Spara vattnet du sköljer ris med
Risvatten lär fungera bra att rengöra bl.a. köksmaskiner, duschväggar m.m. med.
Har inte testat det här själv, så jag vet inte om det verkligen fungerar, men det är ju ett billigt rengöringsmedel om det gör det.
https://www.allas.se/hushall/darfor-ska-du-spara-vattnet-du-skoljer-riset-med/218371
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0 Nej, det visste jag inte! Men det låter ju bra att använda vattnet!
Själv använder jag basmatiris, och det var visst inte så lämpligt, men jag ska då testa. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Gissar att detsamma gäller för jasminris. Brukar sällan använda vitt ris numera, för jag tycker inte det är lika gott. Å andra sidan så använder jag oftast "fläcksuddare" till rengöring av det mesta, och då använder jag bara vatten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Fungerar fläcksuddare på tex envisa fettfläckar och kalkavlagringar också?
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#3 Nej, tyvärr inte. Fast det gör nog inte risvattnet heller. Åtminstone löser det inte fett.
Är dock lite osäker när det gäller fläcksuddare och fettfläckar, för det beror nog på vilket material fettfläcken sitter på. Tror att fläcksuddaren kan ta bort det på vissa material, men jag kommer inte ihåg om jag har testat det på något.
Vet däremot att det inte fungerar på kalkavlagringar. Åtminstone inte om de är hårda. Vattendroppar som torkat på t.ex. diskbänken försvinner däremot direkt. Sedan är de suveränt bra på att ta bort missfärgningar på kaffe- och tekoppar.
#3 Ok, men då vet jag lite mer! 🙂 Brukar få envisa fettfläckar i badrummet på kaklet främst.
#5 Har inte haft några fettfläckar på kaklet, så jag vet inte om de försvinner, men kakelplattorna brukar bli rätt rena om man putsar dem med fläcksuddaren. Fast det beror förstås lite på vilken sorts kakel det är. Bäst fungerar det på den blanka sorten.
Tack Carmarino för tipset!
Själv funderar jag på om ris-sköljvatten (och vatten som använts till potatiskok) är bra att vattna krukväxter med. Någon som vet?
#7 Det enda jag har läst är att man ska spara vattnet man har kokat ägg i, och använda till att vattna blommorna med. Kanske är det samma med potatisvatten. Risvatten är jag däremot lite tveksam till eftersom det ju lär finnas små mängder arsenik i det.
Tydligen ska det fungera med potatisvatten också, bara man inte kokar potatisarna i saltat vatten.
https://www.madameedith.se/2019/10/06/vattna-med-potatisvatten/
Hittade även den här artikeln, och tydligen funkar risvatten också - bara det inte är saltat.
Själv så använder jag risvattnet till håret😛
#7 Har läst att det ska vara bra för krukväxter, så jag använder det ibland.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Det är ju bra att blötlägga riset över natten, blir kortare koktid dessutom. Med tanke på detta borde ju risvattnet man normalt häller bort då fungera ännu bättre och "starkare" som rengöring.🙂
#8: Arsenik i ris… hu. Måtte det vara en myt.
#13 Tyvärr är det ingen myt! https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris
/Désirée