tillagning av havregrynsgröt
Gillar och effektivisera saker som utförs ofta. Ex. koka havregrynsgröt. Lite tråkigt med nersölad kastrull eller en grötexplosion i micron. Sulligt värre.
Ville hitta nåt enklare sätt.
Kom på följande (kanske väl känt redan men inte för mig):
Ta din skål
Ha i några nypor salt
På med 3 dl kokande vatten och rör om lite så saltet löses.
Ha i 1.5 dl Gyllenhammars havregryn och rör om
Låt stå i ett par minuter
Klart.
Sååå enkelt. Ingen sullig kastrull. Inte sull i micron.
Har aldrig varit med om någon grötexplosion i micron.
Blötlägger grynblandning, salt och vatten på kvällen innan i tallriken.
Kör tre minuter i micron på morgonen. Aldrig några problem! Supergott och lättsamt!
- Redigerat 2021-05-15 14:10 av Vixxen

Har aldrig varit med om explosition när jag kokar gört i micron.
1 dl havregryn
2 dl vatten
3 minuter i micron.
Stolt ägare till tre La permer
#0: Ah, det är ju också ett smidigt sätt!🙂 Nu äter jag inte havregrynsgröt längre men annars hade jag lätt testat det, även om jag inte haft något problem med micro-varianten heller! Har dock sett att det är olika på microvågsugnar, men man lär sig ju den man har! När jag kom till stugan kokade alltid gröten över första morgonen, jag fick lov att ställa ner effekten på den, hemma hade jag den på högsta. 😃
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-05-15 16:43 av Sabah
Jag gillar inte microvariant utan kör kastrull men tipset i #0 är ju värt att prova 🙂
/Maria
Gröt i micron gör att plastskyddet (som ska förhindra en explosion när den kokar) blir kletigt på undersidan. Sen blir djupa tallriken kladdig uppåt kanterna. Det är väl för att det kokar till lite.
Låter man det dra i hetvatten några minuter så blir det fint.
#5: Tänkte inte på att jag alltid kör utan lock.
Gröt i micron exploderar enbart ifall man använder lock så jag använder aldrig lock
#7: Locket är ju ett sånt där stort som är "luftigt" och brukar följa med micron. Det exploderar när man värmer lite för länge. Då kokar det och det stänker runt.
#8: Testa utan locket! Har aldrig exploderat för mig.
#8 Det är sånt lock jag har till mikron men det ska man aldrig använda när man kokar gröt i mikron för då blir det gröt överallt så bättre köra utan lock
Den som är lite äventyrlig kan prova ”overnight oats” i stället. Då är det inget som behöver kokas heller. 🙂
» Swedish overnight oats - a superb vegan meal - vegan-foods - Veganism | Savvity Network