Vad ska jag odla i mina pallkragar?
Squash kanske? Själv älskar jag Mangold och det är så tacksamt att odla då man plockar blad och det växer nya hela tiden.
/Maria
Ja, squash blir det så klart och mangold, var längesen jag odlade, men jag älskar mangold. Den är både vacker och god. Har du några favoritsorter?
/Désirée
Jag har odlat både de vanliga med vita stjälkar och de med olika färger men jag tycker den vanliga blev kraftigare och lättare att odla. Växte liksom bättre.
/Maria
Maria, då satsar jag på den vita i år, jag har bara odlat den vita tidigare.
/Désirée
Lök ihop med morötter, vitlök (den skall egentligen sättas på hösten men man kan gott stoppa ner klyftor lite här och där på våren som "sommarvitlök" Går inte så bra att lagra, men håller en del skadedjur borta), kål, jordgubbar.
Testa att odla squash på höjden, det gjorde jag i somras. Satte ihop två sidor kompostgaller som ett upp-och-nervänt V och lät plantorna klättra upp där. Man får större skörd på liten yta. Blanda grönsaker med ringblommor, krasse och tagetes, de håller också en del skadedjur borta.

Ängssyra som man kan förvälla och ha i frysen och sen koka soppa på.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Tack för många bra tips! 🙏
#5 Sindri, att odla på höjden ska jag prova och likaså att sätta lök /vitlök, ringblommor, krasse och tagetes. Vill gärna prova att odla lite kål också 😊
#6 Monica, odlar du ängssyra? Finns det frön att köpa av den? Jag är ju så sugen på att göra din ängssyresoppa 😊 Fast jag behöver få ditt recept till den också 🙏🤗
/Désirée

Ja vi odlar det sen ett antal år tillbaka.Vi fryser in i plastpåsar så att vi kan äta soppa en gång i veckan under sopptiden.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/angssyra.html?gclid=EAIaIQobChMIzdu7zKrk7wIVBN-yCh0loQ9kEAQYAyABEgI2hfD_BwE
Recept på soppan har jag inte men jag gör ungeför så här.
4 dl koncentrerad förvälld ängsyra som är mixad-
1 lök
1 buljongtärning
ibland har jag i en kokt tärnad potatis eller potatismos om jag har det i kylen.
lite olja eller smör
fräser den finskurna löken ett par minuter.
I med ängssyran buljongtärningen och ca 6 dl vatten
Kokar en liten stuynd.Man kan om man vill ha den lite mildare ha i mjölk eller grädde.Vill man ha soppan lite tjockare reder man m´bara av den med lite mjöl. Serveras gärna med ett kokt ägg.
Kattutan men stolt Plåtis ägare