Rengöra matta i badkar
Jag behöver skura en ryamatta (av akryl tror jag) i badkaret. Den har hundkiss på sig🙈. Skulle behöva använda ett rengöringsmedel som är lätt att skölja bort och som inte förstör färgen på något sätt. Det är ett jäkligt otympligt jobb men mattan är inte plastad under om än tät så det går att spola igenom om det inte är för tjockt medel. Vad har ni för tips? P.s. inga tips om ångtvätt eller något annat jag inte bett om.

Jag skulle använda ett milt tvättmedel med lite ättika i. Viktigt att torka matten hyfsat fort så att den inte ruttnar. Om du har tvättpulver lör upp det i hett vatten innan du blandar det i tvättvattnet.
Jag brukar resonera som så att om matten är nedkissad så är den förstörd så tål den inte tvätten så gör det inget eftersom att det var den redan innan jag försökte tvätta den.
Stolt ägare till tre La permer
Bra är om tvättmedlet har neutralt PH-värde, d.v.s. 7. Det har bl.a. diskmedlet Yes. Använd ljummet vatten och ta bara i ättika om du ser att det färgar mycket. Jag har flera gånger tvättat ylleryor i badkaret och om den inte är för stor kanske du kan låta den torka över en torkställning om du har en sådan.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Om mattan är av akryl så torkar den nog rätt snabbt och blir inte så tung av vattnet heller. Om du har två hinkar (eller en stor balja) så ställ dem upp och ner i badkaret och lägg ut mattan att torka på.
När den inte droppar längre kan du fortsätta torkningen ute på en balkong om du har. Ovanpå samma hinkar (balja). Går det för långsamt med torkningen så använd hårtork för att hjälpa på traven.
Mattan är rätt styv och kan stå upp om den har något att luta sig på så tänkte torka den ståendes mot några flyttlådor, det borde väl funka? Tack för alla tips! Ska nog testa med YES.
Detta medel fungerar mot urin. Levande bakterier som äter urin. Späds ut och sprayas på. https://www.alloffice.se/sortiment/hygien-stad/rengoringsmedel/sanitetsrengoringsmedel/sanitetsrent-innu-science-nu-kleen-smell-parfymerad-1-liter-48033