Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: tips
Läst 203 ggr
Eda
6

Löst problemet med för liten frys

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min befintliga frys är alldeles för liten har jag speciellt märkt nu när jag handlar hem så gott som all mat ungefär var 10:e dag genom näthandel.

Större frys får jag inte plats med i köket, men trots det är nu problemet löst på två sätt. Dels genom att jag hittade en pytteliten frys med rum för 33 liter, denna frys fick med god marginal plats under ett arbetsbord i hobbyrummet och dels genom att jag sparade en mängd 1 liters mjölk-och juiceförpackningar som jag klippte av överdelen på och diskade. I dessa har jag lagt plastpåsar och fyllt med allt som var förpackat i påsar d.v.s. bär, grönsaker, köttbullar m.m. och sen satt etiketter på överst. På detta sätt blir frysen maximalt packad på höjden och jag hittar snabbt vad jag vill ha.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

DesK
2

Smart idé! 😊 Jag brukar packa köttfärs i påsar och platta ut till tunna paket. Då tinar de fort och om man vill göra köttfärsröra, så kan man lägga färsen direkt i pannan eller grytan.

/Désirée

Eda
1

#1: Smart med köttfärsen, nästa gång jag köper köttfärs skall jag testa om man kan rulla ihop tunna köttfärsplattor och ställa dessa på högkant i en ask.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

DesK
1

Berätta gärna hur det går med det sen 😊

/Désirée

Eda
1

#3: Det skall jag göra, men det dröjer nog för nu har jag drygt 1 kg köttbullar i frysen! 😊

MonicaLagerquist
1

Jag packar mat i platta påsar fryser in på en bricka sen är det lätt att stapla på varandra. Nu är jag ju så lyckligt lottad att jag har tre fullstora frysar.

Stolt ägare till tre La permer

Eda
1

#5: Jag förstår att det är praktiskt och tar liten plats, men är det inte svårt att hitta vad du skall plocka fram? Förut fick jag alltid leta, eftersom jag inte kom ihåg var jag hade placerat maten.
På mina nuvarande askar har jag nu flyttat etiketterna så de är överst ovanpå plastpåsarna och när jag drar ut fryslådan ser jag på en gång vad samtliga innehåller.
Har jag små påsar med t.ex. dill, persilja och gräslök lägger jag dessa i samma förpackning och skriver KRYDDOR överst.

CasaRamon
2

Jag sätter alltid etiketter på mina fryspaket. Men gör dessutom en lista där jag skriver vad som är längst ner osv. Sedan stryker jag vartefter det tas ut.

MonicaLagerquist
1

Jag har korv i en fryslåda,fisk i En annan osv så det är enkelt att hitta. Gravad lax datummärker jag.

Stolt ägare till tre La permer