Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikett: skuraochdona
Läst 177 ggr
DesK
4

När inget annat hjälper! Rengöring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ju problem med att vattnet missfärgar, vattenkokare, thermosar, diskhoar, handfat och toa. För ett tag sen läste jag ett tips att använda mskindiskmedel för att få bort missfärgningar. Så jag köpte en påse maskindiskpulver och provade att få rent thermosarna, de blev som nya 😊 Vattnet med maskindiskmedlet gjorde även rent, diskhoar, handfat och toa, så samma vatten kunde användas till flera saker. Kanske är det ett bra tips för någon fler än oss 😊

/Désirée

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

När du säger "missfärgar" syftar du på att det bildas kalk på "vattenkokare, thermosar, diskhoar, handfat och toa"? Eller är det något annat i ditt kranvatten som "missfärgar"?

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

DesK
2

Nja, det är snarare en brun beläggning liknande den som kan bli efter te och kaffe. Glömde ta en före-bild tyvärr.

/Désirée

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

#2: Brun beläggning? Det låter ju nästan som om du skulle ha någon form av rostbeläggning i ditt kranvatten. Kalk ger ju mer en vit/grå beläggning.

I vart fall, bra att du hittat ett botemedel!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

DesK
2

#3 Nej, så gamla rör har jag inte i mitt hus. Huset är byggt 1985. Det är från min egen brunn, jag väntar på att firman som har satt in vattenreningsverket, ska komma hit för att se över och förbättra filtret. Vattnet är tjänligt, men inte superbra.

/Désirée

TatsuOni
2

#3 Jag brukar också få bruna missfärgningar i mina termosar av kaffe och te. Det är inte kalkbeläggningar (vilket jag också får, men de ser annorlunda ut och lossnar med citronsyra).

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Torparmor
1

Är brunnen grävd eller borrad?
Ska firman ta vattenprov och analysera?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
1

Brunnen är borrad och vattenprov inskickat

/Désirée

TatsuOni
1

#7 Har ni fått veta något om vattenanalysen än?

DesK
1

Vattnet är tjänligt, jag fick analysen i veckan. Nu går vi vidare med att förbättra befintligt vattenreningsverk.

/Désirée

TatsuOni
1

#9 Lycka till! 🙂

DesK
1

Tack, jag hoppas att det räcker med att renovera och komplettera befintligt filter.

/Désirée