Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettskuraochdona
Läst 497 ggr
MonicaLagerquist
1

Rengöra toalett

Nu behöver jag era bästa tips på att rengöra kröken i toaletten.

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
1

Ekotipset på Instagram har ett bra tips.

https://www.instagram.com/p/CKTZanzl49c/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
MonicaLagerquist
1

Okej Testar med ättika
Tack

Carmarino
1

Lycka till. Berätta gärna om det funkade. Har inte själv provat, men sett många på Instagram som gjort det. Det funkar tydligen även runt kranarna på vasken och i badkarsavloppet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
0

Om det är riktigt illa, så är det nog bara saltsyra som hjälper. Det har jag fått använda då och då genom åren. Underhållsrengöring med ättika och bikarbonat är toppen 😊

/Désirée

MonicaLagerquist
1

#4 Det är dessvärre riktigt illa.

Carmarino
1

#4: Det är många som visat bilder på toaletter som varit riktigt riktigt fula, och då har de låtit ättikspapperet ligga kvar länge (45-60 minuter eller längre har jag för mig). Sedan har det gått att skrapa bort smutsen och det har blivit väldigt rent.

MonicaLagerquist
2

Det börjar släppa.Tror att det får stå över natten.

MonicaLagerquist
1

Suck.Fortfarande beläggning kvar.Skapade bort en del och nu är det ny ättika på.

Tur att vi har två toaletter.

MonicaLagerquist
2

Det tog ett dygn men nu så är toaletten ren. Det som till sist fick den tjocka kalt i och smutsen var att jag laddat i en diskmedelstablett och hällde på kokande vatten. Sen tog jag en bordskniv och spärrade bort kalken. Nu ska jag se till att det aldrig ska bli så här igen.
Vi har ju sen en tid tillbaka efungerande avhärdare.

MonicaLagerquist
4

Nu är det en månad sen jag fick bort alla kalksmuts och det ser ut som om det inte bildas nytt nu när vi har avhärdaren på rätt nivå.Så skönt.

Grodan
2

#10 Avhärdaren?

Jag har en ren toalett… utom en liten tunn brun kalkrand precis ovanför vattennivån. Det är så irriterande att jag aldrig får bort den. Men tipset i denna tråd vill jag nog ändå inte gå efter. Jag föredrar att hälla i något som löser upp det istället för att skrapa och hänga i toastolen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DesK
1

#11 Grodan, den får du enkelt bort med hjälp av saltsyra.
Även jag undrar över Avhärdaren?

/Désirée

• Redigerat 2021-08-22 09:19 av DesK
CasaRamon
1

Jag använder ättika. Häll en skvätt i toaletten på kvällen, så är missfärgningen i regel borta nästa morgon. Annars gör om det igen.

Grodan
3

#12 Ok. Läst att citronsyra är typ lika bra, stämmer det?

#13 Funkar inte. Har gjort det nu i flera månader, randen är kvar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
1

Sen vi fick ny fungerade vattenavhärdare håller sig toaletten sig ren och kalkfri.
Använder bara vanlig allrengörning eller såpa numera.

CasaRamon
1

Har läst att coca-cola är bra att rengöra toaletten med. Då förstår man hur dåligt det är att dricka.

[RasaNebulis]
1

Nu har jag visserligen inte problem med min toalett, men undrar ändå, hur menar ni med att "skrapa bort" efter att ni använt ättika?
Använder ni toalettborsten, eller är det något annat ni menar?

#17: Aha, där ser man. Vilken tur för mig då att jag inte tycker om cola. 😅

MonicaLagerquist
1

#18 tidigare fick vi kalkavlagringar som man fick lösa upp och sen skrapa bort.

• Redigerat 2022-06-20 15:55 av DesK
[RasaNebulis]
2

#19: ja, men vad använder ni till att skrapa bort det?
Toalettborsten?

MonicaLagerquist
2

Baksidan på en diskborste.

[RasaNebulis]
0

#21: Okej, tack för svar. 🙂

Vixxen
2

Har använt Kalkosan.