Möss inomhus! đ
Det Ă€r ett riktigt musĂ„r i Ă„r. đ± Vi fĂ„r in hel hel del möss. SĂ„ nu önskar jag tips pĂ„ hur vi blir av med detta problem! đ
/Désirée
#0: Vi fÄr klona den ena stallkatten vi har pÄ gÄrden, hon Àr en fenomenal jÀgare. FÄngar möss i stort sett dagligen.
Mer hjĂ€lpsamma tips hittade jag HĂR.
En bit ner under rubriken 'SÄ bekÀmpar du möss' finns lite olika varianter.
// Harley
- Redigerat 2020-10-26 19:52 av Herveaux
Tack snĂ€lla, ska kolla dĂ€r. Zaki tar mössen som kommer ut pĂ„ golvet, men de som Ă€r inne i skĂ„pen kommer han ju inte Ă„t. För att vara hund, sĂ„ Ă€r han en riktigt bra musjĂ€gare, men en katt hade nog lyckats Ă€nnu bĂ€ttre. Problemet med katt Ă€r att Zaki anser att endast döda katter Ă€r bra katter đą
/Désirée
#2: Duktig Zaki som lyckas fÄnga möss!
Hoppas ni hittar en bra lösning.
// Harley
#0: Bjud in nÄgra medlemmar frÄn Mus iFokus och sÀg att det Àr sjÀlvplock.
Niklas, ha ha ha đđđ Ă€r osĂ€ker pĂ„ om de skulle uppskatta det. Mössen Ă€r ju sĂ„ söta, men det Ă€r inte sĂ„ trevligt nĂ€r de bli sĂ„ mĂ„nga. NĂ€r elektrikern tog loss kĂ„pan frĂ„n elcentral hittade han 4 döda möss dĂ€r. Det luktade milt uttryckt skunk i groventrĂ©n.
Precis nu tog Zaki en mus.
/Désirée
Först Àr det ju bra kolla ungefÀr var de kommer in och tÀta med ex. svinto. SÀtt ut fÀllor och vittja ofta + sÀtt in sÄna dÀr elektriska musskrÀmmor som man pluggar in i eluttaget.
De dÀr som man pluggar in i eluttagen har absolut noll effekt. De Àr helt bortkastade pengar. Svinto Àr en bra idé, det ska vi testa, f ö jobbar vi med att tÀta överallt. FÀllor har vi pÄ mÄnga stÀllen och vi vittjar dem ofta, Àr nu uppe i ca 90 möss sedan Ärsskiftet.
/Désirée
- Redigerat 2020-10-27 09:05 av DesK
Vad Àr svinottan, hittar ej pÄ nÀtet?
#7 De dÀr i eluttagen har funkat superbra hos oss vi hörde ofta att det krafsade i vÀggen men sedan vi pluggade in dem har vi helt tyst i vÀggarna. Man mÄste dock ha i stort sett 1st per rum och inte sÄ mycket möbler och annat som hindrar ljudvÄgorna.
#8 Lotofs det var autostavningen som fixade svinottan, det skulle stĂ„ svinto, sĂ„ jag Ă€ndrade till det nu đ
#9 Ă
sa S, fÄr ge det ett försök till med de i eluttagen och skaffa fler, nÄgon sa dock att mössen vÀnjer sig vid frekvensen. Har du mÀrkt av det?
/Désirée
Nej jag har inte mÀrkt nÄtt att de vÀnjer sig, man kan dock Àndra frekvens pÄ mina sÄ det Àr en annan frekvens pÄ sommaren. Jag testade plocka ur dem ett tag pÄ sommaren men dÄ hörde jag ett krafsande ljud i vÀggen bakom min huvudkudde och dÄ pluggade jag i dem igen och krafset försvann. Vi planerar krypa in under huset nÀsta sommar för att tÀta med svinto och finmaskigt metallnÀt för sÀkerhets skull.
Ă sa S, tack sĂ„ mycket, dĂ„ ska jag skaffa fler sĂ„dana dosor đ Vi ska riva och bygga ny altan nĂ€sta sommar, sĂ„ dĂ„ kommer vi in under huset och kan tĂ€ta som ni tĂ€nker göra đ
/Désirée
VÄr sista katt var en fantastisk musjÀgare. Hon Ät dessutom opp dom, precis hela musen, sÄ hon var sjÀlvförsörjande. Det vÀrsta var att hon ocksÄ tog in möss (hade kattlucka.) Tyckte vÀl att hon skulle bidra till middagen Ät oss. Hon kunde lÀgga en mus sÄ fint i soffan. Man kunde se att det var en present till oss.
