Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 174 ggr
DesK
3

Min trädgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Eller snarare leråker….
Vi grävde ju för nytt avlopp i höstas. Så nu får jag en nystart i min trädgård. Kom med era bästa tips och idéer. Vad tycker ni att jag måste ha?
Det finns några vinbärsbuskar, rhododendron, magnolia, syrén, rönn. Vill sätta ett äppelträd och ett plommonträd och göra kryddgård med hjälp av pallkragar. Tomten sluttar mot sydväst, så det är mycket sol. Altanen och trappan ska vi byta iår.
Alla tips emottages tacksamt!

/Désirée

Maria
3

Kanske en vindruvsspalje med tanke på solen?

/Maria

Lussan20
4

Det är fint!
Bladen kan man göra vinbladsdolmar på. Jag gav blad till mina nya grannar där jag bodde förut, så fick jag dolmar. Bra byteshandel! Mvh/WL

Sindri
3

Om jag någon gång får en ny trädgård så skall jag bara odla i förhöjda bäddar. Jordgubbar, sallad, örter, tomater, vitlök, lök, kål, morötter…….Ja, allt utom potatis och buskar.
Men jag skall inte ha pallkragar i trä igen. De måste bytas ut ibland - och vilket jobb. Klär man inte in dem i plast (vilket känns sådär) så läcker de ut jord och det växer ogräs emellan lagren.
Drömmen är att mura i tegel, alternativt gjuta i betong, eller få tag på såna stora cementrör.
Om du skall ha såna bäddar med pallkragar eller annat så spara allt du kan av ris och löv och annat trädgårdsavfall att "bädda med" under jorden.

Det finns äppelträd som har flera olika sorter inympade, då kan man få en längre säsong med egna äpplen. Vi har åtta olika sorter på tre träd.
Päron skall du väl ha - ett ypperligt läge för det.

DesK
1

Maria, det finns en vinplanta nedanför altanen, får se om den har överlevt massakern. Kanske borde skaffa en kompis till den i så fall 😊
Wonnalesan, bra med sån byteshandel 😊
Sindri, där sa du något! Ska klura lite på hur jag skulle kunna göra upphöjda bäddar 😊 Familjeäppelträd blir det, för jag har ju inte så jättegott om plats. Päron har jag inte ens tänkt på!

/Désirée

Vixxen
2

Körsbär är ju ett måste!

Maria
2

Svarta vinbär är gott tycker jag. Där kan man använda både bären och bladen men jag vet inte om det var svarta du hade?

/Maria

DesK
1

Maria det är nog bara en svarta vinbär som har överlevt 😊 Får se om jag sätter någon fler. Krusbär skulle jag också vilja ha 😊

/Désirée

Maria
2

Aha.

En fläder kanske?

/Maria

DesK
1

Fläder - självklart! 😊

/Désirée

Vixxen
3