påslakan
Hej
Jag har ett litet problem med mitt duntäcke. Det förflyttar sej alltid ner en bit mot fotändan under natten, alltså inne i påslakanet .Det kan inte stanna kvar i överkanten så det blir alltid tunt där med endast lakanet. Täcket befinner sej nästan längst ned. Ganska irriterande och det hjälper inte att skaka upp det, är snart där igen. Grrr!
Hur gör ni för att få det o stanna upptill? Har ni några bra knep att förmedla?
Tack i så fall.
Kanske prova att fästa det med stora säkerhetsnålar längst upp?
Säkerhetsnålar vill man nog inte ha i sängen.
Enkla sättet;
Sy fast band i öppningarna upptill som du knyter om de övre hörnen på täcket. Kan behöva knytas om då och då.
Tar lite längre tid;
Vänd påslakanet ut och in med täcket. Sy fast små öglor på två-tre ställen upptill på täcket. Sy fast på motsvarande ställe i påslakanet endera korta band som du knyter i öglorna eller band med kardborrar eller tryckknappar som du fäster i öglorna och knäpper.
Lite pilligt jobb, men kan kännas värt det om du sover bättre.
Om du tar för vana att alltid vända ut och in på allt när du byter lakan så blir det inte så pilligt att få fast/ta bort banden.
#2 Vilket jobb! Enklare, smidigare och lättare med säkerhetsnålar.
Man kan göra som innan påslakanets tid; ha ett lakan närmast kroppen och täcket löst ovanpå. Lättare att hålla reda på då! Har aldrig riktigt förstått det kvicka med påslakan. Tycker bara det är krångligt!😄
Innan påslakanen hände det att täcket/filten gled ända ner på golvet.. Det var byngligt att hålla reda på.
Jag har inte det problemet som TS har, kanske beroende på yttertyget på duntäcket. Det får inte vara för glatt, t ex syntet eller merciserad bomull, då glider det lätt iväg.
Håller med om att ha säkerhetsnålar i täcket låter lite vanskligt.
2ans förslag blir ju jättemycket jobb eftersom vi har många påslakan. Enl det förslaget måste jag ju sy in band på alla, om jag fattat rätt.
Ja, jag vänder alltid påslakandet annars blir det ju svårt att få in täcket. Nu vet jag inte exakt vad yttertyget består av, det är ett danskt täcke av god kvalitet. Får kolla upp det, låter som en förklaring trots allt. OM det är ett glidigt tyg.
Om du har jättemånga påslakan kanske det räcker att använda några av dem på vintern till duntäcket och bara sy in band i dem. Vi har t ex flanellakan på vintern och det räcker med två uppsättningar åt oss var. Man hinner tvätta emellan.
Annars vet jag inte vad jag skulle göra. Sy på något strävt tyg på duntäcket?
Stora tryckknappar vid den övre öppningen och motsvarande på täcket. Om det hjälper att bara fästa i kanterna kan det funka.
Tryckknappar var ingen dum ide´.
På mina påslakan finns inga öppningar upptill. Jag tror det är en svensk grej. Vi har köpt våra i Tyskland, Frankrike, Danmark på våra resor.
Är det några av er som har samma problem med täcket i påsen?
Jag har tyska påslakan med tryckknappar 🙂 Öppningarna upptill är en svensk grej, ja 🙂
/Désirée
Ja, då menar du nertill? Jag har oxå det, och knytband, dragkedja, vanliga knappar. Men inga hål upptill.
Jag har hört talas om att många (sveska?) påslakan inte har ngn stängningsanordning alls i botten. Och då kommer det in en massa grejor som fastnar inne i påslakanet under tvättningen och åker med runt runt. Ingen bra idé…
IKEAs påslakan har inte öppningar upptill. Krångligt tycker jag (och framförallt maken….).
Vi har några påslakan som har tryckknappar nertill, några är helt öppna, då har vi haft problem med täcken som kasar, men jag har sytt igen en bit på dem.
#10 Jag sätter en säkerhetsnål nertill i mitten innan jag tvättar. Har gjort så i många år utan problem. I en del påslakan har jag slagit i en tryckknapp på mitten.
Ja, jag har också lärt mig att sätta säkerhetsnålar nertill, jag sätter 2st. Förargligt när man glömmer…..

Oj säkerhetsnål skulle jag aldrig våga ha i sängen. Vi skulle väl vakna i ett vattenbad.
Stolt ägare till tre La permer
#14 Eller ett blodbad. 😮

#15 ja eller det.
Stolt ägare till tre La permer
#16 Har också problem med filten som glider i påslakanet. Men skulle aldrig våga sätta säkerhetsnålar.
Sista inläggen om säkerhetsnålar handlade om när man tvättar lakanen, för att undvika att resten av tvätten packar in sig där.
#18 Ja det är ju en bra idé. 👍
Jag upplever att i påslakanen utan hål däruppe glider mitt duntäcke. Funkar dock skitbra i de med hål där uppe. Undrar om det beror på det eller att det är annat tyg. Märker det framförallt på de lite tjockare påslakanen, konstigt nog är de billiga i lite sämre kvalite bättre på att stanna kvar.
Haha, ja då får jag satsa på lite sämre kvaliet.