Identifiera skalbagge..
Pälsänger
#1 nej du skämtar?!
Nope.
Just nu flyger många skadedjur omkring. Jag hittar dagligen mjölbagge och fläskänger i mitt hus. De har flugit in för att lägga larver någonstans. Så det kan vara så i ditt fall också. Behöver inte betyda att du har en invasion…
Jag tycker också det ser ut som en Pälsänger.
Tyvärr kommer de ju utifrån så hur man än städar så kan de komma tillbaka.
/Maria
Helt klart pälsänger.
Hade en hel invasion av dom i en lägenhet jag bodde i för några år sedan. Var vidrigt 🤮
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-06-26 15:46 av Cireea
#5 hur fick du bort dom?
#6 Det fick vi inte under tiden jag bodde där. Dom fanns där redan när vi flyttade in och trots alla knep och städ fick vi inte bort det helt och hållet under den perioden vi bodde där.
Hyresvärden fick meddelande om problemet i samband med flytt och jag antar att dom ficka ta in Anticimex.
Några tips:
- Använd cederträolja att torka av lister och golv med och cederträkulor att ha i garderober och bland andra textiler.
- Tvätta alla textiler eller torktumla på hög värme
- Ånga säng och in under lister för att ta död på larver och baggarna
- Tejpa för listerna så dom inte kan sprida sig i väggarna
- Städa ofta (vi städade varje dag i flera månader)
- Fällor, finns specifika fällor som fångar in hanarna (larver och baggar) vilket gör att dom inte kan föröka sig mer. Mycket effektivt.
Alla dessa ovan använde vi oss av och det hjälpte mycket. Hann aldrig bli klar med problemet då jag flyttade därifrån men jag märkte stor skillnad.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-06-26 17:19 av Cireea
Man tömmer garderober, skåp, lådor, dammsuger och dammsuger.
En riktig "döstädning" alltså. Men man blir av med dem.
De gillar inte starka lukter. Cederolja, svartpeppar, vitpeppar, kryddnejlikor.
Vi använder allt sånt i garderober och byråar och när vi lägger bort ylle för sommaren. Har aldrig sett några baggar.