Bakpulver och vatten
Tänkte rengöra min spis med bakpulver och vatten men ska verkligen bakpulver och vatten skumma?
Jag glömmer aldrig när jag skulle testa ett recept från nätet med just bakpulver och vatten. Jag minns inte måtten men det skummade ur ugnen och det tog evigheter innan jag fick den ren igen.😃
/Maria
Visst skummar det. Bakpulver är ett jäsmedel som reagerar med vattnet. Det är så man ser att det inte är för gammalt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Javisst och om du tillsätter någon syra, så skummar det ännu mer 😊
/Désirée
Inte blev ugnen särskilt ren heller. Möjligtvis för att jag torkade skum i evigheter😃
/Maria
#4 hehe ajdå.. jag kanske ska testa att rengöra med något annat..
Är det själva spishällen kan du testa med sockerbitar. Det tar lite tid, men det blir rent.
https://www.koket.se/rengor-spishallen-med-ekotipset
Ugnen fixar du så här:
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Jag testade att göra rent min spishäll efter det här receptet:
Bikarbonat funkar också bra till rengöring av släta spishällar.
Pudra spishällen med bikarbonat.
Fukta två kökshanddukar med varmt vatten och lite diskmedel.
Lägg på handdukarna och låt ligga i en kvart och torka sedan av spishällen.
Fungerade helt klart över förväntan. 😄
// Harley

Jag har blandat vatten,tvål och ättika i en flaska. Sprejar på spishällen,pudrat på med bakpulver. Låter stå någon minut tar en skrubb svamp och tvättar av hällen. Torkar sen bort med en fuktad disktrasa. 1 del ättika och 4 delar vatten en slatt flytande tvål.
Stolt ägare till tre La permer
#8 jag tänkte göra rent den invändigt: