Husmorstips iFokus

Husmorstips

Läst 88 ggr
Sindri
1

Renovera fårskinnsfäll

Vi har en gammal fårskinnsfäll där skinnsidan torkat och skörat. För övrigt är den fräsch och fullt användbar. Jag har sytt ihop alla revor och köpt självhäftande textil som jag tänkte limma på baksidan för att hålla ihop fällen.
Undrar bara om någon känner till något man kan behandla baksidan med, eller är den redan förstörd i o m att det torkat. Några fårfarmare här?

TatsuOni
3

Jag tänker att samma grejer som man använder till lädervård borde fungera.

Både i stall och hemma så har jag fått ordning på torrt läder med att först göra rent lätt med lädertvål. Sen ha på läderolja. Kan krävas många gånger om det är riktigt torrt. Och sen brukar jag avsluta med lite läderbalsam (fett).

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
0

Tvål och olja har jag ju inte hemma, men ett riktigt bra läderbalsam däremot.
Då blir ju problemet att jag antagligen inte kan fästa textilen där jag smort in, men jag borde ju kunna förebygga fler revor på andra ställen.

Torparmor
1

Behöver du fästa något där du sytt ihop revorna?
Jag tror det räcker med att du smörjer in skinnet med läderbalsam, men du kanske måste upprepa ett antal gånger innan skinnet är mjukt igen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

TatsuOni
0

Jag håller med Torparmor. Men börja smörja och se hur det känns när du har haft på flera lager.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sindri
0

#3: Tanken var att jag skulle sätta en självhäftande textil över ett rätt stort område där det var många revor, de kommer att gå upp annars. Om jag smörjer där kommer det nog inte att fästa. Men jag tänkte fästa textilen först och sedan smörja på de områden som inte spruckit. Det är står pass många och stora revor så där hjälper inget läderbalsam.

Torparmor
1

Ja du har ju sett skinnet och det har inte jag. Kanske kan det funka eller också fortsätter det att spricka image.png på det som är mellan revorna.
Du har kanske inget att förlora på att göra som du tänkt 😺

• Redigerat 2022-12-10 11:26 av Torparmor
Sindri
1

Nej, det är nog enda sättet. Den självhäftande textilen funkade bra att sätta dit i alla fall. Nu törs man lyfta fällen i alla fall på ett ställe. Har inte vågat skaka den förut.
Nu blir det läderbalsam på resten. Funkar inte det får jag beställa mer textil….. 😊

Torparmor
1

Var beställer du självhäftande textil? Jag skulle behöva till ett eget projekt.
Du får återkomma och berätta hur det går - bra att dela erfarenheter image.png

• Redigerat 2022-12-10 11:33 av Torparmor
Sindri
1

På Panduro. Det är rätt små ark, men superbilligt just nu, Finns olika mönster och även bred tejp.
https://panduro.com/sv-se/produkter/lim-lack-tejp/tejp/dekorationstejp-i-tyg/sjalvhtextilark-a3-a-c-travel-362895

Självhäftande textilark 2-pack, A3-format (297x420 mm). Klä in lådor, pärmar o.d. Förpackning med 2 st.Travel
Torparmor
1

Tack Sindri!