Ohyra och ättika
Har troligtvis fått nån typ av loppa på mej, eventuellt från grannens hund 😀. Ringde 1177 och de sa att ohyran försvinner så småningom av sej själv då jag inte är det naturliga värddjuret. Kunde ta tid, dock. Nu är jag trött på dessa dagliga bett som kliar nåt infernaliskt, evigt smörjande! Då jag använder utspädd ättika i fönstren mot annan ohyra, tänkte jag att om jag sprayar in hel mej, inklusive håret, med ättika så skulle det kanske kunna hjälpa. Så frågan är hur mycket vatten man ska späda ättikan med, vad tror ni? Blandade 1 msk ättika med 1 liter vatten - luktade inget alls så tror det är för utspätt.
Tyvärr har jag ingen aning, men jag skulle tro att det behövs 1 dl ättika till en l vatten. Vilken ättika har du använt?
/Désirée
#1 använt perstorps. Lite uppdatering. Fortsatte fylla på med ättika - 3msk till 1 liter vatten. Luktade lite men inte störande. Sprayade in hår och kropp ordentligt och lät torka in. Gjorde samma i morse innan dusch men väntade bara 5 minuter innan jag duschade. Har nu gått 1 dygn och ännu inget nytt bett. Så jag är försiktigt optimistisk.
Kan berätta att jag även sprayat denna lösning i säng, möbler m.m. I fönster mot mygg och annat blandar jag 50/50. Om nån vill göra så glöm inte flytta undan krukväxter innan.
Bra tips du ger, Lotofs 👍 Ang ättikan, så undrar jag om det är 12% ättika, eller 24% ättiksprit som du använder?
/Désirée
Förlåt! 24%.
Kanske går använda till djur? Giftfritt om ej för starkt, antar jag. Men har gått för kort tid än för att tjoa 😀
Intressant! Har du sett djuren?
Fick tips för många år sedan att använda ättika som rengöring, när mina hundar hade fått ett rejält lusangrepp och det funkade kanonbra.
/Désirée
#7 Nej, inte sett, då jää.. skulle de få veta att de levde 😂. #8 Ja, men se där! Jag hoppas mycket på detta. Håll tummarna!
Ättika är ju bra till allt möjligt. Man kan spraya där man inte vill att getingarna skall bygga bo. Man kan också spraya vid boet (om man vågar, inget jag rekommenderar men vet andra som har gjort) så flyttar dom.
#10 Då kan man kanske ha det mot myror också?
#11 Vet inte men det borde gå. Tänk bara på att det tar död på växter om du skall ha det utomhus.
Vi har satt ett litet plommonträd som blommade fint i våras. Sen fick trädet löss, som försvann med såpvatten. . Nu är där fullt med myror som inte reagerar på såpvatten. Vad ska man göra?
#13 Myrorna är nog ute efter det söta sekret som lössen lämnat efter sig. Dom gör nog ingen skada om dom inte hittar nya löss att bära upp. Ta absolut inte ättika på trädet.
#13 duscha bara trädet med en hård stråle kallvatten regelbundet. Och absolut inte såpa troligtvis dödade du alla blivande nyttoinsekter eftersom de ju lägger sina ägg i de tidiga luskolonierna så då är det normalt att man fortsätter få en del problem med löss bara sluta använda medel som såpa i trädgården så brukar naturen återhämta sig. +Var snäll mot fåglarna så de gillar din trädgård ex. blåmesar äter gärna bladlöss. Och absolut ingen ättika mot löss på växter det kan ge rejäla skador
Att duscha med en hård stråle kallvatten är ett bra sätt att bli av med löss också. Myrorna bär ju upp dem igen så man får upprepa.
Lössen är borta men myrorna är kvar. Trädet är så litet ännu, så inga fåglar hittar dit. Men jag ska spruta vatten så kanske myrorna försvinner. Jag har läst någonstans att såpvatten är skonsamt för växter, istället för andra kemiska bekämpningsmedel.
Ja trädet har inga problem med såpan det är resten av trädgården, man måste ha bra balans mellan nyttiga och onyttiga insekter för att egna försvaret i trädgården ska fungera. sprutar du med såpa skapar du en obalans eftersom den ofta tar död på nyttoinsekternas barn med som ofta finns bland lössen som ägg eller larver. såpan ser ingen skillnad på lössen och de bra insekterna vilket kan göra trädgården ännu mer känslig för angrepp av ex. löss
Uppdateting. Fortfarande inga nya bett. Då kan jag nog konstatera att det funkat. Tror t.o.m man kan öka på lite mer ättika om det skulle behövas. Men för min del funkade min dosering. Trevlig sommar, önskar loppfri! 🌞