Nu har vi ingen katt och eftersom jag fÄr panik bara att se en mus, levande eller död, sÄ har vi köpt fÀllor som man slipper se musen. Dom Àr förmatade med nötkrÀm som ska rÀcka en sÀsong. Sen fÄr man fylla pÄ. Enl. Anticimex sÄ Àr nötkrÀm det bÀsta "lockbetet"
#13 NötkrĂ€m var ett bra tips, tack! IkvĂ€ll har Zaki inte haft en lugn stund. Vi har stĂ€dat och tĂ€tat och han har jagat, tog tvĂ„ till, duktig kille đ
/Désirée
Vi fortsĂ€tter med tĂ€tning och stĂ€dning och idag har Zaki tagit fyra möss. Sen hittade jag en chilimarinerad mus! đ± Vi har ett antal lite större hinkar i garaget dĂ€r vi lĂ€gger Ă„tervinningssopor. I en av dem hade jag rĂ„kat slĂ€ngt ned förpackningar till hĂ€mtmat frĂ„n thaihaket och nĂ„gon av dem var visst inte tom, sĂ„ i botten pĂ„ den hinken lĂ„g en död mus. Nu vet vi det, möss tĂ„l inte chili đ¶.
/Désirée
#15: đ± Bra att vera!
IkvÀll satte jag ut 4 nya musfÀllor och nu har jag kastat ut 6 döda möss! I 2 av fÀllorna var det 2 möss!!!
/Désirée
Ta hjÀlp av Anticimex nu nÀr ni verkar fÄtt en sÄn musinvasion.
Vixxen, de har varit hÀr, frÄn ett annat företag och gav rÄd om vad vi kan skaffa och göra. Nu hÄller jag pÄ att byta försÀkringsbolag sÄ fÄr ta det med nÀsta bolag.
/Désirée
#4 Haha, vi vill inte ha vilda möss, vi vill ha tama med coola fÀrger och hÄrlag.
Sen Àr det tyvÀrr sÄ att tammöss drar till sig vilda möss, sÄ Àven vi kan ha problem med vildmöss.
#13 Vad skoj att de sÀger att nötkrÀm Àr bÀsta betet. Det sa jag till en vÀn med rÄttproblem. RÄttor Àlskar socker och vanilj.
Mina vildmöss Ă€ter det mesta tyvĂ€rr. FrĂ„n hundmat och jordnötssmör till min toaborsteâŠ
Jag har haft sÄdan otur med mina slagfÀllor. Antingen sÄ Àr de superdÄliga eller sÄ lurar mössen dem. De stÄr tomma pÄ bete och mus hela tiden.
Den hÀr fÀllan Àr typ vÀrdo
https://stick.se/ratta/fangstbur-ratta-swissinno/
Vill man fÄnga levande skaffa en med vipp-nedfall, som denna
https://www.granngarden.se/musbur-falla/p/1019101
Sen kan man göra fÀlla sjÀlv med hink, stÄltrÄd och burk. TrÀ stÄltrÄden genom burken och spÀnn upp pÄ hinken. Smeta jordnötssmör eller annat kladdigt pÄ burken. Fyll hinken med vatten om du vill att mössen ska drunkna (tyvÀrr inte speciellt human avlivning och inte heller trevligt att ta hand om sen) eller om du vill ha dem levande lÄt hinken vara tom.
Finns massa intressant gör-sjÀlv-fÀllor pÄ nÀtet.
- Redigerat 2020-11-04 13:27 av Grodan
Jaha, bara för det hittade jag tvÄ möss i levande fÄngstfÀlla i musrummet. Honor av arten Stor skogsmus. SÄ jag fick genast sÀtta mig i bilen och Äka en halvmil ut i skogen och slÀppa dem.
Glömde kolla buren i morse, men kanske var det bra, för nu fick jag ju tvÄ. De hade suttit dÀr och mumsat torkade örter och fröer. Vad jag ser av skalen de lÀmnat var solrosfrön det de önskade idag. Den torkade kycklingbiten hade de ratat.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Det finns sÄ mÄnga olika varianter av hinken-göra-sjÀlv. Bara att söka lite pÄ youtube.
