Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketterhusmorspratskuraochdona
Läst 224 ggr
DesK
2

Vädra sängkläder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det är sånt här underbart soligt 🌞 väder, så brukar jag försöka komma ihåg att lägga ut mina sängkläder på altanen, några timmar mitt på dagen. Tycker det blir extramysigt att krypa ned i dem på kvällen då 😊 Eftersom Zaki sover med mig i sängen, så tvättar jag lakanen en gång i veckan, men tycker i alla fall om att vädra sängkläderna. Om det är fint väder när jag tvättar, så vädrar jag täcken och kuddar, medan lakanen tvättas.
Hur gör ni?

/Désirée

Niklas
2

Jag hänger aldrig ut sängkläder. Däremot bäddar jag inte sängen utan låter den vädra under dagen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
1

Senaste "trenden" på Instagram är att torka kläderna utomhus i minst -5 grader. Då ska tvätten tydligen dofta otroligt gott. Eftersom vi sällan har så kallt här i syd, och eftersom jag inte har någonstans att hänga tvätten på tork utomhus, så har jag inte testat själv.

https://www.instagram.com/p/CJ_rcEHF-KL/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
Maria
1

Jag hänger aldrig ut sängkläder. Bäddar inte heller 😉
Kan tänka mig att det är friskt att lägga sig i vädrade lakan men det är jag alldeles för lat för 😉

/Maria

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Niklas, jag brukar göra så här, när jag går upp, men innan jag ger mig iväg brukar jag bädda sängen 😊 Far var textilhandlare, så det var han som lärde mig att göra så 😊
#2 Carmarino, aha det gjorde vi när vi bodde i Dalarna.
#3 Maria, ha ha 😊 jag som tycker att jag är lat 😎

/Désirée

MonicaLagerquist
1

Jag vädrar sängkläderna en gång i veckan.Varje söndag vädrar jag och tvättar samtidigt lakanen.Bäddar i samma lakan på kvällen.Så härligt att ha vädrade sängkläder och nytvättade lakan.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2

Jag är nog lite skadad från min barndom och min pedantiska mamma😉

Hemma var lakanen stenmanglade och vi hade tjocka yllefiltar som täcke med ett överlakan. Morsan stoppade om mig så att jag låg som en mumie.
Visserligen var det underbart med manglade lakan men….

Det var inte bara sovrummet utan allt var pedantiskt och när jag flyttade hemifrån så var det en befrielse att ha det rörigt och på mitt sätt.

Min troslåda och min strumplåda är fortfarande efter alla år en salig röra och det känns som ett slags uppror när jag öppnar dem haha.

/Maria

DesK
1

#5 Monica, det är min ambition, men går ju inte så bra när det regnar 🌧
#6 Maria, ha ha 😁 jag förstår dig! Far min var pedant, han strök lakanen för mangel hade han ingen. Mor min var en fruktansvärd slarver, så jag fick för mycket av båda ytterligheterna. Så jag är nått slags mitt emellan 😊

/Désirée

MonicaLagerquist
2

#7 Vi har tak på altanen så där kan man alltid hänga.

Niklas
2

Det finns för många roliga saker att göra och livet är för kort för att lägga tid på bäddning. När jag dör vill jag inte bli ihågkommen för att jag bäddade och städade. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lussan20
2

Jag vädrar ibland pga astman, mot kvalster mm. Kaoslådan är strump och troslådan. Jag har lagt av mig mycket sedan alla barnen flyttade hemifrån, min tid nu! Mvh/WL

MonicaLagerquist
2

#9 Min allergi mår bra av att det är rent i säng och sovrum.

[SonjaG]
2

Viker upp täckena mot fotändan varje morgon.
Vid lakansbyten hänger jag ut täckena för vädring några timmar.