Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketthusmorsprat
Läst 146 ggr
DesK
0

Pelletspanna som krånglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I mitt hus finns en pelletspanna, den har krånglat sedan jag flyttade hit. Den stannar så gott som alltid när det blir lite kallare ute. Enligt folket i bygden, så är han som servar den och har byggt pannan, den i särklass bäste inom sitt område i hela Västra Götaland. Personligen tycker jag att det är konstigt att jag ska behöva kalla hit den gubben flera gånger om året och alltid är det någon del som då måste bytas. Tändaren har han bytt varje år och han satte in en ny brännare för 2 år sedan. Trots detta så krånglar pannan. Någon som har några handfasta tips på vad jag kan göra åt detta?

/Désirée

_Fisken
1

Man kan prova att byta pelletsleverantör. Kvalitén på pelletsen är en del i hur bra det fungerar. Inte alltid så lätt att byta leverantör men jag åkte o köpte lösa säckar under en period och insåg att vår vanliga bulk-leverantören vi hade inte köpte från samma ställe som tidigare och därmed fick sämre kvalité. Jag klagade och han berättade att han köpt från baltikum vilka hade mer bark i pelletsen.
Sen strulade det för oss ialla fall under en lång period men det berodde på att viktiga gummivingar vi fått som reservdel inte hade rätt mått utan vilket ledde till att de läckte luft. Det gjorde att brännaren stannade då och då. Tidigare hade den fungerat 100% i 8 år sommar som vinter.
Att grejer går sönder i själva brännaren kan ske ibland men borde inte hända kontinuerligt.

DesK
0

Jag har provat de olika leverantörer som leverar hit och de som jag kan köpa i butik. Den enda skillnaden som jag har märkt är att om jag tar hem pellets på bulk, så är kvaleteten något sämre. Så därför köper jag i säckar.
Att behöva ta hit reparatören 2-4 om året, för att byta något känns inget vidare. Jag funderar allvarligt på att kasta ut eländet! Fattar inte att ett värmesystem kan vara så driftosäkert!

/Désirée

MonicaLagerquist
1

#2 Låter märkligt att ni behöver hjälp så ofta.Nått fel måste det ju vara då.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
3

Kanske ett försök att byta "gubbe" istället för pellets. Även om alla säger att han är den bäste så kanske det är bra med en second opinion.

/Maria

Vixxen
1

#4: Klok tanke!

DesK
0

Har försökt byta gubbe, men inte hittat någon annan som vill eller kan åta sig detta. Alla säger att det bästa är att byta värmesystem.

/Désirée