tvätta ullplagg utan ulltvättmedel
Hej
Kan man tvätta ullplagg utan ulltvättmedel? har några tröjor och även underställ som jag skulle vilja tvätta..
Jag brukar använda vanligt tvättmedel även till ull. Löser upp det i lite vatten och blöter ullplaggen i ljummet vatten innan jag blandar i tvättmedelslösningen. Obs! Man ska vara mycket sparsam med tvättmedel.
/Désirée
Jag brukar även ha lite olivolja i sköljmedelsfacket så att de får tillbaks lite av sin naturliga fethet.
Javisst ja! Oljan glömde jag nämna!
/Désirée
Aldrig använda vanliga tvättmedel till ull och siden - det blir helt förstört och kan inte återställas.
Det är inte så svårt att få tag på ulltvättmedel. Du kan använda sidentvål, eller en äkta marseilletvål som är gjord på olivolja. Tvålar kan man endera lägga i en liten tvålpåse och gnugga upp lödder, eller bara gnugga upp. Eller så kan man riva tvålen på rivjärn och lösa upp i vatten.
Lite ättika sista sköljvattnet är bra till både ull och siden.
För resten kan det vara värt att nämna att ylle inte ska tvättas för ofta. Vädring kan man komma långt med. Exempelvis merinoull är till och med självrenande på något sätt.
Jag tänker att man borde kunna använda såpa, eller är jag ute och cyklar nu?
💖🧡💛💚💙💜
Jag har inte testat, men det borde gå bra för det finns inga syntetiska tensider i såpa vad jag vet.