Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: skuraochdona
Läst 240 ggr
Niklas
1

Hur göra ättika mer trögflytande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ättika är bra till många saker i hemmet. Inte minst rengöring. Det löser bland annat upp kalkbeläggningar mycket effektivt.

Det enda jag tycker är svårt med ättika, är att det i vissa sammanhang är för lättflytande. Jag önskar blanda det med något som gör det aningen tjockare och mer svårflytande.

Runt kranar lagras det lätt kalk. Om jag häller på ättika som den är hinner den dunsta eller rinna bort innan den har gjort maximal nytta. Det går att lägga hushållspapper runt kranen för att hålla kvar ättikan, men finns det inget enklare sätt?

Helst vill jag blanda det med något som gör det mer trögflytande men fortfarande kan sprutas ur en sprayflaska. Har ni några tips?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maleficum
3

#0: Jag använder främst citronsyra numera när jag tar bort kalk hemma (kokar upp vatten med citronsyra i vattenkokaren, då blir även den avkalkad, sen när det svalnat lite häller jag det runt diskbänken (eller vad som nu ska avkalkas) och låter stå en liten stund och sen är det enkelt att få bort avlagringar (man kan även ta citronsyran direkt och gnugga med en fuktig svamp eller liknande).

Ibland häller jag på lite bikarbonat där det är som värst med ingrott gojs och sen försiktigt häller eller sprutar på citronsyra (funkar med ättika också) och låter det bubbla färdigt (är det fortfarande lite torr bikarbonat har jag på lite mer av vätskan). Denna metod har gjort det superlätt att få bort väl ingrott kalk från kaninens toalåda (som varit omöjligt att försöka skrubba bort).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

_Fisken
0

Potatismjöl blir väl som tapetklister eh?

Niklas
1

#2: Det är kanske inte riktigt så klistrig jag tänkte mig. 😀

#1: Smart tvåflugssmällning med vattenkokaren! 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

_Fisken
1

#3: Du måste justera mängden potatismjöl så det blir lite klibbigt. Sen får det ju inte stå så länge så det torkar fast.