Husmorsknep mot mjölbaggar?
Jag misstänker att jag fått mjölbaggar. Har sett och dödat tre eller fyra krypande på mitt datorbord de senaste två veckorna, och identifierat dem via anticimex och google som mjölbaggar. Jag har inte hittat "källan" till dem och när jag letar hittar jag inga, men har kommit krypande från ingenstans på mitt datorbord när jag suttit där.
Finns det några knep att hitta orsaken? Kollat skafferiet alla öppnade förpackningar och städat bakom spis mm, men har som sagt inte hittat källan. Hur bekämpar man dem bäst innan de fått ordentligt fäste? Hur hittar man källan när det inte finns något uppenbart? Hur skyddar jag mig mot att de kommer tillbaka? Vad finns det för husmorsknep kring mjölbaggar?
Jag har haft mjölbaggar.
Det jag gjorde var att städa ur alla skåp med torrvaror och bara använda ex. glasburkar med tättslutande lock.
Det verkade hjälpa för de har aldrig kommit tillbaka.
Hittade heller ingen "källa".
/Maria
#1 Då hoppas jag min städning gjort susen. Hade du problem med många eller var det bara som i mitt fall nån enstaka som plötsligt dök upp?
Det var enstaka. Någon kröp i skåpet eller bänken.
/Maria
De kan komma utifrån också om man har öppna fönster.
Jag har haft mjölbaggar en gång, då storstädade jag och la allt som inte var angripet i glasburkar. Efter det så försvann dom 😊
/Désirée
#4 Jag har ju haft fönster och balkongdörr helt öppet under hela tiden de setts här hemma, så det är kanske utifrån då eftersom jag inte hittar något ställe de verkar bo på. Jag reagerade inte på den första och andra utan tänkte också det var något utomhuskryp, men när jag började se flera likadana kollade jag upp det.
#5 Då borde de alltså vara borta nu hoppas jag. De är lite äckliga, även om de som sagt inte verkar bo i nån förpackning mat eller så.
Här har du en länk.
#7 Skrev att jag redan kollat anticimex och genom dom identifierat att det är mjölbaggar 😉 Tänkte om det fanns något annat husmorsknep för att slippa dem.
#8: Jaha!
Mjölbaggar är lömska - visste inte att de kunde komma utifrån - du har inget rapsfält i närheten.
Mjölbaggar luktar illa om du krossar dom och de har små gulaktiga larver.
Det räcker inte att bara kolla i mjölpåsar utan man måste som DesK skrev antingen hälla över i glasburkar eller isolera varorna i plastpåsar.
De går på allt i mjöl och grynväg - de älskar mannagryn.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Samma med pälsänger. De kan tydligen komma utifrån.
Det är ju hopplöst när man har öppet mycket.
/Maria
Jag bor på landet och varje sommar så kommer det mjölbaggar flygandes in i mitt hem. Det betyder inte att jag har mjölmask/mjölbaggar här. Bara att de flugit hit.
Det skulle kunna vara något liknande hos dig… Det är ju den här tiden de kommer (här har de inte kommit ännu) och man ser dem krypa omkring lite överallt. Det gör de ju inte annars… tror jag i a f. Kan ju ha fel. Döda mig inte i så fall.
- Redigerat 2022-07-03 13:33 av Grodan
#13: Är du säker på att det inte är rapsbaggar då?
- Redigerat 2022-07-03 15:10 av Pyttelite
Klippt i länken i #7
Den fullbildade svartbruna mjölbaggen kan inte flyga, men den är mycket rörlig och söker ett ställe att lägga sina ägg. Torra specerier, som t ex mjöl, spaghetti, fågelfrön osv. är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier. Om du har fått mjölbaggar i mjölpåsen kan du märka en konstig skarp lukt. Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen. Senare vandrar små (5 mm) svarta skalbaggar omkring i skåpen och på bänkarna. Mjölbaggen har dessutom en förmåga att tränga sig in i tättslutande förpackningar.
#14 Absolut dösäker.
Det är nykläckt stor mjölbagge som kommer flygande eller kastanjebrun mjölbagge kan det faktiskt också vara. När de kommer kan jag samla in dem och fotta. Det händer nu när som helst (under några veckor på sommaren).
- Redigerat 2022-07-03 16:59 av Grodan
#16: Men den klassiska mjölbaggen är det nog inte för den kan bestämt inte flyga.
Det är troligare att den kommer hem från affären än att den flyger in i skafferiet. 😊
#17 Nej, jag sa inte det heller.
Bara nämnde att hon kanske inte har något angrepp utan att de flugit in.
Och där vill jag inte ha mer kommentarer om detta. Jag vill inte känna att om jag skriver blir jag ifrågasatt och angripen.
- Redigerat 2022-07-03 16:59 av Grodan
#18: Det är väl ingen som angripet dig - vad menar du?
Rapsbaggar är väl mindre? Dessa är rätt stora tycker jag, större än rapsbaggar. Jag är nästan helt säker på att det är Stor Mjölbagge jag har haft, har inte hunnit fota dem men kollade noga på den senaste jag såg och allt tyder på Stor Mjölbagge.
De kan tydligen flyga in och trivs i mörka och varma rum. Nu har jag haft persienerna nerdragna och runt 30 grader här de senaste veckorna här hemma (bor i en etta) så det låter onekligen som Stor Mjölbagge. Har som sagt inte hittat någon källa, eller larver och de kommer bara en i taget med dagars mellanrum och städat ur så gott jag kunnat nu, så förhoppningsvis blir det inte nån invasion utan är enstaka som hittar hit.
#20 Precis min tanke. Du behöver ju inte ha ett angrepp. Det är flygsäsong för dem nu… men även för brun.
Kan du ta foton på dem?
Jag ska ta foton på när de kommer här.
#21 Jag ska försöka fota om det dyker upp nån igen!
Ser helt klart ut som mjölbagge - har du pratat med dina grannar?
Finns det möjlighet att de vandrat mellan lägenheter?
Är alla torrvaror under kontroll?
Luktar den illa?
#23 Hm.. jag kan inte se om det är stor mjölbagge eller "liten mjölbagge"… den stora kan flyga… den är 1-2 cm
men lukta för säkerhetsskull i ditt skafferi… det luktar illa om larver/baggar är där…
Ingen lukt, varken på baggen eller i skåpen. Helt doftfritt. Hört att de ska lukta illa om man dödar dem men tycker inte det luktar något alls. Den är i storlek ca 1,5 cm lång, så det är en stor mjölbagge.
#26 Ah, men då kanske kanske den flugit till dig…
Frågan är om nån granne har en större odling av dem? 😁
#28 Ja det är ju ett alternativ.
Bor i ett gammalt hus (flerfamiljs) och vi hade i decennier problem med pälsängrar. Jätteäckligt. De går inte bara på kläder utan kan minsann ha kalas i skafferiet också. Sen försvann de helt plötsligt nästan helt. Och de kanse 2 st per år som jag ser ser små och sjuka ut. Förut var det så illa att om en strumpa åkte in under sängen o blev liggande några dar så kröp det i den. De har aldrig gått på rena kläder för mig. Det är fett och avlagringar från vår hud de vill åt.
Hur som, vet inte hur det är med mjölbaggar men pälsängrar tar sig in a burkar med skruvlock. Antagligen larverna innan de växt till sig. Har hittat döda ängrar i gamla syltburkar jag sparat på vinden. Tomma alltså. Så när som på ängrarna då.
Vill man vara säker så köper man upp sig på patentburkar med gummipackning att ha alla torrvaror i.De rår de inte på, nämligen. IKEA har billiga i olika storlekar, oftast billigare än de man kan hitta på loppis. Och de är bra. Andra, t.ex. City Gross, säljer sådana med dålig packning, de är inte täta för fem öre.
- Redigerat 2022-10-31 15:03 av hemul