- Redigerat 2020-11-04 14:34 av Grodan
Sen har vi alla petflaskefĂ€llorâŠ
HÀr en ganska lÀtt att göra.
Tack bĂ€sta Grodan för alla tips đđ
/Désirée
#24 SÄ lite sÄ.
Det enda som Àr lite jobbigt med levande fÄngstfÀllor Àr att man mÄste slÀppa ut mössen eller döda dem. SlÀpper man ut dem bör man Äka ett par km bort, annars kommer de tillbaka. SjÀlv kör jag en halvmil och slÀpper.
#19: Bra att ni sökt hjÀlp!
Smarta fÀllor för att kunna slÀppa ut dem i skogen Grodan!
104 đ
/Désirée
Yes! Ett helt dygn utan nĂ„gon mus inne i bostaden och bara tvĂ„ i garaget đđȘ
/Désirée
#20: Finns det ingen cool elektronisk musfĂ€lla? Till exempel med rörelsesensorer och motorer som stĂ€nger en vindbrygga och skickar ett trevlig sms som gratulerar till fĂ„ngsten och frĂ„gar om man vill ladda upp filmen av fĂ„ngsten till youtube automatiskt och kanske bifogar en QR-kod som ger 15 procent rabatt vid ett köp pĂ„ Ica? Och sĂ„ kan man svara med âDACAPOâ om man vill att den ska aktivera sig igen.
#21: UngefÀr hur lÄng tid brukar det ta för möss att gÄ 5 kilometer?
#29 Niklas, en sĂ„n skulle jag skaffa direkt! đ
/Désirée
#29 Haha, för modernt för mig⊠men skulle inte förvÄna mig om nÄgon nörd gör en sÄdan.
Skogsmössen springer fort som f*n faktiskt, i a f korta strÀckor. Men en halvmil Àr för lÄngt för dem att hitta tillbaka, enligt min erfarenhet.
De jag slÀppt ut för nÀra, 1-2 km frÄn hemmet, har kommit tillbaka.
Det finns nÄgra rön om att möss springer med hastighet av 12-15 km i timmen, men jag kan inte sÀga det med sÀkerhet, dÄ jag inte mÀtt upp det. Olika arter rör sig ocksÄ olika fort och pÄ olika sÀtt.
#31: Aha!
Vilken perfekt lösning! đ€Ș
Mössen Àr hopplösa i Är. Gnagt sönder slangar i motorrummet pÄ bilen, gnagt hÄl pÄ oljedunkar med lustigt nog. Dom verkar gillar olja. NÄgot som verkar hÄlla dom borta frÄn stugan Àr nÀr jag har luftvÀrmepumpen igÄng. Den stÄr pÄ fundament som i sin tur Àr fastgjutet i berget stugan stÄr pÄ. Tror vibrationerna frÄn kompressorn fortplantar sig i marken och att dom inte gillar det. Men sÄ fort jag stÀnger av den och börjar elda istÀllet sÄ Àr dom bÄde i golvet och vÀggarna och pÄ vinden. Men sÄg ett tips pÄ youtube att man kan blanda pepparmintolja och vatten i en sprejflaska och spreja i motorrummet pÄ bilen för att hÄlla mössen borta. SÄ det har jag gjort. Sen sprejade jag runt stugan och pÄ alla plintar stugan stÄr pÄ. Har bara gÄtt 2 dagar men inga möss sen dess iaf :-)
Nattlasse, pepparmyntsolja har jag ocksÄ hört och citron ska visst ha liknande effekt. SÄ jag köpte rengöringsmedel med citron och stÀdar huset med nu. Intressant det du sÀger om luftvÀrmepumpen, jag har en sÄdan i mitt matrum / f d uterum och i det rummet har jag inga visitkort efter mössen.
/Désirée
#32: Oj, 12-15 kilometer i timmen Àr mycket. En raskt promenerande mÀnniska förflyttar sig omkring 5 kilometer i timmen. Fast mössen kanske inte hÄller samma takt i en hel timme.
MÀrkligt, jag upplever inte att det Àr sÄ mycket möss i Är. Det var mycket vÀrre förra Äret.
Jag fick tips av Anticimex att banka pÄ engrenar och lÀgga dÀr de hÄlls. Möss gillar visst inte en. Ett gammalt knep som anvÀnts förr.
