Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etiketttvätt
Läst 160 ggr
Sabah
2

Gammalt bakpulver

Om man ska använda bakpulver till annat än att baka, spelar det någon roll om det är gammalt? Hittade en öppnad burk längst in i skåpet.. Bäst före 2006…Såg ett tips om att tvätta duschdraperiet med bakpulver.

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2

Vilken bra idé att använda bakpulver som har blivit gammalt på det sättet!

Kan inte tänka mig att det spelar någon roll för sådan användning att det blivit gammalt? Beståndsdelarna som tvättar är ju desamma, tänker jag …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
1

Håller med Magi-cat, sen kan jag säga att jag aldrig tittar på datum på bakpulver och många andra torrvaror. Vet att jag har bakat med bakpulver som varit flera år gammalt utan problem.

/Désirée

Sabah
2

Det låter bra, då kör jag igång tvättmaskinen! 🙂👍🏻

Bra att veta att det går att baka med också! 🙂👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
1

#3 Så bra, berätta hur det går! 🙂 👖👕🧦

Sabah
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hängt upp det, ser fint ut! 🙂👍🏻Har tvättat det med tvättmedel och 1 dl bakpulver, tillsammans med några handdukar (de gnuggar plasten ren). 40°

Förra gången jag tvättade duschdraperiet följde jag ett annat recept.

1. Tvätta först med halva mängden tvättmedel och några handdukar.
  2. Tvätta en gång till men nu med 1 dl ättika.
    Jag hängde upp det efter detta men enligt receptet skulle man sedan lägga det i en hink eller skål med åtta liter varmt vatten och hälla i 250 ml vanligt salt. Försäkra dig om att saltet löses upp och låt duschdraperiet ligga i blöt i fyra timmar. När de fyra timmarna har gått, häng upp draperiet med en gång.

Jag kan inte säga vilket som var bättre, då jag inte följde receptet fullt ut och duschdraperiet var betydligt mer ingrott den gången. Den här gången blev det kanske lite renare men det var ju renare redan från början..

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2

Tack för tipset, jag ska följa det någon dag! 😊