doftljus eller nåt.
-Plockar undan skräp - kan vara pappersbitar efter något konstprojekt eller en tom brödpåse.
-Torkar av köksbordet där kaffedrickande sker och ställer undan kaffekoppar i diskmaskin eller i vasken (om maskinen är full med ren disk eller igång redan).
- Sen har vi hund och det innebär dammråttor av päls även om man dammsugat ett par dar innan. De värsta i hörnen kan sopas upp med sopborste. (rätt stor gårdshus med öppna ytor, allt blåser in i hörnen)
Överlag försöker jag hålla det relativt trevligt hemma, även om vissa stök-hörn finns (tex under ett bord med en hylla ligger massa tidningar och oanvända blomkrukor som jag borde flytta nånstans, men vet inte var jag ska lägga dem..). Och kommer det folk när bordet är belamrat med leror och plastbitar och verktyg och leriga vattenskålar, så får de ta det för vad det är - jag är uppe i nåt projekt. :)
När jag bodde själv i lägenhet hade jag det betydligt renare.. men det var mindre och jag hade inte så himla mycket grejjer (för det mesta lämnade jag kvar på gården :P)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det enda sättet att orka leva i sin skit är att hålla undan, inte skjuta för mycket åt sidan. Ha levande fina blommor i fönstren tycker jag ger ett bra intryck. Rena golv och rent åt djuren. Det är det jag själv orkar med.
Trodde tills rätt nyligen att ett stökigt kök skulle skrämma folk men i vintras fick flera besökare se mitt katastrofkök och de brydde sig inte nämnvärt. De förstod det jobbiga med en trasig diskmaskin. Däremot när jag serverade kaffe i plastmuggar såg de lite fundersamma ut… 😉
Lukten är viktig, men som djurägare av div "stinkdjur" kan jag aldrig komma ifrån att det luktar och det har varit det enda egentliga problemet vid besök i alla år. En del människor är så himla känsliga… Mitt enda sätt att råda bot på detta är att städa kontinuerligt, ställa små pytsar med ättika här och där som tar bort lukt samt bara se till att folk som gillar djur/förstår att djur luktar kommer hem till mig.