Jag har inte provat men kanske det funkar.
Vi har ett hÄl under tröskeln pÄ en av ytterdörrarna sÄ de kan gÄ in och liksom bo under hallgolvet. FrÄn utsidan.
SjÀlv kan jag tyvÀrr inte hÄlla med om att nÄgra som helst dofter av nÄgot skulle hÄlla hungriga och frusna möss borta. De struntar blankt i det mesta om det finns en vÀg in i ett varmt mysigt hus.
De hittar in i hus dÀr de ocksÄ har mat ute, sÄ har man bÀrbuskar, frukttrÀd, högt grÀs osv runt huset kommer de att ha lÀttare att hitta in.
Införskaffande av musjagare kan rekommenderas. Katt, iller, hund el dyl. De hÄller ner bestÄnden vÀldigt effektivt. De flesta i a f.
Det gĂ„r att lĂ€ra de flesta hundar att jaga möss, tyvĂ€rr. Och de tycker att det Ă€r kul, sĂ„ det kan Ă€ven vara ett aktiveringstips⊠đČ
#36 Ja, det rör sig nog inte om nÄgra lÀngre strÀckor.
Grodan, tack för dina ovĂ€rderliga tips! Zaki gör allt han kan för att hĂ„lla mössen ute đ
/Désirée
#38: Du har sÄ rÀtt, vill de in sÄ gÄr de in. Tipset om att tÀta sÄ de inte kan komma in ser jag som bara fÄnigt. Att försöka tÀta ett hus frÄn utsidan Àr ju nÀstan omöjligt.
Det dÀr med enetrÀ tyckte jag var lite kul tips för det Àr ju liksom ett gammalt husmorsknep de tog till förr i tiden.
Vi fÄr nog dras med detta i evinnerliga tider.
Spreja pepparmynta runt stugan hjÀlpte inte. Var lugnt i tvÄ dagar bara sen hade jag en spjuver i vÀggen igen. Tror doften klingar av efter nÄgon dag.
Petade in en tops doppad i pepparmynta bakom ett vÀgguttag i vÀggen jag hörde musen i och dÀr har inte varit nÄn mus mer. Nu springer den i en annan vÀgg istÀllet. Ska prova samma sak i den vÀggen och se om det har nÄgon effekt
haha, men jag ger ju pepparmynta i maten till mina tammössâŠđ sĂ„ jag vet inte om jag tror riktigt pĂ„ det dĂ€r⊠kanske att den fĂ€rska mintdoften Ă€r sĂ„ stark att den överröstar all annan lukt och det Ă€r ju jobbigt för ett djur som förlitar sig pĂ„ sitt luktsinneâŠ
- Redigerat 2020-11-16 10:46 av Grodan
En sak att tÀnka pÄ för alla med levande musjagare Àr om de Àter upp sin fÄngst.
I princip varenda mus/rÄtta Àr infekterade med bandmask. SÄ det kan vara vÀrt att hÄlla koll pÄ.
https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/se-upp-for-salmonella-och-bandmask-om-din-katt-ar-en-jagare/
#45 JĂ€ij, sĂ„ utomordentligt 3vligt⊠Bra! Nu Ă€r jag inte godissugen lĂ€ngreâŠ
#46: Oj, tĂ€nkte inte pĂ„ ditt fredagsmys Grodan! đŹ
Mössen verkar ha dunstat! đ Killarna hör dem inte i vĂ€ggarna heller. DĂ€remot har grannens problem med möss ökat rejĂ€lt! đł
/Désirée
- Redigerat 2020-11-22 11:57 av DesK
#48 Zaki har fÄtt dem att flytta!
- Redigerat 2020-11-21 21:13 av Vixxen
#49 haha, han var vÀl bara hungrig
#49 Vixxen, ja sĂ„ Ă€r det nog, han behövd bara lite stöd och hjĂ€lp för att mota ut mössen đđ
/Désirée
Grodan, han dödar mössen, sen fÄr jag vackert begrava dem!
/Désirée
#51: Tuffa hyresförhandlingar dÀr!
#52 Mördarhunden.
Jag lovar att min dobbisunghund ocksÄ kommer att döda möss sÄ fort han fÄr chansen. Mina och de vilda. Alla.
AlltsÄ hÀr blev hyresförhandlingarna tuffa ja. Vi körde rakt av, ni Àr vrÀkta! Okej, en och annan rackare förirrar sig in hÀr, men det innebÀr döden för den stackaren!
/Désirée
#55: Ingen hyresgÀstförening hos dig inte!
#56 Vixxen, nix, jag Ă€r donna Corleone đ
/Désirée
#57: đđ
Jag var tvungen att bÀnda till min smÀllfÀlla lite, sÄ att den skulle bli lite kÀnsligare. Dessutom limmade jag fast pumpafröet.
Att musen/mössen tidigare kunnat gĂ„ och ta fröet var eg ganska bra, de kĂ€nde sig sĂ€kra⊠sĂ„ nu har jag i a f fĂ„tt tag i enâŠ
Har droppat pepparmintolja i vÀggen, plockat bort all frigolit och annat mössen gillar pÄ vinden. Samt stÀdat och tagit bort 2 musbon i isoleringen och sprejat pepparmynta dÀr. Inte hört nÄgra mer möss och fÀllorna har varit tomma sista 2 dagarna. Tror inte en enskild grej hÄller dom borta. Men alla delar tillsammans kanske hjÀlper. Har Àven köpt en övervakningskamera jag ska montera under stugan för att se var dom tar sig in.
- Redigerat 2020-11-27 16:10 av DesK
Hade lite krafs i vĂ€ggen av möss, prova att ha lite Ă€ttikssprit i vĂ€ggen som jag hört ska hĂ„lla mössen borta nu Ă€r det inga krafs lĂ€ngre men musfĂ€llorna har fĂ„tt jobba har minskat bestĂ„ndet med 40st nu.đ
âïžđđđ đđ€Șđđđ đĄ Medis pĂ„ FĂ„gelskĂ„dning đđ„łđ€đŽđđŁđâšđđâ€ïžđ
âŠâŠâŠâŠ đŠ đŠ đ đ đ đŠ (^I^) đŠ đ đ đ đŠ đŠ
- Redigerat 2020-11-27 16:19 av Taggeman
#61 Vad har du för fÀllor, Taggis?
#62: Har 4 st fÀllor utomhus under husgrunden den, elaka sorten men dom stora fÄglarna blir glada.
Annars fÄr smÄfÄglarna solrosfrön o det gillar mössen med det som hamnar pÄ backen.
#63 SmÀllfÀllor?
#64: Jo men det verkar smÀlla pÄ bra sÄ det gÄr fort!
#65 Vilken art Àr det?
Tycker mina fĂ€llor fĂ„r stĂ„ sĂ„ lĂ€nge tomma nu⊠Stora skogsmöss har jag mest av och de Ă€r sĂ„ smartaâŠ
#66: Den hÀr sorten men mössen Àr vÀldigt smarta sÄ det blev inte sÄ mycket napp i början sÄ jag fick modifiera lite med en mutter pÄ trampet sÄ den blev kÀnsligare.
Men dom gillar jordnötssmör.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/fallor/musfallor-717027/#tab04
#67 Vilken art dÄ?
Jag fÄngar inga med jordnötssmör just nu. DÀremot med pumpafrön.
#68: Ingen aning men dom Àr ca 10cm lÄnga.
#69 Helbruna eller vit mage?
#70: Vit mage.
#71 Skogsmöss, jo, de tycker mer om jordnötssmör Àn den lilla helbruna Husmusen.
Jag laddar med pumpafrön för det gillar alla arter som kommer in hÀr.
(Har nĂ„gra fĂ€llor med jordnötssmör ocksĂ„, men de gapar tomma hela tidenâŠ)
- Redigerat 2020-11-27 18:31 av Grodan
#72: Jo lÀste lite, skogsmus av ngt. slag ska kolla nÀrmare pÄ nÀsta fÄngst.
Grodan, hur gör du nÀr du laddar med pumpafrön?
/Désirée
#74 Jag kör med den gammeldagsa modellen i trÀ. KlÀmmer in dem hÄrt som fasiken om det finns en liten hake att kila in betet i, eller limmar fast dem - fast dÀr jag limmat, dÀr har ingen mus varit⊠(tog luktfritt allroundlim pÄ tub)
PÄ mus-ifokus berÀttade ariama om hur hon lurat ut de vilda mössen ur huset.
PÄ tomten har hon gjort ett muskrypin av en trÀlÄda med bomaterial och saker att boa med och gnaga pÄ. Hon lÀgger Àven dit mat kontinuerligt. De vilda mössen gÄr dÀrför dit och inte in i hennes hus.
En supersmart sak, som jag sjÀlv ska hÀrma. Jag ska bara hitta den dÀr trÀlÄdan.
NĂ€r jag hittar den, ska jag lĂ€gga lite musdoft frĂ„n mina burar dĂ€r. Strö, papper av alla de slag, smĂ„ kartonger och annat skojs + matâŠ
Ah, ett mushus ute đ Det ska jag önska mig i julklapp av killarna đ Kan ju bli hur fint som helst đ
/Désirée
#77 Ja, jĂ€klar. ariamas lĂ„da Ă€r inte sĂ„ vacker och jag tĂ€nkte nog inte heller först göra nĂ„got vackert, men nu nĂ€r du sĂ€ger det, sĂ„âŠ
hm⊠varför auktionerade jag bort dockskÄpet för⊠grrr
DĂ€r sa du nĂ„got, jag ska ringa till den som har hand om second hand hĂ€r i byn och höra om de har nĂ„got dockskĂ„p till salu đ
Killarna hör fortfarande möss pĂ„ vinden, sĂ„ vore bra att locka ut dem med ett fint hus, med massa godis i đ Vad tycker de bĂ€st om att Ă€ta?
Det var vÀl nÄgon som gjorde en musrestaurang mm som sedan spreds pÄ nÀtet�
/Désirée
#79 De vilda verkar gilla mjöl mycket. Sen har vi ju klassikern jordnötssmör. Frön och sĂ€d Ă€r grundfodret, men nĂ€r det Ă€r kallt vill de Ă€ven ha animalskt protein och kan leta sig in till stĂ€llen dĂ€r det finns sĂ€ckar med hundmatâŠ
HÀr har de Àlskat kyckling, jordnötssmör, pumpafrö, hundmat, mush fÀrskfoder för katt (och iller), min mustorrfoderblandning (sÀd, fröer, nötter, torkade örter, torkade grönsaker, smÄ torkade rÀkor mm). Men möss Àr allÀtare (de har Àven Àtit av min toaborste nÀr jag stÀdade bort och gömde all annan mat).
đČđ©
Viktigt Àr att det finns en inre varm och go kÀrna att boa i. En liten plastlÄda med hÄl för in och utgÄng som de kan boa i sig i. Typ glasslÄda.
- Redigerat 2020-11-29 16:55 av Grodan
Kanon, det mesta har jag hemma đ Jag har ju torrfoder till Zaki, ska jag lĂ€gga det torrt i mushuset, eller ska jag blötlĂ€gga nĂ„gra bitar? Mjölslattar finns oftast hemma, likasĂ„ diverse frön och nötter. Jordnötssmör var det jag betade fĂ€llorna med, sĂ„ det finns ocksĂ„ đ
AlltsÄ ett hus med en inre varmare kÀrna, typ isolerad glasslÄda och lite olika godsaker, sÄ kanske de hÄller sig dÀr. Spelar placeringen av mushuset nÄgon roll? Eller kan det stÄ vid min entré, som har en ganska stor gjuten del under tak?
/Désirée
Ni Ă€r för roliga. Ett mushus ute. đ€Ł
TĂ€nk nĂ€r de hittar in hur skoj de ska ha. Hanar och honor. Det blir nog mĂ„nga mĂ„nga nya. đ
Jag kan berÀtta att det absolut Àr ett musÄr. Vi har sedan vi köpte huset för 21 Är sedan haft musstationer pÄ vinden. Med jÀmna mellanrum gÄr vi upp och plockar de som dött.
Det har varit varierande resultat genom Ă„ren men förra helgen nĂ€r vi var upp för att rensa upp sĂ„ tappade vi rĂ€kningen vid 20. Jag har aldrig sett sĂ„ mycket döda möss pĂ„ vinden. ĂndĂ„ har jag intet hört som har sovrummet pĂ„ övervĂ„ningen.
En mus hade Ă€ven blivit föda Ă„t larver. UrkâŠ.
Nu fÄr vi gÄ upp lite oftare.
Jo, vi kör med gift. Alfakloralos. Enda sÀttet hÀr. I sommar har vi sagt att vi mÄste gÄ igenom hela fasaden nertill och se om vi kan göra nÄgot.
