Lakan och blomkrukor!
Hur tänker producenterna av lakan? När jag köper ett "lakansset" så vill jag förstås ha; ett påslakan, ett underlakan och (helst) två örngott. Men som ni vet så får man inget underlakan i sådana set. Åtminstone jag vill dessutom ha färgmatchning på under- och överlakan, vilket givetvis aldrig händer så med tiden står man där med allehanda uppsättningar lakan och örngott (som aldrig passar ihop). Frustration!
Sen har vi blomkrukorna, lite samma problem där. Det går i stort sett aldrig att köpa en ytterkruka med tillhörande (och passande) innerkruka. Alltså slutar det med att man har massvis med ytter- och innerkrukor, vilka självklart aldrig passar ihop med varandra.
Man kan även lägga till problemet med färg och design. Varför inga vanliga lugna pasterfärger, åtminstone som basutbud? Nej, starka och skrikiga färger skall det tydligen vara, mönstren helt galna; milliontals med lingon, tokstreckat eller chockrutigt. Är det en kommitté av LSD-junkies som skapar mönstren, man kan verkligen undra.
Priserna för lakan och krukor; på tok för dyrt!
Så där 🙂 nu har jag fått ösa ur mig lite vardagsfrustration, känns faktiskt bra!
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Att det inte finns matchande underlakan stör mig inte direkt, jag köper ändå bara sängkläder (inklusive överkast) i enfärgat beige och brunt så det är enkelt att matcha själv. Däremot så stör jag mig på att man oftast bara får med ett örngott per set. Jag har alltid haft fler kuddar än täcken i sängen så jag hade velat ha med minst(!) två örngott per påslakan. Det störde mig ännu mer då jag köpte mer mönstrade/färgglada sängkläder då jag gärna haft allt i samma serie, nu är det som sagt enklare att matcha själv.
Krukor har jag bara vanliga enkla i terrakotta med hål i botten och fat under, så det problemet slipper jag också 😛 Men förstår din frustration över att det inte finns några standardmått!
SE*Simbelmynes
Någon gång har jag inte fått ihop ytter- och innerkruka men det funkar oftast. Sen har jag bara genomgående vita ytterkrukor. I alla fönster.
#1 Jag håller med om problemet med bara ett örngott. Det borde vara standard med två😉 Underlakan har jag flera neutrala så det brukar passa när jag ska byta.
Ytterkrukor är också något jag slutat med sedan flera år tillbaka. Lerkrukor blir bara finare och finare med åren dessutom.
/Maria
Örngott är väldigt enkelt att sy själv. Då brukar jag sy flera per lakan i matchande färg. Ytterkrukor har jag köpt på sekond-hand, en del har jag målat för att det skall matcha.
Jag är helt inne på att sy mina egna lakan och påslakan med lakansväv på löpmeter. Men det är svårt att hitta breda nog, vill gärna ha 1,60, ett lite udda mått. 1,50 är standard, det finns hur mycket som helst. Men sen är hoppet väldigt stort till 1,80. Överpriser här också, tycker jag nog, "lakansmaffian" håller Sverige i ett järngrepp! Om bredden finns så är det ofärgat tyg, har lite svårt med det. Någon grundfärg vill jag gärna ha.
……………………………………
#5 Du skulle kunna ta ett tyg du gillar och lägga in en skarv på 20 cm i någon matchande färg/mönster i mitten på påslakanet. Till undersida kan du ta det du kallar ofärgat tyg.
Bra tips, Tant Grön, tack för det! En eller annan skarv i påslakanet spelar ju ingen roll. Underlakanet kan man ju möjligen färga, om man vill det. Alla problem går att lösa. 🌺
……………………………………
Och jag skulle gärna kunna köpa endast påslakan då vi bara använder sidenörngott. Där ser man så olika man är…..
Jag stör mig på att det följer med örngott, då jag syr våra själv😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik