Husmorstips iFokus

Husmorstips

Etikettövrigt
Läst 154 ggr
_Fisken
1

Bänkhöjd o sitta vid

Måste fråga er. Ett bord man sitter vid är ca. 74-75 cm högt. En köksbänk sitter på höjden 90 cm så vitt jag vet. Är det ok med lite högre (snurr)stolar och sitta vid en bänk på 90 cm och pyssla? Eller är det nödigt och sänka ner bänken till 74 cm? Har nån så hemma? 90 cm bänk och sitter vid?

Orsak till frågan;
Ska bygga ut köket med en del för hobbybruk. Bänkar som ett L placeras på hurstar från IKEA. Fortsätter därmed med ny bänkskiva på samma höjd som bef. köksbänk längs väggen men med ett högskåp mellan. Bänkskivan hamnar dock på 90 cm höjd. Inte på 75 cm. Fördelen med 90 cm är att man kan stå o pysslar också.

Inser att det inte är ett Husmorstips men kanske efterfrågar ett?

Niklas
0

Du vet inte hur höga stolarna är?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

_Fisken
0

Nej, har inga såna. Bara låga för 74 cm skrivbord. Tänkte att nån här anv. några lämpliga, lite högre och sen tycker att det är ok med den lite extra höjden.
Kanske en fånig fråga inser jag nu men det är ganska mycket pengar och jobb som ska läggas ner på utbyggnaden och det är bra med andras åsikter.
Jag kan avbeställa socklar och ben till hursarna om så är.

Torparmor
0

Hur har du tänkt med att sitta framför bänken? Vad gör du av knäna?
Vi har inga särskilt höga snurrstolar ( går dock att ställa på olika höjd) men jag har en högre pall. Kan sitta på den vid en utdragsskiva som är monterad i bänkskåpet

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

_Fisken
0

Jodå. Det finns benutrymme under bänken. Har tänkt på allt - utom ifrågasatt höjden och nu är beställningen redan lagd - och då blir bänkhöjden 90 cm - om jag inte ändrar best. och tar bort socklar och ben till hurtsarna.

Torparmor
1

Har du kollat vilken höjd barstolar har? Fast det var kanske inte stolen som var problemet - ursäkta frågan isåfall

• Redigerat 2022-02-25 23:22 av Torparmor
Torparmor
0

Om du har en snurrstol som blir tillräckligt hög så tycker jag det är helt ok att sitta högt. Jag vet att det finns arbetsstolar för bänkarbete.
Jag tycker min höga pall fungerar utmärkt vid hög bänk. Det är bara symaskinsarbete som jag måste sköta vid en extra låg bänk.

• Redigerat 2022-02-25 23:23 av Torparmor
Sindri
0

Personligen tycker jag det är väldigt obehagligt att sitta utan att kunna stödja fötterna mot golvet. Jag är rätt kort och har provat olika sorters fotstöd, men det funkar inte för fötterna blir väldigt låsta på en liten fotplatta.
Kan du inte lösa det med en utdragbar skiva under själva bänkskivan? Två sarger på varsin sida i utrymmet, en sarg ovanför utdragsskivan längst in som tipp skydd. Du kan använda samma skiva som till bänkskivan.Då kan du dels använda vilken normalhög stol som helst, du får mer arbetsutrymme genom att du kan ställa saker på den övre skivan. Håller du inte på med för stora grejer kan du skjuta in skivan under pågående arbete för att tillfälligt få det ur vägen. Och du kan ha skivan inskjuten och stå och pyssla ibland.

• Redigerat 2022-02-25 23:33 av Sindri
_Fisken
0

Torparmor, om jag behåller bänkhöjden samma som köksbänkhöjden (90 cm, ståhöjd) så har problemet flyttats över till att välja rätt stol. Min sambo är inte lång heller så då blir det en stol med fotstöd.

Fördelen med att ha samma höjd på nya bänkarna är att det ser vettigt ut när vi sitter i vardagsrummet. Från vardagsrummet ser man både köksbänk och nya bänken och de är i samma plan.

Torparmor
1

Det finns en hel del arbetsstolar som kan höjas en bra bit, de är kanske inte så billiga, men det kanske kan vara värt det för att lösa alla önskemål. Kolla in den här länken det är ett alternativ som kan höjas till 850 mm

https://www.gerdmans.se/lager-och-industri/verkstadsinredning/arbetsstolar-industristolar/arbetsstol-jenna?

Priset kan vara utan moms eftersom de säljer till företag i första hand, men det är bara att fråga

Arbetsstol Jenna, stol med slitstarkt tyg, för industri - Alltid fri frakt och minst 7 års garanti. Gerdmans har allt för kontor, lager och industri.
  • Redigerat 2022-02-26 12:06 av Torparmor
_Fisken
0

#9: Ja, den var något dyr men det är en engångkostnad.

Googla "snurrstolar för höga arbetsbänkar" i Chrome. Välj sedan Bilder upptill så får du se ett större urval.

_Fisken
0

Den här är lite slimmad men ändå har det som behövs; Fotstöd och höjd.
[https://www.cowab.se/verkstad/arbetsstolar/industristolar/arbetsstol-12626-12624]()

Höj- och sänkbar stol med justerbar sits och ryggstöd samt fotring samt glidfötter som gör att arbetsstolen står stadigt oavsett sitthöjd.
Niklas
1

#11: På 60 centimeters höjd bör du kunna sitta hyggligt vid en bänk som är 90 centimeter hög. Sätt dig på en vanlig stol och tänk dig en bordsskiva 30 centimeter ovanför sitsen. I högsta läget (845 mm) kommer du säkert att sitta för högt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

_Fisken
0

#12: Exakt. Lägsta läget på den stolen bör vara bra för 90-bänk. Då är det 30 cm mellan sittdynan och bänken.