PÄ tisdag kommer en tekniker frÄn Anticimex sÄ jag ska kolla med honom vad man kan göra.
#81 Torra hundkulor hÄller lÀngst. Vatten hittar de vilda mössen sjÀlv.
StÀll "huset" sÄ lÄngt frÄn ditt hus som möjligt. De ska inte luras in i ditt hus, utan tvÀrtom. Bort frÄn det.
#83 Har man egna husdjur som Àter möss sÄ ska man inte anvÀnda gift. Dessutom luktar döda möss nÄgot förjÀkligt och det Àr inte att rekommendera att man riskerar ha döda möss i vÀggar och under golv.
Jo, jag glömde en mus i en smĂ€llfĂ€lla en gĂ„ng. NĂ€r jag fick en massa stora svarta flugor inomhus undrade jag varför och blev tvungen att leta. Det var en ihĂ„lig mumie jag hittade⊠fullt med fluglarvpuppor⊠FruktansvĂ€rt. Den lĂ„g pĂ„ ett sĂ„nt stĂ€lle att jag missat luktenâŠ
#85: Jag har inga husdjur och definivt inte uppe pÄ vinden.
Giftet Àr enda alternativet hÀr. Just Alfakloralos Àr extremt snabbverkande sÄ de hinner inte ta sig in i vÀggarna. Vi plockar ofta ur dem ur stationerna. De hinner inte ens ut och i stort sett alla ligger runt omkring stationerna.
En enda gÄng har en mus dött i vÀggen.
Förra hösten/vintern sÄ gick inte sovrummet dÀr uppe att anvÀnda pÄ sÀkert tvÄ mÄnader. Vi fick flytta ner pÄ nedervÄningen.
Jag ser inget annat alternativ till mössen hÀr pÄ vinden. Att ha fÀllor som inte funkar alla gÄnger och att dra ner luckan och gÄ upp flera gÄnger i veckan Àr inte speciellt skoj.
#86 FörstÄr. Ville bara sÀga det. Bra att det Àr ett sÄdant bete som verkar direkt. Att de inte tar med sig det till boet, utan Àter pÄ det direkt.
En över 400 Är gammal fÀlla⊠verkar jÀkla smart
Hur 17 funkar den?
/Désirée
HÀr en video till! pÄ 9st mushÄls fÄngst.
Tror dom biter av ett snöre som Àr dragits över fjÀdern som drar upp snaran.
Satte övervakningskameran pÄ vinden för att se var mössen tar sig upp dÀr. Provade för skojs skull att aktivera rörelsesensorfunktionen i kameran sÄ att den spelar upp ljud nÀr den kÀnner av rörelse(hundskall). Till min förvÄning sÄ skrÀmmer det bort mössen. SÄ fort den ljuder kutar dom ut frÄn vinden direkt. Har inte haft en mus i fÀllorna sen dess. Brukar titta upp en eller 2 möss varje dag men dom Àr inte lÄngvariga. Man kan vÀlja i kameran vad för ljud den ska ha sÄ jag tÀnkte anvÀnda ljud frÄn nÄn rovdjurfÄgel och se om det funkar Ànnu bÀttre kanske. Jag undrar om det kanske Àr att dom blir överrumplade av ljudet som skrÀmmer dom. För ultrarljudsskrÀmmor bryr dom sig inte om. Men dom lÄter ju hela tiden sÄ dom kanske vÀnjer sig?
Jag kanske skulle spela in nĂ€r Zaki skĂ€ller och stĂ€lla en bandspelare pĂ„ vinden đ
/Désirée
#91: Kul idĂ©! đ
#91 Jo möss Àr skygga, eftersom de Àr byte för en mÀngd rovdjur, sÄ hör de ljud gömmer de sig fort.
Spelar nog inte sÄ stor roll vad det Àr för ljud, de tror ju att de Àr ensamma dÀruppe, sÄ de blir ju förvÄnade oavsett.
Rekommenderar inte giljotinfÀllorna. Dom ska döda snabbt men det stÀmmer inte alltid. SÄg i kameran en mus som gÄtt i fÀllan och legat flera minuter och halvkvÀvts. Var tvungen att gÄ upp pÄ vinden och avslutat lidande för den sjÀlv <:-(
- Redigerat 2021-01-01 22:39 av [nattlasse]