Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketterhusmorspratövrigt
Läst 204 ggr
[SonjaG]
2

Doft

Jag fick ett par sockor av en kompis. Jättefina men det följde med en doft.
Det kan vara från doftljus, påminner om den det.
Den är genomträngande om än inte jättestark. Men vi gillar den inte och den verkar sitta kvar i rummet .
Jag har haft dem på vädring ute, och jag har tvättat och sköljt de noga. Men doften är ändå kvar.
Har ni ngt bra tips hur jag får bort doften? Ngt att hälla i sköljvattnet?
Tacksam för hjälp, annars måste jag nog slänga dem!

• Redigerat 2021-03-21 14:34 av DesK
Sabah
3

#0: Ättika ska vara bra att ta bort dofter med, prova att ha det i sköljvattnet!

💖🧡💛💚💙💜

Vixxen
2

Ja, ättika har jag använt till många saker som luktat ordentligt. Till och med svettdoft går att få bort med ättika.

Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Te iFokus är ett gratis diskussionsforum där du kan diskutera te och andra terelaterade saker med andra tedrickare!
[SonjaG]
3

Tack snälla ni, det ska jag absolut testa.
Jag häller det alltså i sköljvattnet och låter ligga en stund?
Hur mycket och hur länge, är bra att veta.

Sabah
0

#4: En skvätt och en stund, ett äkta husmorstips! 😉😃 Till ett par sockar kan det inte behövas så mycket kan jag tänka.. En halv till en matsked? Hur länge får du nog känna själv, det kan nog bero på material och hur stark doften är. Hoppas det går bra, berätta gärna! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

[SonjaG]
1

Tack. Jag tog nog lite mer. Det fick ligga en bra stund.
Sen tvättade jag dem på vanligt sätt.
Men jag tycker nog att det luktar ändå. Grrr
Väntar tills i morrn när dom torkat, då får jag ta nya beslut.
Kan det vara ett tvättmedel som luktar så, vem vill ha ett sånt tvättmedel?

Sabah
0

#6: Ojdå! Var det så svårt att bli av med doften! Det kanske måste ligga ännu längre i ättika då! Några andra tips har jag inte, hoppas det löser sig! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Vixxen
1

Testa att låta det ligga och dra en stund och tvätta igen. Luktar det forfarande tvätta en gång till.

[SonjaG]
0

Jättekonstigt detta. Idag luktar det fortfarande, kanske ngt mindre. Nu har jag hängt ut dem på balkongen igen.
Om det inte försvinner gör jag som Vixxen skriver, eller slänger dem! De låg ganska länge i ättikan, nästan 1 tim.
Hade ingen aning om att det fanns sådana dofter som är nästan omöjliga att få bort. Jag törs inte lägga dem i tvättmaskinen, doften kanske inte går att få bort därifrån heller!

Vixxen
1

Lycka till!

[SonjaG]
1

Tack.

MonicaLagerquist
2

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer

[SonjaG]
4

De låg hela dagen och hela natten i ättika!
Sen tvättade jag dem i rätt stark såpalösning.
Jag tycker att de luktar mycket mindre nu. Så pass svagt att jag kan använda dem.

Vilket jobb! Jag undrar verkligen vad det var för medel/kemikalie som hon tvättat dem med, givaren.

Vixxen
3

Bra att de går att använda nu iallafall !

Sindri
2

En sak som kanske inte alla är medvetna om är att det är svårare att få bort lukter i kyla än i värme.
Att hänga sockorna ute i kylan konserverar mer än tar bort. Jämför med hur lukter kan sprida sig i kylskåp, men inte i ugnen.
Ett bra sätt att få bort dofter är att torktumla om plagget tål det. Annars att hänga ovanför ett badkar (gärna innanför ett duschdraperi) och så spola hett vatten med duschen så att ångan stiger upp.
Om man har bastu kan det vara idé att hänga in plagg där när man bastat klart.

MonicaLagerquist
2

#15 Bra tips.

Vi brukar sätta ut glasburkar som har lukt kvar i solen ett par dagar då försvinner lukten.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2021-01-25 08:30 av MonicaLagerquist