Receptfritt lyckopiller?
När man lever med ångest hela livet, lär man sig vad som får en att må bättre.
Och det finns så mycket man kan göra för att må bra en liten stund.
Motion, dans, måla, spela spel irl med vänner mm..
Även mat och preparat fungerar. Kanske inte i längden. Och en del saker fungerar utmärkt på en del och sämre på andra.
Diverse örter som te. Stenålderskost med mycket nötter.
Flera frukter och bär och nötter sägs mota bort ångest osv osv.
Nu undrar jag vad ni har för tips?
- Redigerat 2021-06-20 07:06 av Grodan
Skratta !
#0:
Sätta sig i en riktig finsk bastu där du tar en skopa och häller vatten på dom varma stenarna så det pyser, Phooohhh . .
Sedan en sak till : Säg till alla : Du är värdefull , vi älskar dig som du är!!
Kramar om!!
HH 🙂
- Redigerat 2021-06-20 08:47 av DesK
Kosten och tarmhälsan har mycket stor betydelse för den mentala hälsan. Det finns det mycket forskning på numera. Dock hjälper det inte att vid enstaka tillfällen äta mat som fixar god tarmhälsa, utan det måste vara en livslång vana. Som du själv nämner så är nötter och frön mycket bra och bör ingå i den dagliga kosten, fermenterat är också något som bör ingå dagligen. För att få god tarmhälsa måste man också äta fiberrikt. Exempel på fermenterat är yoghurt, surdegsbröd, surkål och kimchi. Det finns en del recept på sånt på mina sajter, Matlust, Matbröd och Kost 😊
En härlig bastu och ett gott skratt lättar också upp. Soligajag ger bland det allra bästa tips som finns, säg till alla, du är värdefull, jag tycker om dig som du är och kramar är så betydelsefullt för oss alla.
/Désirée
#0: Mitt tips är LCHF
När magen och kroppen mår bra, så mår också psyket bra. Men som tidigare sagts, så är det en livsstil, inte någon tillfällig diet.
Problemet är att ha energi att vänja sig vid andra vanor.
Ångest tar energi och att ändra på sina vanor kräver i många fall ansträngning.
Motion i alla former är ångestdämpande från skogspromenader till rejäla löppass.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3:
Tack så mycket Desk .
Jag är denna glädjespruta som vill alla väl. Ta hand om de som mår dåligt , peppa dom på olika sätt. Tala om för dom att dom är värdefulla.
Denna ensamhet som blev när pandemin slog till, den är inte en egen vilja utan den blev ett måste. Det är jobbigt för många.
Jag är en sådan person som njuter utav att vara ensam då och då, men det beror oxå på mitt tidigare leverne.
Behöver ta det lugnt och inte stressa runt hela tiden.
Ha en fin kväll!
Massor med kramar!
HH 🙂
- Redigerat 2021-06-26 19:41 av DesK
#7:
Tack ännu en gång Desk .
Myser och tar det lugnt.
HH 🙂
Orgasmer är otroligt bra. 👌🏼
Men att lyssna på dina behov och unna sig de. Inte säja JA när du Vill säga NEJ.
Sätta din favorit låt och dansa loss skaka av de negativa.
Perfekt grej att starta morgonen med ☺️
Dianabuala
Jag har ätit Safframyl i 6 veckor nu. Även i kombo med andra kosttillskott och märker av en förbättring. Jag tar itu med saker. Jag städar undan. Jag försöker ta hand om mig själv bättre.
Jag har även gjort affirmationsaffischer till mig själv som jag hängt upp i hemmet.
Enkla och bra.
En är bara ett glatt ansikte.
#10: Djur är absolut bäst.
Att ha folk att umgås med gör en också på lite bättre humör.